خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیرامون اهواز و وجهه تسمیه آن

اهواز در زمان ساسانیان هرمزداردشیر نام داشته است . نام خود اهواز از واژه اوزایا ( اوجاما ) گرفته شده است .
مهم ترین سند این گفته کتیبه داریوش بزرگ در بیستون کرمانشاهان است که به راستی اگر امروز نبود معلوم نبود بیگانگان چه سواستفاده هایی از شهرهای آریایی ما میکردند و برای خود سند سازی جعلی و عربی می کردند .
مانند شاهنامه فردوسی که در سازمان ملل یکی از دهها سند ما ایرانیان در اثبات نام خلیج فارس ( دریای پارس ) بود و درخشش می کرد .
علاوه بر بیستون در نقش رستم کتیبه ای وجود دارد که از واژه خواجا نام برده شده است .
حمزه اصفهانی نیز گفته است : اردشیر بنای آبادانی شهر اهواز را گذاشت و فرمان به ایجاد دو شهر مهم داد که یکی مقر اشراف و بزرگان ایران است و دیگری محل بازاریان و تجار ایران که به زبان پهلوی هوجستان واجار ( خوزستان بازار ) گفته می شود .
بنای اصلی شهر اهواز بسیار کهن تر از ساسانیان است . احتمال بسیار به زمان عیلامیان بر میگردد . زیرا شهری مهم در زمان عیلامیان ساخته شده بود که در حومه اهواز کنونی است به نام اوکسن .

اهواز بر طبق تمامی اسناد باستانی از واژه اوزیا یا اوجیا گرفته شده است ولی یاقوت حموی به اشتباه اهواز را از جمع هوز عربی دانسته است و از مردمان اهواز به بدی یاد کرده است که بدون شک فاقد ارزش تاریخی است .
در کتیبه 2500 ساله بیستون از اهواز به نام اوزا یا اواجا نام برده شده است که محکم ترین سند بر این واقیعت آریایی است .

سمعانی دریاره اهواز نوشته است : اهواز یکی از شهرهای مشهور ایران است که دانشمندان و بزرگان و بازرگانان بسیاری در آن زندگی میکنند . ولی اکنون نیم بیشتر اهواز ویران است .
پیرامون ویرانی اهواز دلایل گوناگونی وجود دارد . بروز چندین باره بیماری طاعون و وبا در گذشته به دیلیل گرمای زیادش . شکسته شدن سد شادروان کهن و قحطی آب در آنجا .


تاریخچه خوزستان

 
  • تشکر
Reactions: Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
بهبهان نیز از شهرهای باستانی خوزستان است که نام گذشته اش ارجان بوده است . حمزه اصفهانی می نویسد ( ص 39 ) ارجان ( بهبهان ) توسط شاه قباد ساخته شد .
مقدسی نیز میگوید ( ص 421 ) : ارجان ولایتی است که بس مهم که پر از نخل و انجیر و زیتون است . یاقوت حموی می گوید ( ص 80 ) : فارسیان نخستین کسانی بودند که ارجان را ساختند .
قباد پسر فیروزه در زمانیکه ملک را از جاماسب پس گرفت و با رومیان جنگید پس از آن امر کرد شهری در میان پارس و خوزستان بنا کند

خوزستان و کاشی شیرهای باستانی ایران زمین مربوط به دوره پیش از هخامنشیان

کاشی لعابدار کشف شده در شوش خوزستان متعلق به دوره پیش از شاهنشاهی هخامنشیان 600 پیش از میلاد

چغامیش خوزستان شهر پنج هزار ساله ایران زمین

چغامیش در پناه کوه زاگروس و حاشیه شمالی شوش در میان رودخانه آب دز و کارون واقع شده است . کوزه ها و آثار باستانی بسیاری از این محل به دست آمد که نشان از قدمت آن دارد .
موئسسه شرق شناسی شیکاگو در سالهای 1961 تا 1966 میلادی عازم این منطقه شدند که با کشف آثاری گزارش از شهری باستانی دادند.
این گروه و گروهای بعدی که عازم منطقه شدند با شگفتی تمام از فرهنگ و تمدنی نام بردند که به 8 هزار سال پیش باز میگردد و تاکنون ناشناخته بوده است .
نقاشی ها و تصاویر اژدها و حیوانات آن با حکاکی زیبا صوتر گرفته است .
سطح شهر باستانی چغامیش در حدود 16 هزار هکتار می باشد . آثار بدست آمده نزدیک به تمدن بین النهرین بوده ولی با تغیراتی که در آن انجام شده نشان از نقوش باستانی و هویت ایرانی آن دارد .
که شبیه به دشت باستانی پاسارگاد دارد . نقاشی های از گروهی مرد در این شهر بدست آمده که با پاهای نزدیک به هم به تصویر کشیده شده .
باستان شناسان این تصویر را نمونه ای از گروه های نظامی شبه ارتشی برای دفاع از منطقه دانسته اند .


تاریخچه خوزستان

 
  • تشکر
Reactions: Mana

BlueMσOη

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/6/20
ارسال ها
836
امتیاز واکنش
3,725
امتیاز
248
زمان حضور
15 روز 5 ساعت 16 دقیقه
نویسنده این موضوع
سرزمین خوزستان کمابیش مطابق دولت مستقل عیلام بوده و آثار باستانی شوش حاکی از عظمت گذشته آن است. در دوره ساسانیان، خوزستان جزء ولایت جنوب بود. شاپور اول پس از پیروزی بر امپراطوری روم، توانست بند معروف شوشتر را بسازد. یکی از شهرهای قدیمی خوزستان که در شمال غربی شوشتر واقع شده است، بندر جندی شاپور (گندی شاپور) است که در زمان شاپور اول و به دستور وی ساخته شد و از شهرت خاصی برخوردار بود. وجود مراکز علمی و فرهنگی همچون دانشگاه جندی شاپور در این منطقه، دال بر اهمیت و رونق آن است که استادان بزرگ پزشکی از یونان، مصر، هند و روم در آن گرد هم آمده بودند.


اعراب در سال ۱۹ هجری قمری سرزمین خوزستان را فتح کردند. معزالدوله دیلمی، بیش از تصرف بغداد به سال ۳۳۴ هجری قمری، ابتدا خوزستان را گرفت.


خاندان عرب، معروف به مشعشیان در حدود سال های ۸۴۵ تا ۹۱۴ هجری قمری مستقلا در خوزستان و نواحی مجاور و از آن پس به عنوان تابع و مامور دولت صفویه تا سال ۱۱۵۰ هجری قمری در حویزه (هویزه) و نواحی مجاور آن فرمانروایی کردند و مخصوصا در این دوره، سرزمین خوزستان عرصه تاخت و تاز اعراب گردید و ویرانی بسیار به همراه داشت.


در سال ۱۱۵۰ هجری قمری نادر شاه افشار توانست دست خاندان مشعشیان را از حویزه (هویزه) کوتاه کند و آن ناحیه را حاکم نشین خوزستان قرار دهد و بدین سان سرزمین خوزستان آرانش نسبی یافت.


در آغاز دولت قاجاریه و با روی کار آمدن فتحعلی شاه قاجار، سرزمین خوزستان به دو بخش تقسیم شد. بخش های شمال شامل شهرهای شوشتر و دزفول و حویزه (هویزه) جزء کرمانشاهان گردید و به محمد علی میرزا دولتشاه، سپرده شد و بخش جنوبی شامل شهرهای رامهرمز و فلاحیه و هندیجان جزء سرزمین فارس شد و به حسینعلی میرزا فرمانفرما (پسر دیگر فتحعلی شاه) واگذار گردید. در سال ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ناصر الدین شاه آرامشی نسبی به خوزستان برگرداند، در سال ۱۲۷۶ هجری قمری به دستور ناصر الدین شاه قاجار، اولین سرشماری در شهرها و روستاهای این منطقه به عمل آمد. پیدایش شهر ناصری (اهواز نوین) از دوران حکومت وی بود.


در نخستین تقسیمات کشوری پس از انقلاب مشروطیت، ایران به چهار ایالت و ۱۲ ولایت تقسیم شد که خوزستان یکی از ولایت ها بود. در آبان ۱۳۱۶ بخشی از استان غرب بود و در دی ماه همان سال، بخش عمده استان ششم را تشکیل داد.


این استان از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا آخرین روز جنگ ایران و عراق همواره صحنه عملیاتهای مختلف ایران برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط نیروهای ارتش عراق بود. در آغاز جنگ شهرهایی چون سوسنگرد، دزفول، اندیمشک، خرمشهر، آبادان و اهواز که مرکز استان است به صورت مرتب هدف حملات موشکی و توپخانه ارتش عراق قرار داشتند.


تاریخچه خوزستان

 
  • تشکر
Reactions: Mana
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا