خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,007
امتیاز واکنش
7,220
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
نگاهی به فرهنگ دوچرخه سواری در قاره سبز
چرخی که برای محیط زیست و سلامتی می چرخد

شاید هنوز شادی دوچرخه سواری دوران کودکی را فراموش نکرده اید و گاهی اوقات به یاد گذشته و برای زنده کردن خاطرات پا به رکاب این وسیله هیجان انگیز خواهید شد در حالی که دوچرخه حتی در قرن حاضر و عصر تکنولوژی به عنوان راهکاری بسیار مناسب برای جلوگیری از ترافیک و کنترل آلودگی محیط زیست در برخی از کشورها دوباره به کار گرفته شده و به عنوان وسیله نقلیه روزانه استفاده می شود.

ممکن است باور نکنید در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته با انواع و اقسام راهکارهای تشویقی سعی در اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در ذهن شهروندانشان دارند و امیدوارند با استفاده از ا ین روشها بتواند علاوه بر کنترل ترافیک شهری محیط زیست منطقه مورد نظرشان را از نابودی نجات دهد در این زمینه می توان به کشورهای آلمان، هلند، استرالیا، بلژیک، سوئد ، آمریکا ، کانادا و آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای قاره سبز اشاره کرد.

تشویق مردم با معافیت های مالیاتی

همانطور که می دانیم هزینه نگهداری از اتومبیل یا تهیه سوخت مورد نیاز آن در بسیاری از کشورها بسیار سنگین است اما این تنها دلیلی نیست که شهروندان کشورهایی چون هلند برای رهایی از آنها روی به دوچرخه آورده اند چون علاوه برصرفه جویی در هزینه های نگهداری دولت و مسئولان مربوطه با معافیت های مالیاتی مالکان دوچرخه را به استفاده بیشتر از آن تشویق می کنند.

به هر حال هرچند با ورود اتومبیل های برقی بسیاری از بابت آلودگی محیط زیست با خیالی راحت رانندگی می کنند اما سازندگان دوچرخه نیز بی کار ننشسته و برای جلوگیری از کاهش تقاضای استفاده از دوچرخه توسط شهروندان دوچرخه های الکتریکی را روانه بازار کرده اند تا با اینکار بازهم علاقمندان خود را تشویق به استفاده از دوچرخه کنند. این در حالی است که براساس آمار ارایه شده توسط مسئولان دانمارک در این زمینه در شهر کپنهاگ هم اکنون 45 درصد از افراد با استفاده از دوچرخه سرکار خود حاضر می شوند .

مبنای خیابان ها بر دوچرخه است

بسیاری از کارشناسان و البته علاقمندان به این وسیله دوچرخ معتقدند هرچند مشوق های لازم را به کار گیریم اما شرایط استفاده از آن فراهم نباشد دچار شکستی غیر قابل تصور در توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در منطقه مورد نظرمان خواهیم شد. بنابراین باید ابتدا قبل از فرهنگ سازی اقدام به تعیین و برقراری بسـ*ـتری مناسب برای به کار گیری این وسیله باشیم .

در این زمینه دوباره به هلند می رسیم به گونه ای که در این کشور تمام اصول و مبنی خیابان های خود را براساس دوچرخه سوارها درنظر گرفته و قوانین را آنطور تعیین کرده که اصل بر دوچرخه سواری است و دیگران با اتومبیل در حاشیه هستند . اما این کشور بازهم برای رسیدن به نقطه اوج فرهنگ استفاده از دوچرخه بیکار ننشسته و با وضع قوانین بسیار مناسب برای حمایت از دوچرخه سواران آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است با این روش رانندگان دیگر وسایل نقلیه موظف به رعایت کامل ایمنی جان دوچرخه سواران هستند که آمار بسیار پایین حوادث دوچرخه سواران بیانگر این اصل در هلند است.

آمار بیانگر آن است که کشور هلند توانسته با استفاده از این راهکارها حدود 30 درصد از ترافیک شهری را کاهش داده و به میزان متنابهی از آلودگی محیط زیست منطقه بخصوص در شهرهای بزرگ و اصلی بکاهد این دقیق راهکاری است که کشورهای اطراف هلند مثل آلمان و اسپانیا نیز مدتی است به کار گرفته اند و با از بین بردن این عقیده نادرست که مبنی اختلاف طبقاتی هنگام استفاده از دوچرخه است بسیاری از شهروندان را وادار به استفاده از دوچرخه کرده اند.

اما در دیگر کشور اروپایی دانمارک دولتمردان با ساخت و فراهم نمودن بزرگراه های مخصوص دوچرخه سواران توانسته اند در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کاملا موفق عمل کنند و جمع گسترده ای را برای استفاده از این وسیله تشویق نمایند این در حالی است که به خودی خود این موقعیت جغرافیایی این کشور توانسته عاملی برای تشویق استفاده گسترده از دوچرخه باشد چون کل این کشور تقریبا در ارتفاعی یکسان و بدون پستی و بلندی واقع شده است. به هر حال اکثر فعالان فرهنگ سازی دوچرخه سواری در جهان می گویند اکثر کشورها که علاقمند به استفاده بیشتر از دوچرخه در منطقه خود هستند باید با درنظر گرفتن راهکارهای دانمارک و با استفاده از تجربه آنها اقدام نمایند هرچند نسخه واحدی برای همه کشورها وجود ندارد.

برگزاری مسابقات برای نهادیه شدن

همه راهکارهای ارایه شده برای ترویج و رونق استفاده از دوچرخه در کشورهای یاد شده را درنظر می گیریم اما یکی از اساسی ترین راهکارهایی که برای نهادینه کردن این کار در زندگی دیجیتالی روزمره ماست برگزاری مسابقات ملی و بین المللی دوچرخه سواری در کشورهای مختلف است .

با این کار علاوه بر ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان ابزاری برای سفرهای برون شهری مسئولان توانستند با هدایت سرمایه گذاری های دقیق در مناطق مدنظرشان زمینه ورود این دوچرخه معروف را به زندگی امروزی مردم فراهم نمایند.

گردشگران نیز درنظر گرفته شده اند

همانطور که می دانید صنعت گردشگری یکی از پررونق ترین صنایع جهان است و بسیاری از کشورها علاقمند هستند برای جلب نظر گردشگران دست به هرکاری بزنند اما باتوجه به ازدیاد حضور گردشگران در برخی از مناطق به واسطه تبلیغات صورت گرفته دولت ها نیازمند کنترل و هدایت ترافیک ایجاد شده، هستند که بهترین راهکار طبق نظر کارشناسان دوباره استفاده از همان دوچرخه بود. بر همین اساس برخی از شهرهای پذیر با استفاده از امکانات و زیرساخت های موجود شهری اقدام به تشویق گردشگران به استفاده از دوچرخه کردند که می توان در این زمینه به شهرهای بارسلون، پرث، بوگوتا، کیپ تاون، پکن، سانفرانسیسکو ، پورتلند، اتاوا، دیویس، بولدر، پاریس و کپنهاگ اشاره کرد.

مسئولان گردشگری در کنار مسئولان شهرداری شهرهای یادشده با توجه به تمام امکانات و البته ایجاد امکان کرایه دوچرخه برای گردشگران و گاها دوچرخه های رایگان با استفاده از کارت های ویژه گردشگران توانسته اند در این زمینه گام بردارند. به عقیده دست اندرکاران گردشگری در این شهرها حضور گسترده گردشگران شاد و خندان در خیابان های شهری با دوچرخه می تواند زمینه ساز فرهنگی مناسب در زمینه استفاده از دوچرخه بین مردم کشورشان بشود تا جایی که براساس آمار ارایه شده ساکنان برلین با دیدن این صحنه تقریبا 20 درصد بیشتر از دیگر شهرهای آلمان به استفاده از دوچرخه تشویق شده اند و روند روبه رشد استفاده از دوچرخه در این شهر بیشتر از دیگر شهرهای آلمان است. این در حالی است که همه مسئولان شهر برلین معتقدند خود این دوچرخه ها هم اکنون به عنوان برندی برای گردشگری شهر برلین تبدلیل شده است و می تواند از آنها به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری برلین یاد کرد.


نگاهی به فرهنگ دوچرخه سواری در قاره سبز

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mohadeseh.f و *Ghazale*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا