- عضویت
- 12/8/18
- ارسال ها
- 2,007
- امتیاز واکنش
- 7,220
- امتیاز
- 308
- زمان حضور
- 0
نویسنده این موضوع
مطالب متعلق به موزتکست است
در این مقاله آنچه که از نظر موسیقی شناسی باید بیان شود،به تحریر درآمده،پس اگر از شنوندگان متعصب خواننده ی مورد علاقه تان هستید و نمیتوانید عیب ها را بپذیرید،توصیه میکنیم که نه تنها این مقاله،بلکه هیچ مقاله ی نقد و بررسی را نخوانید،چون تعصب باعث بسته شدن چشمان شما بر روی حقایق میشود،به سلیقه ی همه احترام بگذارید و افکار خود را با احترام به عقاید دیگران بیان کنید.
نقد و بررسی آلبوم بنیامین 94:
یکی از آلبوم هایی که انتظار نمی رفت به این زودی منتشر شود ، آلبوم 94 بنیامین بهادری بود. او همیشه آلبوم هایش با فاصله های چند ساله منتشر می شد که امسال این سنت شکنی ، سبک جدیدی در کار حرفه ای او محسوب می شود.
اولین آلبوم او در سال 85 ارائه شد که حرکت جهشی در موسیقی ایران به حساب می آمد بعد از آن دو آلبوم دیگر در سال های 88 و 93 ارائه شد و جدیدترین اثر او ، بنیامین 94 می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به سنجش آلبوم 94 بنیامین بپردازیم.
شاعر : فرید احمدی – آهنگساز : بنیامین بهادری – تنظیم کننده
ترک اول : اِشکال
شروع جالب با سمپل تایپ کردن ، در نوع خود جالب است. تنظیم این آهنگ یاد آور اتود های نیما وارسته است. تکرار کلمات ، هم وزنی و چینش مناسب آن ها در یک شعر سنت همیشگی بنیامین و فرید احمدی است که در این ترک شنوا هستیم. در ترک اشکال حرکت جدیدی از بنیامین دیده نمی شود و تنها می توان گفت که توانسته است سبک خود را حفظ نماید. در بخش های بی کلام حضور اتد های آلبوم 93 به راحتی ملموس است. پایین خواندن گام ها توسط بنیامین ، به رخ کشیدن توانایی بالای حنجره ی او می باشد. تمامی نکات گفته شده درباره ی این ترک در حالی است که نمی توان ادعا کرد بنیامین برای اشکال آهنگسازی عالی انجام داده است.
نمرات از 10 »
آهنگسازی : 4.5
تنظیم : 5
شعر : 7
نمره ی نهایی : 5.5
ترک دوم : تظاهر
اولین نکته ی جذاب این ترک ، اجرای پرکاشن زیبای علیرضا میرآقا می باشد که یکی از عناصر تنظیم این آهنگ است. سبک شعر های بنیامین ، همانطور که گفته شد در سه قانون خلاصه می شود : تکرار کلمات ، چینش مناسب ، هم وزنی بی ربط. این قوانین در برخی موارد قواعد شنوایی و معنایی را زیر پا می گذارد ولی به هر حال موسیقی را با خود همراه می کند. اجرای درام و همخوانی آوانسیان با بنیامین نیز یک حرکت به سمت بین المللی شدن این آلبوم می باشد. صدای آوانسیان دلنشین و گرم است و همراه مناسبی برای صدای بنیامین است. تلفیق ساز ایرانی نی با اجرای پاشا هنجنی ، با یک تنظیم لاتین ، این آهنگ دلنشین و منحصر به فرد می کند. یکی از نکات حرفه ای تنظیم این ترک ، تقسیم فرکانس صوت نی بین دو باند شنوایی است که در فاز Reeverb انجام شده است. در بخش دوم آهنگ ملودی از سطح پایینی برخوردار است. علت را می توان در شعر یافت. البته این درصورتی است که در ابتدا شعر سروده شده باشد و برای آن آهنگ ساخته شده باشد. Fade outتکرار صدای بنیامین شاید حرکت جدیدی نباشد ولی زینت زیبایی در تنظیم محمد موجرلو به شمار می آید. در انتها می توان که حضور نی جایگزین سازی مثل گیتار الکتریک در تنظیم می باشد که هنر محمد موجرلو و توانایی بالای علیرضا میرآقا را به گوش میرساند.
نمرات از 10 »
آهنگسازی : 7
تنظیم : 9.2
شعر : 6
نمره ی نهایی : 7.4
ترک سوم : حواسم به توئه
شروع این ترک با نفس گیری همیشگی بنیامین است. بعد از بیان اولین کلمه و آشکار شدن نت ، تداعی کننده ی نسخه ی اصلی آهنگ عاشق مثل ماه می شود. یک اقتباس از خود بنیامین! در اوج چند ضعف فنی در ضبط شنیده می شود که به این شرح است. ضبط Vocal خواننده از کیفیت بالایی برخوردار نیست و با اعمال اخطار Bass boost فرکانس های آزار دهنده به گوش میرسد. همچنین در گام صدای بنیامین تغییراتی انجام شده است. تنظیم از اتود های نیما وارسته گرفته شده است ولی همچنان نو است. شعر این آهنگ ، در واقع بازی با حروف و کلمات و چیدمانشان است. اجرای زیبای ترومپت توسط علیرضا میرآقا ، سبک این آهنگ را به یک موسیقی تلفیقی rock , blues , street و pop تبدیل کرده است. یکی دیگر از زیبایی های این ترک ، عنصر گیتار آکوستیک آرش سعیدی و ساکسیفون هومن نامداری است که هوشمندانه اجرا شده است. نکته ی مثبت دیگر ، اجرای عالی درام می باشد. Ending بسیار ساده در عین حال زیباست. در کل می توان گفت که در این آهنگ سبک بنیامین حفظ شده است اما با تکرار نه چندان دلنشین رو به رو هستیم.
نمرات از 10 »
آهنگسازی : 6.3 (به دلیل تکراری بودن ساختار ملودی)
تنظیم : 7
شعر : 8.4
نمره ی نهایی : 7.23
ترک چهارم : دوره های عاشقی
شروع بی مقدمه و overtor کوبنده با صدای بنیامین ، اصالت سبک وی را بر ملا می سازد. Hatهای شلوغ در این ترک به خوبی گنجانده شده است که مهارت تنظیم کننده در سبک HipHop به شنونده القا می کند. شعر این ترک تحت تاثیر موسیقی است و تنها تکمیل کننده موسیقی است و این به معنای این است که تنظیم کننده و آهنگساز قصد هدایت شنونده به سمت موسیقی خالص است و توجه کم تری به شعر داشته اند. افکت Dynamic EQ در اواسط این ترک چندان دلنشین مخاطب نیست و تنها برای ایجاد تنوع اعمال شده است و شاید حتی بتواند این را جزو نقایص دانست. همخوانی علیرضا میرآقا ، سطح کیفی این ترک را در سطح آهنگ های مطرح بین المللی ساخته است. به غیر از ایرادی که در بالا گفته شد ، می توان گفت که تنظیم این ترک جزو بهترین های این آلبوم است. ترکیب موسیقی اصیل ایرانی و ضرب عربی در بک گراند ، بسیار ظریف است.
نمرات از 10 »
آهنگسازی : 8.2
تنظیم : 9.5
شعر : 5.5
نمره ی نهایی : 7.73
ترک پنجم : بارانا
انتخاب اسم دختر بنیامین و همچنین هماهنگ سازی متن آهنگ ، یکی از تکنیک های بازاریابی و جذب طرفدار این آلبوم به حساب می آید که بسیار ظریف کار شده است. شروع سنتی به سبک بنیامین ، ترکیب گیتار الکتریک و درام نیز بیانگر این سنت است. پس از پایان Overtor و با شروع ملودی اصلی متوجه می شویم که ملودی کودکانه ، تم اصلی این آهنگ است. در اوج صدای استیو آهنگ را تحت تاثیر قرار میدهد. تنظیم معمولی در کنار شعر زیبا و پرمعنا و آهنگسازی کودکانه یک ترکیب متعادل است. نه عالی و نه بد! البته از شباهت تنظیم این آهنگ به تنظیم های نیما وارسته نمی توان چشم پوشی کرد. در این آهنگ نیز پایان خلوت حضور دارد. در کل نمی توان ترک پنجم را در سطح کل آلبوم دانست.
نمرات از 10 »
آهنگسازی : 5
تنظیم : 6.6
شعر : 7.3
نمره ی نهایی : 6.3
ترک ششم : مه آلود
گام پایین بنیامین گرم و دلنشین است و برای یک شروع بسیار خوب است. آهنگسازی بسیار قوی است و یک شعر زیبا این ترکیب را عالی تر می کند. ولی متاسفانه تنظیم بسیار ضعیف کار شده است. درواقع یک نوستالژی قوی پیش روی مخاطب قرار دارد. نوای زیبای ویلون میثم مروستی نیز این ترکیب را به سمت خاطره ها می کشاند. علت ضعف تنظیم ممکن است به این دلیل باشد که هدف تیم ، هدایت شنونده به سمت مضمون اصلی آهنگ باشد. در بخش دوم آهنگ بنیامین می گوید : ولی این جاده … مصدوده
تنظیم نبودن واج های کلمات با ملودی یک ایراد واضح در بیان خواننده به وجود آورده است. اجرای گیتار باس با اجرای آرش سعیدی نیز یکی از عناصر زیبای این ترک است که در 3/2 پایانی اجرای پیانوی سمپل FL Studio تمامی زیبایی ها را زیر سوال می برد. در Ending اجرای گام پایین بنیامین بسیار هوشمندانه گنجانده شده است.
نمرات از 10 »
آهنگسازی : 7.2
تنظیم : 5.5
شعر : 7.5
نمره ی نهایی : 6.73
نقد و بررسی آلبوم بنیامین 94
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com