خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Paryzad

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/9/18
ارسال ها
57
امتیاز واکنش
234
امتیاز
103
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
چنگ سازیست مثلثی شکل از جنس چوب. این ساز در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و بنابر اندازه ساز، می‌تواند از ۱۹ تا ۴۷ سیم داشته باشد. چنگ‌هایی که دارای پدال می‌باشند معمولاً ۴۰-۴۷ سیم دارند به نام (Pedal Harp) شناخته می‌شوند.

« پدال چنگ » دارای ۴۷ سیم و گستره صدایی ۶.۵ اکتاو است. وزن این ساز حدود ۳۵ کیلوگرم، ارتفاع آن ۱۸۵ سانتی متر، عمق آن ۱ متر و عرض آن ۵۵ سانتی‌متر است.

نت دو همیشه با رنگ قرمز و نت فا با رنگ آبی یا سیاه و سایر نت‌ها با رنگ سفید مشخص می‌شوند.[۶]


پدال‌های هارپ

بخشی از محل کوک ساز


معرفی ساز چنگ یا هارپ

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: [ RAMIN ] و ☙zAHRa❧

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
678
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
هارپ چیست
هارپ عبارت است از یک قاب مثلث شکل که، با توجه به شکل بالا، ضلع عقبی جعبه تقویت کننده صدای ساز، ضلع بالائی، به خطی منحنی که سیم ها برروی آن ثابت می شوند، و ضلع جلوئی، مانند ستونی استوار، نگهدارنده دو ضلع دیگر است.
سیم ها غالباً از روده گوسفند و در اصوات بم از جنس فولاد ساخته شده اند. هر سیم یک صوت موسیقی حاصل میکند تعدادشان حدود ۵۰ همگی به موازات ستون جلوئی کشیده شده اند. هر هفت سیم پی در پی به رنگ های متفاوت ساخته شده و در هفت سیم بعدی همین رنگ آمیزی عیناً تکرار می شود. سیم ها به فواصل «دیاتونیک» کوک می شوند.


نت های هارپ
مجموعه هفت سیم از سیم های هارپ در حالت طبیعی خود نتهای «دو بمل»، «ر بمل»، «می بمل»، «فابمل»، «سل بمل»، «لابمل»، «سی بمل» را حاصل می کنند، بدین ترتیب همه «دوبمل»ها هم رنگ، تمام «ر بمل» ها نیز هم رنگ و کلیه «می بمل» ها... الخ، ايضاً هم رنگ ساخته شده اند.
در انتهای تحتانی جعبه تقویت کننده (ضلع نزدیک تر به نوازنده) جلوی پای راست ۴ و جلوی پای چپ ۳ «پدال» قرار دارد. هریک از این پدال ها، با فشار اول و لغزاندن ان به سوی شکاف اول، صدای تمام سیم های همنام (مثلاً تمام دو بمل ها یا «ربمل» ها،.....) را نیم پرده کروماتیک بالا می برد (یعنی «دو بمل» را تبدیل به «دو»... می کند...) و هرگاه پدال را باز هم فشار داده در شکاف دوم گیر دهیم، نت مربوطه باز هم نیم پرده کروماتیک بالا می رود (یعنی «نت» «دو» تبدیل به «دودیز» می گردد). به این ترتیب به کمک هر هفت پدال می توان تمام نت های هارپ را دوبار، و هر بار نیم پرده کروماتیک بالا یا پائین برد.


SAZ-ARIANA-300x4001.jpg


منبع: آرنیک


معرفی ساز چنگ یا هارپ

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا