خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

!MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
3/10/19
ارسال ها
1,150
امتیاز واکنش
10,428
امتیاز
323
زمان حضور
73 روز 8 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
گورستان خالد نبی
گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌ است. قله کوه گوگجه داغ در بین مردم به قله قدرت یا گوج (گوژ) به زبان ترکی نیز معروف است.

راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی بوده، ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری در پیش خواهید داشت. به دلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود امکانات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای دیدار از آن، ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان قرار دارند. طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام یا یکی از همراهان وی بوده‌ است که همگی آنها مورد توجه و احترام ترکمن‌ها هستند.

در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که حدود ۶۰۰ سنگ مزار استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن به چشم می خورد.

قبرستان های ترسناک ایران


قبرستان تیس (گورستان اجنه)
تیسجنوب روستای باستانی و زیبایی است که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان روستای قرار دارد. این روستا با قدمتی 2500 ساله در منطقه‌ای کوهپایه‌‌ای و در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده و پیشینه باستانی آن به دوران هخامنشیان باز می‌گردد به طوری که آثار تاریخی بسیاری در این روستا وجود دارد. جالب تر از همه اینکه در این روستا مکانی است که به آن گورستان جنیان گفته می‌شود. این گورستان از نظر بومیان آن منطقه، مکانی عجیب و سحرآمیز است که مردم از نزدیک شدن به آن مخصوصا هنگام شب دوری کرده و از عواقب این کار می‌ترسند.

بلوچ‌ها به قبرستان خاموش و مرموزی که در این روستای 2500 ساله قرار دارد، «جن سنط» یا گورستان جن می‌گویند چرا که سنگ قبرهای بزرگ و عجیب این گورستان، محلی‌ها را به این باور رسانده که این گورها نمی‌توانند محل دفن آدمیزاد باشند. تمام قبرها در دامنه کوه و در دل سنگ‌‌ها و در اندازه‌های بزرگ و کوچک کنده شده‌‌اند و به رغم گذشت زمان و تخریب قبور بر اثر فرسایش، هنوز هم قبرهای زیادی در این مکان باقی ‌مانده‌اند.

در میان این قبرستان یک قبر کاملا سالم و قدیمی نیز دیده می‌شود که 225 سانتی‌متر طول و 110 سانتی‌‌متر عرض دارد. در واقع این شیوه‌ حفاری پرسش‌های زیادی را به ذهن متبادر می کند؛ پرسش‌هایی از قبیل اینکه چه کسانی این گورهای سخت و سنگی را حفر کرده‌اند، چرا سطح سنگی را برای حفر انتخاب کرده‌اند و اصلا اینکه این قبرها با چه وسیله‌ای حفر شده‌اند؛ سوالاتی که مردم پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اند و در نهایت آن را به جن‌ها نسبت داده‌اند، چرا که جن‌ها به علت غلبه‌ای که بر قدرت جاذبه دارند، از قدرت فیزیکی بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند اجسامی بیش از 500 تن را نیز جابه‌جا کنند؛ کاری که از توانایی هر انسانی خارج است.

جالب است بدانید که باور مردم تیس به حضور جنیان در ساخت گورستان عجیب این روستا در حالی مطرح می‌شود که این باور خیلی هم دور از ذهن نیست. زیرا حتی یکی از فرضیات در ساخت بناهای کهن مثل اهرام ثلاثه نیز به جن‌ها نسبت داده شده است! بنابراین کنکاش در باور مردمی بلوچ و توجه بیشتر به حضور جن‌ها در یکی از قبرستان های ترسناک ایران ممکن است حس هیجان شما را هم علاقه‌مند کند!

قبرستان های ترسناک ایران


قبرستان شهریری
شهریری یک محوطه باستانی در شهرستان مشگین شهر از شهرهای استان اردبیل ایران و از توابع روستای ارجق است. منطقه باستانی معروف به شهریری در ۶۵ کیلومتری اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی ۴۰۰ هکتار است و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می‌شود. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. اولین بار در حدود 10 سال پیش از انقلاب اسلامی چارلز برنی در این محوطه، عملیات کاوش را شروع کرد.

این محوطه شامل ۲۸۰ سنگ‌افراشت باستانی است که دیرینگی آن‌ها بیش از ۸ هزار سال پیش میلاد برآورد می‌شود و قدمت این مناطق به دوران اواخر مفرغ (عصر برنز) و دوره نوسنگی و مس سنگی و نیز اوایل آهن بر می گردد. این سنگ‌افراشت‌ها با ارتفاع متفاوت ۷۰ تا ۳۶۰ سانتی‌متری اکثراً منقوش به اشکال انسان هستند. طرح انسان‌های حک شده روی سنگ‌ها به شکل افرادی دست به سـ*ـینه و معمولاً بدون دهان است و تنها یک مجسمه حکاکی شده زن یافت شده که دارای دهان بوده و تاکنون فقط هفت قطعه این نوع سنگ‌افراشت‌ها در منطقه حکاری کردستان ترکیه و یک قطعه هم در قپوزستان آذربایجان یافت شده‌ است.

قبرستان های ترسناک ایران


قبرستان دارالسلام
گورستان دارالسلم معروف به دارالسلام شیراز یا وادی‌السلام یکی از قدیمی ترین آرامستان های ایران به شمار می‌رود. در آن مقبره‌هایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. البته بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این قبرستان پیش از اسلام نیز وجود داشته‌ است. قبور بزرگان و مشایخ علمی، عرفانی، ادبی و مذهبی مختلفی در آن وجود دارد. از نظر موقعیت این گورستان در میانه بلوار سیبویه، در وسط شهر شیراز در محله دروازه شاه داعی الله واقع شده‌ است.

مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های در گور خفتگان روی این سنگ‌ها حک شده‌ است.

قبرستان های ترسناک ایران


گورستان باغلق
روستای ترکمن نشین باغلق در منطقه جرگلان استان خراسان شمالی قرار دارد. گورستان روستای باغلق از گورستان های قدیمی این استان محسوب می شود. این گورستان دور از روستا و بر فراز تپه ای واقع شده است. نکته جالب توجه در این گورستان چوب های عمودی است که مشخصات متوفی روی آن درج شده است.

قبرستان های ترسناک ایران

انجمن رمان نویسی


پنج گورستان مخوف در ایران

 
  • تشکر
Reactions: MacTavish و zizi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا