خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیگ بنگ: تحقیقات فضایی روز افزون در مورد ویژگی‌های مریخ نشان می‌دهد که بر خلاف تصورهای اولیه اکثر مردم، این سیاره کم شباهت به زمین نبوده و حتی در گذشته رودخانه‌های بزرگی نیز در سطح آن جاری بوده است.




به گزارش بیگ بنگ به نقل از یورونیوز، مریخ در گذشته سیارۀ باشکوهی با یک جو ضخیم، آب مایع، رودخانه‌ها و پتانسیل حیات بود. در واقع قبل از اینکه سیاره سرخ با اقیانوس‌های فراوان بر روی سطحش به یک سیارۀ خشک تبدیل شود، خیلی شبیه سیاره زمین بود. اما وقتی مریخ میدان مغناطیسی جهانی‌اش را چهار میلیارد سال پیش از دست داد به یک سیارۀ متفاوت تبدیل شد. بدون این سپر محافظ، این سیاره در معض تابش خورشیدی قرار گرفت و در نهایت توانایی پشتیبانی از آب مایع در سطحش را نداشت. در این مطلب تصاویری از اثرات رودخانه‌های کهن مریخی را مشاهده خواهید کرد.



آژانس فضایی اروپا مطابق تصایری که از سطح مریخ منتشر کرده، رد یک رودخانه ۷۰۰ کیلومتری را که البته سال‌هاست خشک شده، شناسایی کرده است. این رودخانه که به نظر می‌رسد ۳.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش جریان داشته، چنان پرآب و خروشان بوده که شبکه وسیعی از آب راه‌ها تغذیه می‌کرده و درهای بزرگی را نیز در مسیر پرفراز و نشیب خود ایجاد و پرآب کرده بوده است. دره‌های موجود در سطح مریخ گاه ۲۰۰ متر عمق و ۲ کیلومتر عرض دارند، درست مشابه دره‌هایی که در کویر آتاکامای شیلی، فلات کلرادو و جزایر هاوایی وجود دارد.



بر پایه تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا، این رودخانه در جنوب سیاره مریخ و در منطقه نیرگال ولیس واقع شده بوده است. در این منطقه افزون بر آثار جریان آب، دهانه‌های بزرگ آتشفشان‌های خاموش شده نیز مشاهده شده است. بررسی ابعاد و حجم آب عبوری از این رودخانه ثبات کرده که دمای هوای مریخ بسیار گرم‌تر از دمای این روزهای آن بوده و در مجموع آب و هوایی بسیار شبیه کره زمین داشته است.


کشف بقایای رودخانه ۷۰۰ کیلومتری در مریخ

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا