خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,100
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 7 دقیقه
پيغمبر صلى الله عليه وآله در برابر اعتراضات شديد مردم و در دفاع از عمل خود فرمودند: من پسرى ندارم تا عروس داشته باشم و چون زيد فرزند صلبى من نيست، خرق عادت نشده و در نتيجه با عروس خود ازدواج نكرده‏ ام; چرا كه فرزندخوانده فرزند نيست. آيه كريمه 40 از سوره احزاب در اين زمينه مى‏ فرمايد: «ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسول‏الله و خاتم النبيين و كان الله بكل شى‏ء عليما» و همچنين در آيه 4 همان سوره ذكر شده است: «...ما جعل ادعيائكم ابنائكم ذلكم قولكم بافواهكم و الله يقول الحق و هو يهدى السبيل‏» و در آيه 5 همين سوره چنين آمده است: «ادعوهم لابائهم هو اقسط عند الله فان لم تعلموا آبائهم فاخوانكم فى الدين و مواليكم...». در دو آيه اخير تصريح شده كه فرزندخواندگان شما فرزند واقعى و صلبى شما نيستند و آنچه شما مى‏ گوييد و چنين طفلى را فرزند خود يا ديگران مى‏ ناميد، واقعيت ندارد.

بايد فرزندخوانده ‏ها را به نام پدران واقعى آنها بناميد كه درست و واقعيت همين است و اگر پدر آنها مشخص نباشد، اين گونه افراد برادران دينى و دوستان و ياوران شما تلقى مى‏ گردند.در آيه 37 همين سوره ازدواج با مطلقه يا بيوه فرزندخوانده مباح و مجاز شمرده شده است.

با توجه به آنچه گفته شد، ممكن است تصور شود كه فرزندخواندگى در اسلام به طور كلى منسوخ شده است، ولى به نظر مى‏ رسد با توجه به دلايل زير برداشت فوق مخدوش است: اولا: در حقوق اسلام فرزندخواندگى و داشتن فرزندخوانده ممنوع نشده و نمى‏ توان دليل محكمى بر ممنوعيت آن ارائه كرد. ثانيا: آيات 4 و 37 سوره احزاب در مقام بيان واقعيت است تا آنچه خلاف حقيقت در ذهن مردم نسبت‏به فرزندان واقعى و فرزندخواندگان به وجود آمده بود تفكيك و متمايز گردد و تفاوت دو نوع فرزند روشن شود; لذا شارع در مقام الغاء فرزندخواندگان نبوده است. ثالثا: اگر با توجه به آيات 4 و 37 مذكور، ترديدى در اباحه و حرمت فرزندخواندگى به وجود آيد، طبق قاعده عقلى و شرعى اصالة الاباحه، داشتن فرزندخوانده امرى مباح است. رابعا: تغيير آثار حقوقى فرزندخواندگى مرسوم در دوره جاهليت دلالت‏ بر نسخ كامل آن ندارد. خامسا: ذكر فرزندخوانده و جواز ازدواج با زنان فرزندخوانده در آيه 37 سوره احزاب كه به دنبال آيه 4 آن سوره نازل گرديده است، دلالت‏ بر ابقاى نهاد فرزندخواندگى دارد و الا در صورت منسوخ بودن فرزندخواندگى، مطرح كردن دوباره آن از طرف شارع زينبده نيست.ضمنا مفهوم قسمت اخير آيه 23 سوره نساء: «...و حلائل ابنائكم الذين من اصلابكم...» كه ازدواج با زن پسر صلبى بر پدر حرام گرديده، مؤيد بقاى فرزندخواندگى است. سادسا: پيغمبر صلى الله عليه وآله بعد از نزول آيات مربوط به فرزندخواندگى، زيد را از خانواده خود طرد نكرد و هيچ گونه اخلالى در روابط عاطفى موجود بين زيد و پيغمبر صلى الله عليه وآله تا زمانى كه زيد در قيد حيات بود به وجود نيامد كه خود دلالت‏ بر وجود و بقاى اين نهاد حقوقى است.


بایدها و نبایدهای فرزندخواندگی

 

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,100
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 7 دقیقه
فوايد فرزندخواندگى
فرزندخواندگى در شرايط كنونى و جوامع امروزى، براى استحكام و گرمى بخشيدن به كانون خانواده‏ هاى بدون اولاد و سالم سازى جامعه و رفع مشكلات روحى اطفال بدون سرپرست و كاستن ناهنجارى‏ هاى روانى زن و شوهرى كه از نعمت فرزنددارشدن محروم هستند، نقش و فايده چشمگيرى دارد و از بار مسؤوليت دولت نيز كاسته خواهد شد.

روانشناسان و جامعه‏ شناسان جهان عقيده دارند: بهترين محيط براى پرورش روح كودكان و تلطيف عواطف آنان، محيط خانه و مجموعه خانواده است. كودك علاوه بر غذا و لباس، نياز به محبت دارد و اطفالى كه از نعمت‏ خانواده و گرمى و محبت آن محروم هستند و در محيط هاى شبانه‏ روزى نظير شيرخوارگاه‏ ها و پرورشگاه‏ ها و مراكز ديگر زندگى مى‏ كنند، غالبا به اختلال و عقب افتادگى فكرى و ذهنى و ناراحتى‏ هاى عصبى مبتلا مى‏ گردند; زيرا محبت‏ به مثابه يك قاشق عسل است كه اگر به يك نفر خورانده شود، طعم و شيرينى و نيروبخشى آن محسوس است و اگر آن را در ده يا بيست ليتر آب مخلوط كنند، اثر و فايده خود را از دست‏ خواهد داد و كسانى كه آن را مى‏ چشند طعم و شيرينى يا انرژى آن را دريافت نخواهند كرد.
بنابراين محبت‏ يك زن يا مرد قادر است فقط روح يك يا دو كودك را راضی كند، ولى به حال پنجاه كودك در يك پرورشگاه، مفيد نخواهد بود; و به فرض كه لبخندى بر لـ*ـب سرپرستان و مربيان پرورشگاه به طور مصنوعى ظاهر شود، اين لبخند قادر به تلطيف و پرورش احساس و عواطف آن همه كودك نخواهد بود. به همين دليل، بسيارى از متفكران و روانشناسان قديم و جديد، خانواده را بهترين محيط براى رشد جسم و روح اطفال مى‏ دانند و پرورشگاه‏ ها را براى كودكان در حكم زندان و تبعيدگاه تلقى مى‏ كنند كه اين امر مورد توجه اسلام نيز قرار گرفته و نگاهدارى اطفال به ى‏سرپرست و ايتام در مكان‏ هاى عمومى و تامين غذا و لباس آنان را كافى و مفيد نمى‏ داند و توصيه اكيد دارد كه اين گونه اطفال در خانواده‏ ها رشد كنند و به آنها با محبت رفتار شود.


بایدها و نبایدهای فرزندخواندگی

 

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,100
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 7 دقیقه
در اين زمينه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «خير بيوتكم بيت فيه يتيم يحسن اليه و شر بيوتكم بيت ‏يساء اليه; بهترين خانه آن خانه‏ اى است كه در آن به يتيمى محبت‏ شود و بدترين آن، خانه‏ اى است كه با يتيمى بدرفتارى شود» .حضرت على عليه السلام در فرمان تاريخى خود به مالك اشتر دستور مى‏ دهد تا مواظب يتيمان باشد و به وضع آنان رسيدگى كند. نيز در وصيت‏ خود به امام حسن و امام حسين عليهما السلام فرمود: «يتيمان را گرسنه نگذاريد و مواظب باشيد كه در اثر بى‏ سرپرستى تباه نگردند» .

اطفال، بويژه اطفال بى‏ سرپرست‏ به علت آمادگى فراوان در پذيرش خوب و بد، اگر در محيط نامساعد قرار گيرند، فاسد و تباه خواهند شد و اگر طعم محبت را نچشند دچار عقده‏ هاى روانى خواهند گشت كه ضرر آن متوجه جامعه‏ اى مى ‏شود كه چنين اطفالى در محيط نامناسب آن رشد كرده و وارد زنجيره فعال اجتماع مى ‏شوند و چون انسان در ابتدا شقى و فاسد خلق نشده است و چنانچه قرآن مى‏ فرمايد: «لقد خلقنا الانسان فى احسن تقويم‏»، بنابراين محيط زندگى و تربيتى عواملى است كه در طفل اثر مى‏ گذارد و او را فاسق يا شايسته تربيت و وارد جامعه مى‏ كند. همان طور كه اشاره شد، نهاد فرزندخواندگى علاوه بر فوايدى كه براى فرزندخوانده دارد، براى استحكام بخشيدن اساس خانواده و از بين بردن ناهنجارى‏ هاى آشكار و پنهان زن و شوهرى كه از داشتن فرزند واقعى محروم مانده ‏اند بسيار كارساز است و زن و شوهرى كه فاقد فرزند هستند، ولى با عشق و علاقه، زندگى مشترك را ادامه مى‏ دهند، از طريق پذيرش كودكى در خانواده خود، غم پنهانى اين محروميت را به فراموشى مى‏ سپرند يا از سنگينى و فشار آن مى‏ كاهند و طفل بي گنـ*ـاه حاصل از عوامل طبيعى يا غيرطبيعى همانند فرزند واقعى در پناه اين خانواده به نحو مطلوب رشد كرده وارد جامعه مى‏ شود;


بایدها و نبایدهای فرزندخواندگی

 

~NIKA~

مدیر آزمایشی تالار حقوق
مدیر آزمایشی
  
عضویت
12/6/23
ارسال ها
598
امتیاز واکنش
1,100
امتیاز
183
محل سکونت
by the waves of the sea
زمان حضور
14 روز 13 ساعت 7 دقیقه
بنابراين فرزندخواندگى در سالم ‏سازى خانواده و ايجاد روح تازه و رونق بيشتر به زندگى زناشويى، كمك مؤثرى خواهد كرد و به تجربه ثابت‏ شده است كه چنان رابـ*ـطه عاطفى عميقى بين فرزندخوانده و پدر و مادرخوانده ايجاد خواهد شد كه فاصله بين فرزند واقعى و ظاهرى بكلى محو مى‏ گردد و زن و شوهر فراموش مى‏ كنند كه طفل مزبور فرزند واقعى آنها نيست; لذا علاقه‏ مندان به داشتن فرزند مى‏ توانند اين كمبود را به طريق فرزندخواندگى جبران و سعادت كانون زناشويى را تكميل نمايند. در فايده اجتماعى‏ فرزندخواندگى نيز ترديدى نيست; زيرا وقتى اطفال بدون سرپرست جذب خانواده شوند و در محيط مناسب رشد كنند، در آينده جوانانى متعادل و دور از ناهنجارى‏ هاى روحى، فعالانه وارد جامعه مى‏ شوند كه از نظر اجتماعى، سياسى و اقتصادى افرادى مفيد و ارزنده خواهند بود; ضمن اينكه از مشكلات دولت نيز در زمينه نگاهدارى اوليه و تربيت ادوار مختلف اين گونه اطفال كاسته مى‏ شود.

البته اين نهاد مفيد حقوقى ممكن است گاهى مورد سوءاستفاده قرارگيرد و به ندرت مورد بهره‏ بردارى اقتصادى و غيره قرارگيرد كه اين گونه سوءاستفاده‏ ها در تمام نهادهاى مفيد از جمله نهاد مقدس نكاح امكان‏پذير است. بنابراين به بهانه مفسده احتمالى نمى‏ توان از اين نهاد مفيد و مهم چشم پوشيد و از آن در جهت پيشبرد اهداف اجتماعى استفاده نكرد. براى جلوگيرى از سوءاستفاده احتمالى و مفاسد آن بايد در تنظيم قوانين و مقررات مربوط دقت كافى به كار رود و نوعى نظارت ولو به طور غيرمستقيم در جهت‏ حمايت از كودكان بى‏ پناه كه تحت‏ سرپرستى خانواده‏ ها قرار مى‏ گيرند اعمال گردد.

منبع : دادگران حامی


بایدها و نبایدهای فرزندخواندگی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا