خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,155
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
قلعه هاشم آباد:
موقعیت بنا: قلعه هاشم آباد در استان یزد، بخش هرات، قلعه هاشم آباد واقع شده است.
همجواری های بنا: در مجاورت این بنا در ضلع شمالی قلعه که با تخریب شدن قلعه یک فلکه قرار دارد، در ضلع شمالی حسینیه روستا و در ضلع جنوبی باغ ها و خانه مسکونی روستا قرار دارند.
معرفی آثار تاریخی با ارزش در حوزه ی نفوذ اثر: تنها اثر تاریخی در حوزه ای نفوذ اثر مسجد هاشم آباد که در ضلع شمالی قلعه قرار دارد.
تاریخچه و وجه تسمیه اثر:
توجه به خصوصیات معماری و نوع مصالح همچنین با توجه به تزیینات برجها،قدمت این بنا به دوران صفویه می رسد. در مورد وجه تسمیه بنا می توان اظهار نمود که این نام به دلیل قرارگیری در روستای هاشم آباد به این نام مشهور گشته است.
کاربرد بنا: این قلعه در دوره های مختلف تاریخی محل سکونت مورد استفاده بوده است. یکی از اتاقهای قلعه هنوز بعنوان انبار علوفه مورد استفاده است.
مالکیت بنا: این بنا جزء بناهای عمومی محسوب می شود.
شکل و فرم کلی بنا: بنای قلعه هاشم آباد به لحاظ شکل کلی یک مربع می باشد که در چهارگوشه خود دارای چهار برج دایره ای می باشد. به لحاظ فضاهای پر و خالی می توان این اثر را به فضاهای مسکونی که در سرتاسر داخل قلعه پراکنده شده است. (نقشه بنا 50)از لحاظ ارتفاع ما در این قلعه به خاطر تخریب بنا نمی توان در مورد ارتفاع بنا اظهارنظری کرد.
معرفی فضاها: ساختمان قلعه که بیش از نیمی از آن در خیابان سازی دهه های اخیر بکلی تخریب شده تماماً از خشت و گل ساخته شده است. بخشی از دیوارهای با خشت و بخشی دیگر بصورت چینه است دو برج در دو گوشه ضلع باقی مانده(جنوبی) واقع است. که احتمالاً قرینه ای در ضلع شمالی داشته که تخریب شده اند. قسمت فوقانی دیوار برجها دارای تزییناتی است که خاص دوران صفوی است. یک حیاط کوچک در ضلع جنوب شرقی بنا واقع شده که اصطبل بوده و در چهارطرف دیوارهای آن آخورهایی هنوز پابرجاست. اتاقهای باقی مانده قلعه که برخی با سقف و برخی بدون سقف هستند نشان از سکونت در این قلعه دارند. که این اتاق ها هنوز در ضلع جنوبی قلعه مشاهده می شوند. البته در این قلعه یک اتاق با معماری متفاوتی وجود دارد که دارای پنجره های دو طبقه و طاقچه های به صورت دو طبقه می باشند که با توجه به متفاوت بودن(شکیل تر بودن) معماری این اتاق با دیگر فضاهای بر جای مانده احتمالاً این اتاق متعلق به خان این قلعه می باشد.
تزیینات: تزیینات مختصری در قسمت فوقانی دیوار برجها با خشت انجام شده است.
منبع: میراث فرهنگی خاتم
#تالار_گردشگری_ایران


قلعه هاشم آباد هرات

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا