خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,522
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
در سال، امپراتور کنستانتین ، در فرمانی که به فرمان میلان مشهور شد، ههر گونه تعقیب و شکنجه و آزار مسیحیان را ممنوع کرد و آزادی کامل در عقاید مذهبی را برای پیروان ادیان مختلف رواج داد. امپراتور کنستانتین، به دلایل گوناگون که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سـ*ـیاسی بود ، خود را متحد مسیحیان نشان داد، شاید بدین امید که بین کلیسای مسیحی و حکومت غیر دینی خویش پیوند و اتحادی برقرار سازد و درنتیجه، حداقل در خارج و بیرون برای مسیحیان صلح وآرامش به ارمغان آورده شده بود، اما صلح و آرامش داخلی و درونی مسیحیت به سرعت با مباحثات درون مذهبی بر هم خورد( بوش و دیگران، ۱۳۷۴،ص ۷۲۷ ).
در مورد شوراهای مسیحیان به تعدادی به شرح زیر اشاره می‌شود: الف) شورای اورشلیم( ۵۰ میلادی)، ب) شورای نیقیه: در ۳۲۵ میلادی قسطنطین، ج) شورای اسکندریه در سال ۳۶۲ میلادی، د) شورای قسطنطنیه:در ۳۸۱ میلادی، ه) شورای افه سوس: در ۴۳۱ میلادی، و ) شورای کالسدوان در آسیای صغیر در سال ۴۵۱ میلادی، ز) شورای دادیشوع( ۴۲۴ میلادی) در ۴۲۱ میلای
نقش بیزانس در تاریخ مسیحیت

همان گونه که گفته شد، امپراتوری روم، براثر تحولات داخلی وهجومهای خارجی به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم گردید. قسمت روم غربی به دست اقوام بربر سقوط کرد و، از آن پس، اروپای غربی ، تحت تاثیر مسیحیت واقوام مهاجم تاریخ وفرهنگ خاصی یافت. اما قسمت شرقی (روم شرقی یا بیزانس) در مقابل مهاجمان ایستادگی کرد. هزار سال تمدن روم را همراه مسیحیتی متفاوت با غرب حفظ کرد وادامه داد. گفتنی است که مسیحیت کاتولیک، به اضافه پروتستان (که بعدا از آن منشعت شد )، رامسیحیت غربی ودیگرشعب مسیحیت، ازجمله ارتدوکس را مسیحیت شرقی می‌نامند.


وضعیت مسیحیت در بیزانس

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,522
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیزانس بزرگ‌ترین مرکز ومبلغ مذهب ارتدوکس بوده است. مسیحیت ارتدوکس، که از قسطنطنیه هدایت می‌شد، در سراسر شبه جزیره بالکان، سرزمین روسیه ودیگر نواحی اروپای شرقی گسترش یافت. به مرور زمان قلمرو سـ*ـیاسی وفرهنگی متفاوتی با اروپای مرکزی و غربی به وجود آورد. این قلمرو متفاوت سـ*ـیاسی و فرهنگی بعدها زمینه ساز ایجاد تمدنی متمایز ومتفاوت در اروپای شرقی با دیگر نقاط اروپا شد(خیر اندیش،۱۳۷۶ ،ص ۱۷۹). با آنکه کلیسای مسیحی در غرب اهمیت داشت، برای امپراتوری بیزانس نقش محوری برخوردار بود.
مذهب در هر بخش از جامعه بیزانس حاکم بود. در امپراتوری بیزانس، برخلاف پادشاهیهای اروپای غربی، بین کلیسا و دولت هیچگونه جدایی وجود نداشت. در مسایل مربوط به سـ*ـیاست خارجی و نیز مذهب مداخله داشت: وقتی امپراتور راهی جنگ می‌شد، به بهانه دفاع از مذهب و ایمان به این کار مبادرت می‌ورزید (کوریک، ۱۳۸۰،ص ۹۸).
بدین‌ترتیب، مهم ترین ویژگی مذهبی بیزانس رشد سریع مسیحیت در قسمت‌های شرقی امپراتوری روم در قرن چهارم و پنجم میلادی است. کنستانتین امپراتور روم، در ۳۱۳ میلادی، با صدور فرمان میلان، عموم مسیحیان را آزادی تام بخشید و بدین‌ترتیب، بعد از سیصد سال کشمکش، کلیسا بالاخره غالب شد. پس از کنستانتین، در دوره امپراتوری کنستانتین دوم و تئودوسیوس مسیحیت، که هنوز دین اقلیتی از رومیان بود، رواج بیشتری یافت.
در حقیقت، بنیانگذار واقعی مسیحیت در امپراتوری روم را تئودوسیوس اول می‌دانند. تئودوسیوس اول مسیحیت را به دینی دولتی مبدل کرد( هاسی، ۱۹۶۶ صص۳-۴۲). ارتدوکس، که مذهب رسمی بیزانس گردید، در لغت یعنی سنتی، گفت در قرن ۵ میلادی، پس از تجزیه امپراتوری روم به روم غربی و شرقی و وجود دو پایتخت روم و قسطنطنیه، تشکیلات کلیسای کاتولیک نیز تجزیه شد.


وضعیت مسیحیت در بیزانس

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,522
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
کلیسای شرقی، که ارتدوکس نام گرفت، از کلیسای کاتولیک روم جدا شد در مباحث عقیدتی و مذهبی نیز اختلافاتی پدید آمد. گویا این نخستین تجزیه در دین حضرت مسیح به‌حساب می‌آید. مبانی کلام مذهب ارتدوکس محصول ذوق کلامی یونان است، چرا که علما و متکلمان این مذهب، یونانی بودند( مبلغی آبادانی،۱۳۷۶،ص ۷۸۹). پیروزی نهایی آیین مسیحیت در اروپا قبولاندن تعالیم مسیحیت بر اقوام اسلاو بود.
در ۸۶۱ میلادی روستیسلاف، امیر موراوی که می دید، با رواج تعالیم کلیسای لاتین در قلمرو وی، زبان بومی وارد آداب نماز نشده است از امپراتوری بیزانس درخواست کرد تا مبلغانی را به کشوری که در مراسم دعا و موعظه از زبان عامیانه استفاده کنند. امپراتور، بیزانس دو برادر متودیوس و سیریل، ( سیریل قدیس معروف به رسول اسلاوها ) را روانه موراوی کرد که هر دو چون در سالونیکا بزرگ شده بودند، زبان اسلاوونیک را به سهولت صحبت می‌کردند.
مقدم دو برادر گرامی شمرده می‌شد، اما آن‌ها متوجه شدند که اسلاوها هنوز صاحب الفبایی نیستند تا بتوانند نیات و مقاصد خود را کاملاً به کتابت درآورند. معدودی از اسلاوها که نوشتن می دانستند برای بیان مفاهیم خویش الفبای لاتینی و یونانی به کار می‌بردند. از این‌رو، سیریل الفبای یونانی را، با ملاحظه معانی و اصواتی که تا قرن نهم براثر استعمال پدید آمده بود، اقتباس کرد و از روی آن خط و الفبای اسلاو را ساخت.


وضعیت مسیحیت در بیزانس

 

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,522
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
به کمک این الفبا (الفبای سیریل)بود که سیریل متون دعاها و ترجمه کتاب عهد قدیم را از یونانی به زبان اسلاوونیک ترجمه کرد و به این طریق ادبیات و زبان نوینی را بنیاد نهاد. متعاقباً، میان دو دنیای مسیحی لاتین و یونانی، برای قبضه کردن اسلاوها، کشمکشی در گرفت. پاپ، نیکولاوس اول، سیریل و متودیوس را به روم دعوت کرد. سیریل در انجا به قصد ورود به حلقه رهبانان به ادای سوگند پرداخت، از قضا در بسـ*ـتر بیماری افتاد و درگذشت( ۸۶۹ میلادی).
متودیوس، بعد از آنکه از جانب پاپ تقدیس و به مقام سراسقفی منصوب شد، و به موراوی باز گشت. پاپ، یو انس هشتم، اجرای مراسم نیایش را به زبان اسلاوونیک مجاز دانست، اما استفانوس پنجم آن‌ها را ممنوع کرد.موراوی، بوهم، وسلوواکی ، و بعدها مجارستان و لهستان تا به کلیسای لاتین و شعایر آن شدند؛
درحالی‌که بلغارستان، صربستان و روسیه آداب نماز و الفبای اسلاوونیک را پذیرفتند، با کلیسای یونان بیعت کردند، و فرهنگ خود را از دنیای بیزانس گرفتند( دورانت، ۱۳۷۳ ،صص۲-۶۹۱). پادشاه بلغارها ، بوریس ، بعد از آن که چندی با دستگاه پاپ دوستی کرد، پیرو کلیسای یونان شد( ۸۶۴) تا در مقابل آلمانی که روبه گسترش گذاشته بود تکیه گاهی داشته باشد.
ولادیمیر اول( ۹۸۸ میلادی)، روسیه را ازآن‌جهت مسیحی کرد که خیال داشت آنا، خواهر واسیلیوس دوم، امپراتوری روم شرقی را، را به عقد ازدواج خویش درآورد و بخشی از کریمه را که جهیزیه او بود تصاحب کند. مدت دو قرن کلیسای روسیه رهبری بطرک قسطنطنیه را قبول داشت؛ در قرن سیزدهم بود که خود را مستقل اعلام کرد و، بعد از سقوط امپراتوری روم شرقی( ۱۴۵۳ میلادی) ، کلیسای روسیه عالی ترین مرجع قدرت در دنیای ارتودوکس یونان شد (دورانت، ۱۳۷۳،ص۶۹۲).
بدین ترتیب، پس از بنیانگذاری بیزانس به همت قسطنطنیه و تبدیل آن به اولین شهر مسیحی و رسمی‌شدن مسیحیت در ۳۸۰میلادی، نقش مهمی در گسترش مسیحیت در منطقه ایفا کرد و روز به روز توسعه و گسترش بیشتری می‌یافت


وضعیت مسیحیت در بیزانس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا