خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


پروژه‌ی «شکارچیان هیگز» امروز راه‌اندازی شد. در این پروژه همه افراد علاقه‌مند به ۲۵ هزار تصویری که در برخورددهنده‌ی بزرگ هادرونی در سرن (CERN) گرفته شده است، دسترسی دارند. با دنبال کردن رد منبع در تصاویر می‌توانید انفجار ذرات زیراتمی را مشخص کنید که هنگام از بین رفتن بوزون هیگز ایجاد می‌شود.

پروفسور آلن بار (Alan Barr ) از دانشگاه آکسفورد و مدیر پروژه‌ی شکارچیان هیگز، می‌گوید:

«اگر هرچیزی در زمینه کشف شود که بفهمیم هنگام از بین رفتن بوزون هیگز چه اتفاقی می‌افتد، نسبت به کشف بوزون هیگز (دو سال پیش) بسیار ارزشمندتر و هیجان‌انگیزترخواهد بود. ما کسانی را می‌خواهیم که کمک کنند فراتر برویم، تصاویر را بررسی کنند و به ما بگویند که چه می‌بینند».


نمونه تصاویری که شکارچیان هیگز می خواهند اسرار آن را کشف کنند

در آزمایشگاه اطلس و برخورددهنده‌ی هادرونی پروتون‌ها با سرعتی نزدیک به یک میلیارد کیلومتر در ساعت با هم برخورد می‌کنند. در چنین برخوردهایی بوزون هیگز به وجود می‌آید اما به سرعت به ذره‌های دیگر تجزیه می‌شوند و دانشمندان حدس می‌زنند که با این واپاشی ذره‌ی جدیدی به وجود می‌آید که پیش از این هرگز دیده نشده است. شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که این ذرات جدید رد بلندی از خود در آزمایشگاه به‌جا می‌گذارند که برنامه‌های کامپیوتری نمی‌توانند این ردها را تشخیص دهند اما چشم انسان توانایی دیدن و جدا کردن این ردها را دارد.



از سوی دیگر نوشتن الگوریتم‌های کامپیوتری برای چنین جست‌وجویی بسیار دشوار است. اما علاقه‌مندان به این جست‌وجو می‌توانند با دسترسی به اطلاعات آزمایشگاه اطلس دانشمندان را یاری دهند و شاهد تحولی عظیم در فیزیک ذرات باشند.

این پروژه با همکاری دانشمندان دانشگاه آکسفورد، نیویورک، بریمینگام، پروژه‌ی زویونیورز، آزمایشگاه اطلس و سرن راه‌اندازی شده است.​


شما هم به جمع شکارچیان هیگز بپیوندید !

 
  • تشکر
Reactions: Osenat
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا