- عضویت
- 12/8/18
- ارسال ها
- 2,007
- امتیاز واکنش
- 7,220
- امتیاز
- 308
- زمان حضور
- 0
نویسنده این موضوع
این مقاله توسط تیم نقد و بررسی موزتکست نوشته شده و به صورت کاملا اختصاصی تهیه شده است،در این مقاله آنچه که از نظر موسیقی شناسی باید بیان شود،به تحریر درآمده،پس اگر از شنوندگان متعصب خواننده ی مورد علاقه تان هستید و نمیتوانید عیب ها را بپذیرید،توصیه میکنیم که نه تنها این مقاله،بلکه هیچ مقاله ی نقد و بررسی را نخوانید،چون تعصب باعث بسته شدن چشمان شما بر روی حقایق میشود،به سلیقه ی همه احترام بگذارید و افکار خود را با احترام به عقاید دیگران بیان کنید.
نقد و بررسی آلبوم تا نفس هست با صدای شهرام شکوهی:
در روزگار شباهت موسیقی ها و همگونی صداهای خوانندگان ، هنوز هم می توان نجوای متمایز برخی خوانندگان را شنید و لـ*ـذت برد. یکی از شاخص ترین آلبوم هایی که انتظار انتشارش می رفت ، آلبوم استاد شهرام شکوهی بود ؛ با آن سبک سنتی فلامنکوی منحصر به فرد خود! در این مجال می خواهیم جزء به جزء این آلبوم را زیر ذره بین ببریم تا با نگاه دقیق عناصر آنرا بهتر بشناسیم.
وی که به صورت تصادفی خود را در وادی موسیقی یافته بود ، حضورش در مسابقه ی نکست پرشین استار ، سکوی پرتابی به سوی ستاره شدنش شد. مدارا را اولین حرکت حرفه ای خود می داند و با ارائه در مقابل بهترین های موسیقی قدیم ایران ، اثبات نمود موسیقی داخل یک سر و گردن بالا تر و والاتر از چیزی است که بی خبران می اندیشیدند. با ارائه ی اولین مجموعه آثار خود به نام آلبوم مدارا در سال 1390 ، نام خود را به عنوان تک خال موسیقی ایران ، در تاریخ ثبت نمود. شهرام دو سال مدارا کرد تا کولی عشق خود را در 1392 ارائه کرد و خود را مجددا اثبات نمود. گذران فصل ها دو سال دیگر به طول انجامید تا امسال ، جدید ترین آثار خود را در یک جمله خلاصه کرد ؛ تا نفس هست…
ما نیز پشت میز نقد آماده نشسته ایم تا نفس های شهرام شکوهی را بشماریم.
ترک اول : دلتنگم
شعر : مهلا سلیمانی – آهنگساز : مجید اسد اصلاحی – تنظیم و مسترینگ : مجید اسد اصلاحی
اولین نوا ، نوای سـ*ـینت سایزر چنگ هست که گوش را می نوازد. در ادامه ترکیب اصوات گیتار الکتریک و باس با ضرب کوبه ای و Clap در جایگاه مترونوم ، یک زینت ایده آل برای آماده سازی گوش شنونده می باشد. مهندسی در ساختار روند و تم آهنگ ، یکی از امتیازات تنظیم این ترک است. گام پایین صدای شهرام شکوهی ، نجوای گرمی همانند یک فنجان قهوه است که با نیم اوج کوتاه او ، توانایی آهنگ ساز و خواننده را به رخ می کشد. در بخش Chorus آهنگ ، همراه صدای شهرام ، یک همخوانی “هی هی” خش دار جذاب و شلوغ کننده وجود دارد که سبک فلامنکو را به یک نسل جدید هدایت می کند. مدولاسیون ، ترکیبی از اصوات ساز های زهی ویلون ، ویلون سل می باشد که به صورت گروهی تنظیم شده اند که در اجرا هنرنمای سر پنجه های پیام طونی و کریم قربانی است. یکی از قوت های رکوردینگ اصوات ساز ها ، ظرافت ضبط است که تمامی خش ها را با توانایی بالا به ثبت رسانده است. در اجرای ساز های کوبه ، سکوت های جذاب و گوش نواز بسیار فراوان است که توانایی بالای تنظیم کننده در شناخت موسیقی فلامنکو را نمایان می کند. Bridge به گونه ای در آهنگ گنجانده شده است که گویی مدلاسیون در یک فضای باز ، اجرای زنده شده است که این سنت موسیقی فلامنکوست. در 3/1 پایانی آهنگ نوای چوبک به وضوح شنیده می شود و زینت بخش تنظیم است. Ending نیز یک ترکیب از آکاردئون ، ضرب عربی و Reverb صدای شهرام است که در راستای تم طراحی شده ی تنظیم کننده می باشند. در پایان نیز مجددا سـ*ـینت سایزر چنگ را شنوا هستیم.
نقاط قوت :
آهنگسازی اصولی براساس سبک فلامنکو
تنظیم اصولی بر اساس یک تم طراحی شده
حجیم کردن اصوات ویلون و ویلون سل
میکس و مسترینگ فوق العاده
Bridge حرفه ای
نقاط ضعف :
استفاده از سـ*ـینت سایزر در مقام چنگ
نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 9 (به دلیل استفاده از سـ*ـینت سایزر و مبهم بودن استفاده یا عدم استفاده از درام حقیقی)
نمره ی نهایی : 9.66
ترک دوم : رسوا
شعر : شهرام شکوهی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت
Intro بسیار شوکه کننده است و در اولین شنیدار ، یاد آور نسخه ی به روز شده ی No volvere یا همان آمور میو از جیپسی کینگ است. اجرای بی نظیر گیتار اسپنیش با پنجه های طلا گون حسین کاشانیان یک جریان آرامش بخش را در این آهنگ جاری می سازد. سپس یک سکوت گرد به جا ، شنونده را آماده ی نوای شهرام شکوهی می کند. آکورد گیری زیبای گیتار اسپنیش با صدای شهرام شکوهی ، یک همراهی مناسب برای وی است ؛ این در حالی است که شهرام ، با استادی تمام ، نفس گیری به جای خود را به حرف ” ح ” کلمه ی “حالِ …” در مصرع بعدی می چسباند. Bridge کمانچه با شاهنوازی آرسام بابایی ، یک حرکت هوشمندانه و حرفه ای از سوی تنظیم کننده است. یک ملودی اصیل ایرانی با صدای زیبای شهرام شکوهی و همنوازی کمانچه می تواند یک Chorus خاطره انگیز را در موسیقی ایرانی رقم بزند. در این Chorus حرفه ای ، شاهد پاسخگویی کمانچه با مصرع های شعر زیبای شهرام شکوهی هستیم که این اثبات گر این است که شهرام شکوهی به خواسته ی خود برای ایجاد تغییر و تحول در موسیقی سنتی ایرانی ، رسیده است. اوج ناگهانی وی ، بیانگر این است که شهرام شکوهی ، حنجره ای طلا گون تربیت کرده است و آمادگی هر حرکت ناگهانی را در خوانندگی خود دارد. همراهی و پاسخگویی به جای گیتار اسپنیش و کمانچه یک شاهکار در تنظیم رسواست. ملودی اقتباسی از نوای معروف ” گلی گم کرده ام ، می جویم او را …” ، یک کاور زیر پوستی به سبک ایرانی است. چه چه شهرام شکوهی ، همچنان یاد آور “مدارا”ست. این چه چه همراهی کمانچه را با خود داراست. Chorus نهایی در یک جو خلوت رخ می دهد. شهرام شکوهی با رسوای خود اثبات نموده است که در جایگاه یک شاعر ، توانا و همچنین در مقام یک آهنگساز ، یک استاد است. یک انتقاد کلی به شهرام شکوهی وارد است ؛ این که وی از زمان ظهورش در موسیقی ، سبک سنتی را برای خود برگزید به شکلی که در بیشتر فضای یک آهنگ ، به صورت گنگ به تلفظ کلمات می پردازد که بعد از گذشت سالیان از فعالیت او ، به یک سنت تبدیل شده است.
نقاط قوت :
چینش به جای کمانچه همراه با تم تنظیم (حضور چنگ در آهنگ >> 3/1 ابتدایی : 0% – 3/2 : 80% – 3/1 نهایی : 45%)
آهنگسازی قدرتمند
شعر پر محتوا
نقاط ضعف :
تلفظ مبهم کلمات از زبان خواننده
نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 10
ترک سوم : تا نفس هست …
شعر : امین بامشاد – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : مجید اسد اصلاحی
صدای مه آلود گیتار از دور و همراهی نوای نا مفهوم ، یک Intro عالیست. در همین جو زیبا صدای گرم شهرام شکوهی در بهترین موقعیت وارد صحنه می شود. در Chorus ، همراهی پیانو به حرفه ای ترین شیوه در تنظیم گنجانده شده است. ویژگی قابل توجه شهرام شکوهی ، نفس گیری های به جای اوست. در مدولاسیون ، چیدمان سـ*ـینت سایزر در کنار اجرای ساز های کوبه ای محلی و مدرن و همراهی نوا ، این ترک را به سمت یک موسیقی استاندارد در سبک New age و Ambient می کشاند. در این آلبوم شعر در بی نقص ترین حالت ممکن به سر می برد. Chorus دوم بی تغییر ظاهر می شود و نکته ای که در Chorus دوم خود نمایی می کند ، اوج های بی نظیر شهرام است. 3/1 پایانی در یک خلوتی پر معنا جاری می شود و مدولاسیون نهایی با همراهی نواهای شهرام می باشد که زیبایی دو چندان به این پکیج بی نظیر می بخشد. می توان گفت که انتخاب این ترک به عنوان تیتر آلبوم و ترک اصلی ، یک انتخاب حرفه ای می باشد.
نقاط قوت :
ضبط عالی اصوات
تنظیم استاندارد در سبک های New age و Ambient با ترکیب سبک سنتی ایرانی
شعر بی نقص
نقاط ضعف :
بهتر بود به جای سـ*ـینت سایزر از ساز استفاده می شد
نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 9.5
نمره ی نهایی : 9.83
ترک چهارم : ای دل نرو
شعر : علی بحرینی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت
شروع با خش گیتار اسپنیش و تم کوبه ای اسپانیایی را می توان برگرفته از اصالت شهرام شکوهی دانست. با شروع Verse به یک ترکیب نو از موسیقی فلامنکو و ترکیه ای میرسیم ؛ البته این بیانگر خوب بودن این ترکیب نیست. البته این سبک ، از قدیم در موسیقی فارسی بوده و خوانندگانی چون حمیرا ، تخصصی در این سبک فعال بوده اند. شهرام در این ترک ، برای به رخ کشیدن نفس هایش و تکنیک خواندن خود ، تلفظ شعر را فدا کرده است. در سراسر این آلبوم ، کیفیت بالای ضبط اصوات خود نمایی می کنند. ملودی و سبک این ترک یک عقب گرد نه چندان خوب برای شهرام شکوهی به آلبوم های قبلی خود است که این عقب کرد به سبک های پیشین خود ، با اندکی افت کیفیت همراه است. با شنیدن ویلون سل های همراه این ترک ، شنونده به یاد تنظیم های محسن یگانه می افتد ؛ چون تنظیم ها و موسیقی های یگانه نیز به کلی برگرفته از موسیقی ترکیه است.
نقاط قوت :
ضبط با کیفیت اصوات
خود نمایی شکوهی در اجرای تکنیک خوانندگی و نفس گیری به جا
نقاط ضعف :
ترکیب جدید تنظیم با تم ترکیه ای
تلفظ های مبهم کلمات
نمرات :
شعر : 9
آهنگسازی : 8.5
تنظیم : 9.5
نمره ی نهایی : 9
ترک پنجم : این رسم کجاست
شعر : علی بحرینی – آهنگساز : میلاد ترابی – تنظیم و مسترینگ : میلاد ترابی
شروع گیتار اسپنیش همراه با افکت Expand storeo ، همراه با آکوردینگ سـ*ـینت سایزر های FL Studio ، یک شروع کنجکاو کننده را برای شنونده تداعی می کند. بعد از Intro ، با اولین حرکت مدولاسیون ، این موضوع به نظر می رسد که آهنگسازی و تنظیم ، یک کاور بومی سازی شده از آهنگ های ساندرا و گروه Akcent است. Verse نیز یک شروع مناسب را همراه دارد و همچنان شهرام ، با یک اوج استادانه ، یک شکست ذهنی برای مخاطب به وجود می آورد. پاساژ Bass boost های میلاد ترابی در تنظیم هایش به قدری تکرار شده است که دیگر ارزش فنی خود را از دست داده و آن را به یک پون منفی تبدیل نموده است. Chorus ، با یک ملودی روان و زیبا ، خود نمایی می کند ؛ همچنین یک آکورد جاری ، این تنظیم را دل نشین تر کرده است. در Verse دوم ، قدرت صدای شهرام با افت رو به رو است که می توان این افت را بر گردن تنظیم کننده بیاندازیم چون یک کم کاری واضح است و می شد صدای بی نظیر شهرام شکوهی را با افزایش حجم ، از این افت نجات داد.
Ending به شکلی مناسب و هماهنگ با تمامی بخش های تنظیم طراحی شده است و ذهن مخاطب را به صورت هوشمندانه به سمت یک پایان مناسب می کشاند.
در تمامی کار های که میلاد ترابی انجام داده است ، مشاهده شده است که وی تمامی بخش های یک ترک را بر عهده می گیرد و معمولا کسی در بخش فنی در کنار او نیست. علت آن شاید سواد خود آموز وی در موسیقی و تنظیم است. این موضوع در مورد بسیاری از تنظیم کننده ها و مستر های دیگر نیز صدق می کند.
نقاط قوت :
ضبط و به کار گیری مناسب گیتار اسپنیش در تنظیم
نقاط ضعف :
عدم حجم دهی مناسب به صدای خواننده
تکرار در تنظیم های میلاد ترابی
نمرات :
شعر : 9
آهنگسازی : 8
تنظیم : 7
نمره ی نهایی : 8
نقد و بررسی آلبوم تا نفس هست از شهرام شکوهی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com