خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sara_D

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/7/20
ارسال ها
50
امتیاز واکنش
435
امتیاز
123
زمان حضور
9 روز 20 ساعت 31 دقیقه
نویسنده این موضوع
جشن ها و آداب و رسوم مردم استان بوشهر به جشن های ملی ، مذهبی و محلی تقسیم می شود . جشن های بزرگ مذهبی مردم بوشهر شامل :
جشن میلاد حضرت فاطمه(س) ، جشن میلاد حضرت محمد(ص)، جشن نیمه شعبان، جشن میلاد حضرت على (ع) و مراسم های مربوط به آغاز شدن ماه مبارک رمضان و آداب و رسوم روزه گرفتن و سایر جشن های مذهبی رایج کشور مانند قربان و غدیر و جشن بعثت و همچنین جشن میلاد سایر امامان معصوم (ع) از دیگر جشن های مهم مذهبی استان بوشهر به حساب می آیند. عید فطر در بین مردم استان بوشهر به نام عید مرده ها یا عید تلخک رواج دارد. زیرا در روز عید فطر آن هایی که عزیزی را از دست داده اند مراسمی به نام فاتحه خوانی برگزار می کنند و مردم نیز برای عرض تسلیت به ملاقات آن ها می روند . روز عید فطر بعد از اذان صبح و هنگام سحر مردم بر سر مزار می روند و بر روی قبر عزیزان از دست رفته ی خود سفره می چینند و بعد از بازگشتن از مزار نماز عید فطر می خوانند
فرهنگ غذایی در بوشهر
به علت اینکه استان بوشهر ساحلی است و در آن کشاورزی و دامداری محدود می باشد ، میگو و ماهی سهم زیادی در خوراک مردم این استان دارد. از مهم ترین جاذبه های بوشهر غذاهای محلی و سنتی آن می باشد و می توان گفت که تقریباً همه خوردنی هایی که در این استان تهیه و پخت می شوند در طبع محلی اهالی بوشهر ریشه دارد . از معروف ترین غذای محلی بوشهر انواع قلیه را می توان نام برد. قلیه در اصل واژه ای عربی است که مفهوم آن نوعی از خوراک است که با گوشت تهیه می شود . در ناحیه های ساحلی مفهوم قلیه خورش میگو و ماهی است . قلیه انواع گوناگونی دارد بعضی دیگر از انواع غذاهای محلی مثل دلمه برگ مو، دلمه برنج، خوراک سیب زمینی، خوراک چغندر، گنمه، خوراک فاسولیا، خورشت جگر، دم پخت ماش، خورش کلم پیچ،خورشت گل کلم، خورش بادمجان، خورش لوبیا سبز، حلوای عسلی ،دال عدس و … می باشند.
زبان مردم بوشهر
مردم استان بوشهر با زبان فارسی و گویش محلی صحبت می کنند. لحجه ها در روستاهای آن نسبت به شهرهایش متنوع تر است. برخی از اهالی آن در بنادر کنگان ، علویه و جزیره شیف به زبان عربی تکلم می کنند. لحجه های فارسی به گویش های گوناگونی در استان بوشهر متداول است مانند:
دشتی، بردستانی، کازرونی و تنگستانی
جالب است که این لحجه ها با لحجه های بخش شمالی سرزمین فارس کاملا ارتباط دارد مل لحجه های لری ، سیوندی و فارسی
مراسم عروسی در بوشهر
معمولا بزم عروسی به مدت دو شبانه روز و پیاپی انجام می گیرد . شب اول به نام “حنابندان ” معروف است و آن شب تا صبح به خیام خوانی و همچنین رقص و پای کوبی به طور گروهی سپری می شود . برای هر جشن عروسی آن ها که به آن عیش نیز می گویند به” تنبک زن ” و” نی انبانه زن ” لازم است
خیام خوانی در بوشهر
این رسم در مراسم های عروسی جای مخصوص به خود را دارد. یکی از خراباتیان رباعیات خیام را می خواند، و گاهی نیز همنوایی نی با آن ، به مجلس عروسی گرمی بیشتری می بخشد.
البته خیام خوانی ، فقط در مراسم عروسی رایج نیست. در هر مجلس شادمانی دیگری مانند ختنه سورانی هم به کار گرفته می شود .
مراسم باران خواهی در بوشهر
یکی دیگر از آداب و رسوم قدیمی و مخصوص استان بوشهر مراسم باران خواهی می باشد و بسیار به آن پای بند هستند. یعنی اگر در فصلی که باید باران ببارد -حدودا از دومین دهه ماه آذر به بعد و تا پایان آن ماه - این اتفاق نیفتد، مراسم باران خواهی برگزار می شود که جزو قدیمی ترین مراسم های به یاد مانده از دوران باستان می باشد.
#تالار_گردشگری_ایران


آداب و رسوم مردم بوشهر

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا