خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
بلغارستان (به بلغاری: България) کشوری در جنوب شرقی اروپاست. پایتخت این کشور شهر صوفیه است. جمعیت این کشور بالغ بر ۷٬۳۶۴٬۵۷۰ (در سال ۲۰۱۱ میلادی) نفر است که هر ساله ۱٪ از آن کاسته می‌شود. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد.
زبان رسمی این کشور بلغاری و واحد پول آن لِف با واحد جزء استونیکی است. حدود ۸۵ درصد از مردم آن بلغاری‌تبار و بقیه بیشترترک و کولی هستند. بلغارستان ۱۱۰٬۹۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و چهاردهمین کشور بزرگ در اروپا است.

بلغارستان در سال ۲۰۰۴ به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد و در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه پذیرفت و روز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را ۱ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام کرد.

مهمترین صادرات بلغارستان اسانس گل رز است، همچنین ش*ر..اب نیز از دیگر اقلام مهم صادراتی بلغارستان است، بلغارستان چهارمین صادرکننده ش*ر..اب در جهان است، پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان می‌باشد. جمهوری بلغارستان رسماً کشوری سکولار است اما در قانون اساسی آن مسیحیت ارتدکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده‌است.[۲]۷۶٪ جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و ۱۰٪ جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و ۱۱٫۸ درصد بی‌دین هستند.[۳]

منطقه امروزی بلغارستان در قدیم در قلمرو تراکیه‌ای‌ها قرار داشت و بعداً یونانی‌ها و رومی‌ها بر این منطقه چیره شدند. ظهور قومیتبلغار به روزگار امپراتوری اول بلغار در قرون وسطی بازمی‌گردد. منطقه بلغارستان حدود پانصد سال در تصرف عثمانیان قرار داشت (از ۱۳۹۶ تا ۱۸۷۸ میلادی).

در اواخر سده نوزدهم، مداخله روسیه در سرزمین‌های امپراتوری عثمانی در بالکان منجر به تشکیل کشور خودمختار بلغاری در ۱۸۷۸ گشت. بلغارستان تا سال ۱۹۰۸ شاهزاده‌نشین و تا ۱۹۴۶ پادشاهی مستقلی بود. با این حال، مرزهایی که در کنفرانس برلین (۱۸۷۸) تعیین شده بود، بلغارها را راضی نکرد و برای به دست آوردن زمین‌هایی که برپایه پیمان سن استفانو (۱۸۷۷) به آنان وعده داده بودند پنج بار وارد جنگ شدند.

بلغارستان که در دو جنگ اول (۱۸۸۵ و ۱۹۱۲) پیروز گشت در جنگ نهایی بالکان (۱۹۱۳) و دو جنگ جهانی (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ و ۱۹۴۴) مغلوب شد و سرزمین‌هایی را از دست داد. پس از اشغال کشور به دستارتش سرخ (۱۹۴۴) و رژیمی کمونیستی برقرار و پادشاه تبعید شد (۱۹۴۶) و به دنبال تظاهرات مردمی در ۱۹۸۹، تئودور ژیفوک (زاده ۱۹۱۱) رهبر تندروی رژیم را اصلاح‌طلبانی برکنار کردند که یا وعده انتخابات آزاد، از نقش رهبری حزب کمونیست دست کشیدند. در ژوئن ۱۹۹۰ انتخابات آزاد برگزار شد و حزب سوسیالیست پیشین به قدرت بازگردانده شد. این حزب که با مشکلات شدید اقتصادی روبرو بود و نتوانست به تنهایی حکومت کند و در ۱۹۹۱ دولتی ائتلافی بدون برتری هیچ حزبی زمام امور را در دست گرفت و سه حزب اصلی روی کار آمده‌اند.


بلغارستان

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
جغرافیا:


در شمال این کشور جمهوری رومانی با ۶۰۸ کیلومتر مرز مشترک قرار دارد. در غرب با جمهوری پیشین یوگوسلاوی (صربستان با طول مرز ۳۱۸ کیلومتر و مقدونیه با مرز مشترک ۱۴۸ کیلومتری) همجوار می‌باشد. در جنوب با کشور یونان (۴۹۸ کیلومتر) و ترکیه (۲۴۰ کیلومتر) هم‌مرز است. در خاور این جمهوری دریای سیاه قرار دارد.
دو رشته کوه مهم بلغارستان را فرا گرفته‌است، یکی رشته کوه‌های بالکان که شمال و مرکز این کشور را در بر گرفته و دیگریرشته‌کوه‌های ردوپه که باختر و جنوب کشور را شامل می‌شود، از دیگر رشته‌کوه‌های بلغارستان می‌توان به ریلا و پیرین اشاره کرد.

کوه‌های بالکان از شرق تا غرب و مرکز بلغارستان می‌گذرد. در شمال، تپه‌های کم‌ارتفاع به رود دانوب متمایل است. در جنوب، منطقه‌ای از زمین‌های پست کوه‌های بالکان را از گرانکوهی بلند و چین‌دار که بلندترین قله بلغارستان در آن است جدا می‌کند. بلندترین نقطه این کشور قله مُصَلّی با ۲۹۲۵ متر ارتفاع است که در ارتفاعات ریلا در غرب بلغارستان واقع شده‌است.

شمال کشور تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد، در حالی که جنوب شرق از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. مهمترین رود ماریتسا نام دارد که از رشته‌کوه‌های ردوپه در باختر بلغارستان سرچشمه گرفته و با گذر از مناطق مرکزی کشور راه جنوب را در پیش گرفته و وارد ترکیه می‌شود و سپس به دریای اژهمی‌ریزد. رود دیگر دانوب نام دارد که در شمال بلغارستان جریان دارد.

پایتخت بلغارستان، شهر صوفیه است و از مهمترین شهرهای بلغارستان می‌توان به پلوودیف ۳۵۰ هزار نفر، وارنا ۳۱۵ هزار نفر،بورگاس ۱۹۰ هزار نفر و روسه ۱۶۰ هزار نفر اشاره کرد.


بلغارستان

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
اقتصاد:


در حال حاضر و پس از فروپاشی بلوک شرق، علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته سیستم اقتصادی این کشور همچنان کشاورزی محور است و صنعت در آن جایی ندارد. همین مسئله باعث بروز فقر شده‌است.

بلغارستان با خاکی حاصلخیز و اندکی منابع طبیعی دیگر، اقتصادی استوار بر کشاورزی دارد. تولید در تعاونی‌های بزرگ مکانیزه متمرکز است. فراورده‌های عمده شامل: غلات (گندم، ذرت، جو) و میوه (انگور) و به طور فزاینده‌ای تنباکو است. تولیدات کشاورزی اساس صنایع غذایی و ش*ر..اب‌سازی و تنباکو را تشکیل می‌دهد. وامهای بلوک شرق در توسعه صنایع ازجمله مهندسی و کود سازی و شیمیایی نقش داشته‌است. به دنبال آشوب‌های اجتماعی اقتصادی و سـ*ـیاسی که اروپایی شرق را پس از ۱۹۹۰ در بر گرفت الکوهای تجارت در این منطقه مختل گشت. بلغارستان که روابط بازرگانی‌اش با شوروی به ویژه نزدیک بود، با کمبودهای شدید بسیاری از کالاها و از جمله نفت، بیشتر از اغلب کشورهای اروپای شرقی لطمه دید. تولید صنعتی کاهش یافت ولی پیشرفت در امر خصوصی کردن صنعت و کشاورزی حاصل شده‌است.

اقتصاد بلغارستان به طور کلی در سال ۲۰۱۱ به میزان ۱٫۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت. پیش‌بینی اقتصادی کمیسیون اروپا برای رشد کلی بلغارستان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۰٫۵ درصد بود درحالیکه صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص ملی این کشور را در سال ۲۰۱۲ رقم ۰٫۸ درصد اعلام کرده بود.

نیروگاه هسته‌ای دو هزار مگاواتی کازلودی بیش از ۳۵ درصد برق بلغارستان را تأمین می‌کند و افزایش طول عمر دو رآکتور هزار مگاواتی این نیروگاه تا بیش از ۲۰ سال به یکی از اولویت‌های دولت بلغارستان تبدیل شده‌است.


کاخ فرهنگ ملی در صوفیه، ساخته‌شده در سال ۱۹۸۱.


بلغارستان

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه

بلغارستان

بلغارستان کشوری است که در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و پایتخت آن شهر صوفیه است. زبان رسمی مردم بلغارستان، بلغاری است که زبانی هند و اروپایی و از شاخه اسلاوی جنوبی می باشد ، اگرچه قشر جوان بلغاری امروزه تکلم به انگلیسی را ترجیح می‌دهند. واحد پول این کشور لِف با واحد جزء استونیکی است. اکثریت مردم این کشور بلغاری ‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. کشور بلغارستان دارای تمدنی کهن با قدمت ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد و اولین ساکنان این منطقه اقوام ترکیه‌ای‌ بودند. نام بلغارستان از بلغارها نشات می گیرد که از استپ‌های شمال دریای سیاه به آنجا مهاجرت کرده و بر قبایل اسلاو غلبه نمودند و در سال ۶۸۱ میلادی اولین پادشاهی بلغاری به حکومت رسید.جمعیت کثیری از مردم کشور بلغارستان از آیین مسیحیت نوع ارتدوکس پیروی می کنند. از جمله مناطق گردشگری و جاهای دیدنی بلغارستان که از شهرهای بندری و زیبای این کشور به نام وارنا است که منطقهٔ ساحلی گلدن سندز (golden sands) را در کنار خود دارد. این منطقه از نظر اقتصاد گردشگری، نقش به سزایی برای مردم منطقه و مردم کشور بلغارستان دارد. انواع تفریحات در حاشیه سواحل در میان توریست های تور بلغارستان طرفداران زیادی دارد.

آب و هوای بلغارستان

در بلغارستان دو نوع منطقه آب و هوایی متفاوت وجود دارد و با توجه به ارتفاعات متفاوت است. شمال کشور تابستان های گرم و زمستان های سردی دارد در حالی که جنوب شرقی ، از آب و هوای مدیترانه ای و معتدل برخوردار می باشد. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوای معتدل مرطوب دارد.
بارش برف فراوان از دسامبر آغاز و تا اواسط ماه مارس ممکن است ادامه داشته باشد و دمای هوا 1- درجه سانتیگراد و در اوج 6 درجه سانتی گراد متغیر است. تابستان های بلغارستان نیز بین 25 تا 30 درجه سانتی گراد بوده که در مناطق جنوبی می تواند گرمتر هم باشد.
و اما در مناطق کوهستانی شمال و شرق کوه های بالکان نیز در تابستان درجه هوا نسبت به مناطق شمالی در طول روز پایین تر بوده و در شب نیز هوا سرد و گاهی درجه حرارت بسیار پایین تر از زمستان می شود. بهترین زمان برای سفر به بلغارستان بین ماه های تیر تا مهر می باشد.



غذاهای بلغارستان

غذاهای بلغارستان از آشپزی ترکی و یونانی تاثیر گرفته اند. که انواع گوناگون سبزیجات، گیاهان دارویی و میوه های مختلف را شامل می شود. گوشت مرغ و خوک و ماهی، از پرطرفدارترین غذاهای بلغاری هستند و گوشت بره نیز به شیوه سنتی بلغاری و بسیار خوش طعم طبخ می شود. انواع سوپ های گوناکون سرد و گرم در بلغارستان وجود دارد که «Tarator» از سوپ های سرد معروفشان است. همچنین سالاد مخصوصی به نام شوپسکا (Shopska) متشکل از گوجه فرنگی، خیار، پیاز و فلفل خام یا کباب شده است بسیار خوش طعم است.
موساکا (Moussaka) هم یکی از غذاهای معروف بلغارستان است که ازسیب زمینی پخته، گوشت قیمه شده تشکیل می شود و نوعی سس مخصوص است. شیرینی های متعددی نیز در این کشور تهیه می شود که می توان از میان آنها به بانیتسا (Banitsa) اشاره کرد.
دو نوع پنیر سنتی در بلغارستان وجود دارد، اولی Kashkaval است که زرد رنگ و شبیه به پنیر آلمانی Dutch Gouda است و دوم پنیر معروف Sirene است که نوعی از پنیر فتا می باشد و از نظر مزه شبیه پنیر فتای یونانی است. این پنیر از شیر گوسفند ساخته می شود، اما گاهی از شیر گاو یا بز یا مخلوط این ها هم استفاده می گردد.یک ماست محلی بلغاری که Kiselo Mlyako نام دارد از شیر گوسفند یا گاو درست می شود اما گاهی از شیر بوفالو هم استفاده می گردد که طعم ویژه ای به آن می دهد که بسیار خوشمزه و معروف است.

هتل های بلغارستان

هتل های بلغارستان در جای جای این کشور پذیرای توریست ها می باشد. هتل هایی با خدمات منحصر به فرد و مختلف در درجه های گوناگون که بنا به نیاز گردشگردان مورد انتخاب قرار می گیرد. انواع هتل های 5 ستاره بلغارستان، هتل های 4 ستاره بلغارستان، هتل ملیا گرند هرمیتاژ وارنا هتل استرا بلغارستان، هتل ادمیرال وارنا، هتل اینترنشنال وارنا هتل، مارينا گرند بيچ وارنا از جمله بخشی از این هتل ها می باشند.


جاذبه های گردشگری بلغارستان

جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بلغارستان، در میان گردشگران محبوبیت زیادی پیدا کرده است.کشوری جذاب و زیبا با سواحل و چشم اندازی دلپذیر و انواع تفریحات آبی مانند شنا و غواصی و موج سواری، ،تفریحات کوهستانی از جمله اسکی، گردشگری روستایی و آشنایی با فرهنگ و سنت مردم روستای بلغارستان، انواع موزه های متعدد با آثار تاریخی مختلف، چشمه های آب گرم و خاصیت درمانی آنها، مراکز خرید بلغارستان، انواع کلیسا و صومعه های تاریخی، پارک های متعدد و... بخشی از جاذبه های توریستی بلغارستان است .

منبع: الفبای سفر


بلغارستان

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه

صومعه الادژا وارنا Aladzha Monastery

صومعه الادژا وارنا Aladzha Monastery معروف ترین بنای غاری شکل که در مجاورت سواحل دریای سیاه بلغارستان و در 17 کیلومتری شمال مرکز وارنا قرار دارد، در قرن 13 و 14 توسط راهبان تارک دنیا به طرز مخفیانه ساخته شد.

صومعه الادژا وارنا Aladzha Monastery معروف ترین بنای غاری شکل که در مجاورت سواحل دریای سیاه بلغارستان و در 17 کیلومتری شمال مرکز وارنا قرار دارد، در قرن 13 و 14 توسط راهبان تارک دنیا به طرز مخفیانه ساخته شد. غارهای صومعه در دو سطح به یک سنگ آهک تقریبا ۴۰ متری می رسد قرار گرفته است که سطح اول شامل یک کلیسای صومعه، سلول های مذهبی، یک اتاق پذیرایی، آشپزخانه، یک قبرستان کوچک و مزرعه است. و سطح دوم یک غار طبیعی بوده که در انتهای صومعه آلادژا قرار گرفته است.

در 700 متری غرب صومعه تعدادی غار به نام “Catacombs” وجود دارد که باستان شناسان در داخل آنها سرامیک، سکه، نقاشی های دیواری یافته اند که حاکی از سکونت افراد در این منطقه می باشد.
در مورد ریشه نام آلادژا باید گفت که یک منبع فارسی –عربی دارد و نام کنونی آن که در دوره عثمانی بر آن گذاشته شد در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است که علت انتخاب آن وجود نقاشی های رنگارنگی است که بر دیواره های این غار وجود دارد. این جاذبه گردشگری بلغارستان متاسفانه در معرض نابودی قرار گرفته است.





قارچ های آهکی بلغارستان

بلغارستان یک مقصد گردشگری سرسبز برای توریست های دنیا به شمار می رود، اما شاید هیچ چیز در این کشور به اندازه قارچ های آهکی بلغارستان جالب و دیدنی نباشد.
بلغارستان اگرچه با طبیعت زیبا و شگفت انگیزش یک مقصد گردشگری سرسبز برای توریست های دنیا به شمار می رود، اما شاید هیچ چیز در این کشور به اندازه قارچ های سنگی غول پیکرش جالب و دیدنی نباشد. قارچ های آهکی سفید رنگی که گاهی ارتفاع آنها به 3 متر می رسد و گوشه ای از هنرنمایی آب در این کشور به شمار می روند. افسانه های محلی روایت های زیادی برای این قارچ های غول پیکر دارند اما یکی از معروف ترین این افسانه ها، این قارچ ها را سر بریده چهار خواهری می داند که از دست حاکم ستمگر شهر در حال فرار بودند. این افسانه اگرچه این روزها طرفدار چندانی ندارد اما به اسرارآمیز جلوه کردن قارچ های سنگی بلغارستان دامن می زند.
شکل عجیب این قارچ های آهکی یادگار دریاچه یا رودی است که در گذشته در این منطقه وجود داشته و با فرسایش آبی این سنگ ها را به شکل امروزی درآورده اند.


صومعه ی ریلا بلغارستان

صومعه ی ریلا یا سنت ایوان با قدمتی بیش از هزار سال، بزرگترین صومعه ارتودکس شرقی است که در بلغارستان قرار دارد.از دیگر بخش های این بنا، معبد مریم مقدس؛ برج هرلیور، موزه و یک کلیسای کوچک را می توان نام برد.در داخل آن نیز نقاشی های دیواری باشکوه ترسیم شده است.
صومعه ی ریلا یا سنت ایوان با قدمتی بیش از هزار سال، بزرگترین و معروترین صومعه ارتودکس شرقی است که در جنوب غربی کوهستان بلغارستان قرار دارد. این صومعه در قرن 10 ساخته شد و نخست دیر کوچکی در کنار کوه بود که شاگردان سنت ایوان آن را بنا کردند. سنت ایوان در سال 946 میلادی در گذشت و بازماندگانش او را در این صومعه به خاک سپردند. مساحت کلی صومعه ی ریلا در بلغارستان 8000 متر مربع و دارای 300 اتاق و 100 سلول رهبانی است.از دیگر بخش های این بنا، معبد مریم مقدس و برج هرلیور را می توان نام برد که این برج در قرن 14 ساخته شده است. کلیسای کوچکی نیز که در ارتفاع بیست و چهار متری در طبقه پنجم برج قرار دارد.در داخل دیر ریلا نقاشی های دیواری باشکوه توسط هنرمندان مجرب ترسیم شده که جلال و شکوه و زیبایی این بنا را دو چندان کرده است. موزه ی که در این صومعه واقع شده، شامل آثار با ارزش و گران بهایی است که از جمله اصلی ترین آن ها صلیب معروف رافائل را می توان نام برد. این بنای تاریخی به دلیل قدمت زیادی که پشت سر گذاشته بارها مورد بازسازی قرار گرفته است و در سال 1983 به عنوان میراث جهانی در یونسکوبه ثبت رسیده است.




منبع: الفبای سفر


بلغارستان

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه

موزه ملی تاریخی بلغارستان


موزه ملی تاریخ بلغارستان از بزرگترین موزه این کشور اروپایی به شمار می رود که دارای قدمت بیش از 40 سال بوده ودر شهر صوفیه قرار دارد و علاوه براشیایی مرتبط با باستان شناسی ،هنرهای زیبا ،تاریخ و مردم شناسی نیز وجود دارد که توریست های زیادی را به خود جذب می کند.
موزه ملی تاریخ بلغارستان از بزرگترین موزه های موجود در این کشور اروپایی به شمار می رود که دارای قدمت بیش از 40 سال بوده و در شهر صوفیه و منطقه ای به نام بویانا قرار دارد . آثاری با ارزشی در این موزه به نمایش گذاشته شده است که جزو جاذبه های گردشگری بلغارستان محسوب می شود .این موزه بزرگ مانند گنجینه ای حدود 650 هزار اثر از ادوار مختلف را درون خود جای داده وعلاوه بر سالن های متعدد برای ارائه آثار گوناگون در دورها های مختلف زمانی، دارای بخش های دیگری چون رختکن ، بوفه ، کتابخانه و فروشگاهی برای خرید سوغاتی می باشد .
در موزه اشیایی از سال های پیش از میلاد تا کنون به نمایش در آمده و تاریخ کهن بلغارستان را در دوره های مختلف زمانی را به تصویر کشیده است. در موزه ملی تاریخ بلغارستان، علاوه بر اشیایی مرتبط با باستان شناسی ، هنرهای زیبا ، تاریخ و مردم شناسی نیز وجود دارد که توریست های زیادی را همواره به سمت خود جذب می کند. در تور پاییز 97 می توانید با بازدید از این موزه با تاریخ مردم بلغارستان آشنا شوید.



تئاتر ملی ایوان وازوف Ivan Vazov


تئاتر ملی ایوان وازوف بلغارستان Ivan Vazov یکی از جاذبه های توریستی پاتا محسوب شده و این مکان در قرن بیستم ساخته شده و جایی برای اجرای تئاتر ، باله و اپرا است.
تئاتر ملی ایوان وازوف بلغارستان Ivan Vazov یکی از جاذبه های توریستی پاتا محسوب شده و این مکان در قرن بیستم ساخته شده و جایی برای اجرای تئاتر ، باله و اپرا است.در بدو تاسیس این بنا با نام تئاتر ملی شناخته می شد ولی بعدها نام آن به نام نویسنده معروف و برجسته بلغاری ، ایوان وازوف تغییر یافت. ساختمان تئاتر ملی بسیار باشکوه بوده و توسط 2 معمار مشهور ، هرمان هلمر و فردیناند فلنر به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است.
این ساختمان در طول زمان بارها دچار آسیب شده و چندین بار، بازسازی شد. بنای این تئاتر با معماری بی نظیر خود جزو سمبل های صوفیه به شمار می رود و در برهه ای از زمان نیز بر روی اسکناس های 50 لوایی بلغارستان به چاپ رسیده بود. در این مکان بازیگران معروف با نمایشنامه های پرآوازه و حرفه ای به ایفای نقش می پردازند.


قلعه‌ بلوگرادچیک Belogradchik


قلعه‌ بلوگراد چیک بلغارستان Belogradchik در دامنه‌ی شمالی کوه‌های بالکان، در نزدیکی شهر بلوگرادچیک قرار دارد. این قلعه در دوره امپراتوری رومیان برای کنترل جاده ها ساخته شده و در دوره های مختلف زمانی از جمله بیزانس ها مورد استفاده قرار می گرفته و جزو جاهای دیدنی بلغارستان به شمار می رود.
قلعه‌ بلوگرادچیک بلغارستان Belogradchik در دامنه‌ی شمالی کوه‌های بالکان، در نزدیکی شهر بلوگرادچیک قرار دارد. این قلعه در دوره امپراتوری رومیان برای کنترل جاده ها ساخته شده و در دوره های مختلف زمانی از جمله بیزانس ها مورد استفاده قرار می گرفته و جزو جاهای دیدنی بلغارستان به شمار می رود. ایوان استراسیمیر در قرن چهاردهم این قلعه را گسترش داده و پادگان های گوناگونی را جلوی این بنا ایجاد کرد. در پایان قرن چهاردهم عثمانی ها این قلعه را اشغال کرده و برای سرکوب شورش های محلی از آن استفاده می کردند. در قرن نوزدهم نیز کماکان بلوگرادچیک مورد استفاده مقاصد نظامی و دفاعی قرار می گرفت .
آخرین باری که از قلعه برای مقاصد جنگی استفاده شد در جنگ سال 1885 بین صربستان و بلغارستان بود.این دژ روی صخره‌هایی تماشایی متعلق به توده‌ی سنگ بلوگرادچیک قرار دارد و از ماسه ‌سنگ‌هایی با شکل عجیب و صخره‌های کنگلومرایی تشکیل شده که به شکل انسان و اشیای مختلف هستند. ارتفاع برخی از این صخره‌ها حدود ۲۰۰ متر است.


کلیسای بویانا Boyana Church


کلیسای تاریخی بویانا در بلغارستان Boyana Church و در شهر صوفیه قرار دارد، این کلیسای باستانی از شاهکارهای کشور بلغارستان است.معروف ترین نقاشی های دیواری بی نظیر در این کلیسا ترسیم شده که نقش بسزایی در توسعه نقاشی قرون وسطی بلغاری و اروپا دارد.
کلیسای تاریخی بویانا در بلغارستان Boyana Church و در شهر صوفیه قرار دارد که قسمت های مختلف آن در طول زمان به آن اضافه و تکمیل شده است . این کلیسای باستانی از شاهکارهای کشور بلغارستان است . معروف ترین نقاشی های دیواری بی نظیر در این کلیسا ترسیم شده که نقش به سزایی در توسعه نقاشی قرون وسطی بلغاری و اروپا دارد . کلیسای بویانا (Boyana Church) با زیبای های خیره کننده و جذاب خود در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از کلیساهای ارتدوکس باقی مانده از معماری های کهن قرون وسطی در بلغارستان به شمار می رود .
این کلیسا در طی مراحل گوناگون ساخته شده، قسمت شرقی کلیسا در دو طبقه در اواخر قرن 10 و اوایل قرن 11 میلادی ساخته شده و بخش مرکزی آن در قرن 13 میلادی تحت امپراتوری بلغاری دوم و کل ساختمان در مجموع در قرن 19 میلادی ساخته شده است. به طور کلی 89 صحنه و 240 تصویر انسان بر روی دیوارها کشیده شده است.18 نقاشی ایوان غربی این بنا، تصاویری از زندگی سنت نیکلاس، یکی از حامیان اصلی کلیسا را نشان می‌دهند. این نقاشی های بی نظیر از دلایل شهرت جهانی این کلیسا می باشد.




منبع: الفبای سفر


بلغارستان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا