- عضویت
- 12/8/18
- ارسال ها
- 2,007
- امتیاز واکنش
- 7,220
- امتیاز
- 308
- زمان حضور
- 0
نویسنده این موضوع
آموزش طراحی با خودکار
مدرسان و اساتید، اکثر مواقع برای شروع طراحی، کار با انواع مداد را به هنرجویان توصیه می کنند. اما بعد از مدتی برای تغییر سبک و تکنیک ممکن است بسیاری از هنرجویان و هنرمندان به ابزارهای متنوع دیگری روی بیاورند. یکی از این ابزارهای متنوع، جوهر و قلم فلزی یا به طور کل ابزارهایی مانند خودکار که از جوهر برای طراحی استفاده میشود، می باشد. از خصوصیات طراحی با جوهر کنتراستهای قوی، وجود مرزهای دقیق و تمیز (به شرط کار با دقت) در کار می باشد که همین فاکتورها باعث جذابیت نتیجه نهایی اثر هنری خواهد بود. یکی دیگر از مزایای استفاده از جوهر و قلم در طراحی درک بسیار خوب و دقیق از خط در کار می باشد.
به طور کل این سبک از طراحی می تواند ترکیبی نیز باشد، مثلا ترکیب مداد گرافیت و جوهر تکنیکی نسبتا متداول است. یک تکنیک در طراحی با جوهر که بسیار کاربردی است بدین صورت است که هنرمند طراح در ابتدا بامداد خشک شروع به طراحی و ایجاد تناسبات مناسب کرده و در ادامه کار را با جوهر پیش می برد. پس از اتمام کار باجوهر و به پایان رسیدن طراحی و خشک شدن جوهر هنرمند با یک پاک کن نرم اقدام به پاک کردن آثار مداد کرده و طبیعتا جوهر در روی ساپورت باقی مانده و نتیجه یک کار با تناسبات مناسب و بدون اشتباه خواهد بود.
بسیاری از هنرجویان دارای این تصور می باشند که امکانات استفاده از جوهر در آثار هنری محدود و کم می باشد. اما این تصور درستی نیست. زیرا در صورت تسلط و آشنایی مناسب با این متریال در خواهید یافت که امکانات وسیع و بسیار انعطاف پذیری را در اختیار هنرمند قرار خواهد داد. در اینجا ما به شما توضیح خواهیم داد که نقطه آغازین و تمرینات ابتدایی در تکنیک جوهر و قلم چگونه می باشد. برخی از هنرمندان طراح معتقدند که بدست آوردن تنهای متنوع و گوناگون با استفاده از جوهر امری دشوار می باشد. برای اینکه در این تکنیک، تُنهایمان متنوع و نرم و تمیز باشند، میبایست کاملا بصورت لایه به لایه تُن گذاری انجام شود.
تکنیک طراحی با جوهر بواسطه ابزارهایی مانند قلم فلزی، راپید و یا خودکار انجام میشود. اعمال سایه روشن و تنالیته بروشهایی از قبیل هاشور زدن، هاشورهای زاویه دار، خطوط تصادفی و لکه گذاری صورت میگیرد.
تکنیک هاشور ساده:
از این تکنیک در جهت ایجاد تنها و کنتراستهای گوناگون در اثر هنری استفاده می گردد. خطوط در این تکنیک اصولا در یک جهت معین و مشخص و در محلهای دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. در تکنیک هاشور ساده معمولا خطوطی که برای هاشور استفاده می گردد یکدیگر را قطع نخواهند کرد. هاشور زنی می تواند به صورت خطوط موازی و یا منحنی مورد استفاده قرار گیرد. خطوط به هم فشرده و نزدیک به هم نتیجه یک تن تیره را در برخواهد داشت و برای مشخص کردن نقاط تاریک و سایه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. خطوطی که از یکدیگر فاصله دارند نتیجه فضای روشن تر را در بر خواهد داشت که از این روش برای نشان دادن نورها در اثر استفاده می گردد.
تکنیک هاشور زاویه دار:
اما در کنار این تکنیک تکنیک هاشورهای زاویه دار نیز وجود دارد که تقریبا شبیه همین تکنیک می باشد. تفاوت این تکنیک با تکنیک بالا در این می باشد که خطوط یکدیگر را قطع کرده و ایجاد تنالیته می کنند. مانند تکنیک هاشور ساده در این تکنیک نیز خطوط به هم فشرده ایجاد تیرگی بیشتر نموده و خطوط با فاصله ایجاد نقاط روشن خواهند کرد.
یک طراحی جوهر با خطوط زاویه دار
تکنیک هاشور تصادفی:
تکنیک بعدی تکنیک هاشورهای تصادفی می باشد. در این تکنیک هنرمند با استفاده از حجم متنوع و گسترده ای از انواع خطوط اقدام به ایجاد تنالیته می نماید. شما به وسیله کنترل حجم خطوط می توانید اقدام به زیاد یا کم کردن تیرگی و روشنی در سطح کار نمایید. از طرف دیگر هنرمند با استفاده از این تکنیک می تواند اقدام به ایجاد بافتهای گوناگون و متنوع در اثر هنری نموده و حتی در برخی مواقع اقدام به جنسیت پردازی نیز نماید.
یک طراحی با استفاده از خطوط تصادفی
تکنیک نقطه گذاری:
در این سبک طراح با استفاده از نقطه اقدام به ایجاد تنالیته در اثر هنری می نماید. طبیعتا تعداد زیاد و فشرده نقاط در یک محل نشان دهنده تیرگی و تنهای سنگین بوده و افکت سایه های سنگین را نشان خواهد داد. و برعکس فضای زیاد در میان نقاط، روشنایی و نور را در کار به نمایش خواهد گذاشت. این روش روشی بسیار وقت گیر و طولانی می باشد، اما از طرف دیگر نتیجه در اتمام کار بسیار رئال و پر کیفیت می باشد. بنابراین اگر وقت لازم و دقت کافی در این روش صرف شود شما خالق یک اثر زیبا و رئالیستی خواهید بود.
یک اثر با استفاده از روش نقطه گذاری
روش لکه گذاری:
در این روش هنرمند طراح از قلم استفاده نمی نماید. بلکه ابزار مورد استفاده در این روش قلم مو می باشد. این تکنیک شباهت زیادی به نقاشی و یا نقاشی آبرنگ دارد. این روش با ترکیب آب و مرکب انجام می شود. بنابراین تنها و کنتراستهای متنوع با تنظیم مقدار آب با جوهر بدست می آید. اضافه کردن مقدار آب بیشتر، تنهای سبک تر و نور بیشتری را به هنرمند طراح خواهد داد و مقدار جوهر بیشتر و آب کمتر نتیجه تنهای سنگین تر و تیره تری را در بر خواهد داشت.
یک اثر با استفاده از روش لکه گذاری
در اینجا توجه شما را به یک نکته مهم جلب می نماییم: توضیح تکنیک های بالا اصلا بدین معنی نیست که شما می بایست صرفا از یک تکنیک برای خلق اثر خود استفاده نمایید، بلکه ترکیبی از یک یا چند عدد از این تکنیکها می تواند منجر به خلق یک اثر زیبا و ستودنی گردد. بنابراین به این تصور که شما می بایست حتما و فقط با یکی از این تکنیکها کار را پیش ببرید تصور درستی نیست. اما گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در صورت تمرین مناسب شما با یکی از این تکنیکها هم میتوانید به خلق یک اثر زیبا اقدام نمایید.
در این بخش از مقاله به معرفی انواع مختلف ابزار و قلمها برای طراحی با جوهر می پردازیم:
مدل ها و انواع گوناگونی از قلمها و ابزار برای طراحی با جوهر وجود دارند. نوع سنتی آنها دارای یک دسته بوده و نوکهای آنها در اندازه های گوناگون قابل تعویض می باشند. نوکهای این نوع از قلمها در کنار وظیفه طراحی نقش منبع موقت جوهر را نیز ایفا می نمایند. نوکهای گوناگون این نوع از قلمها اثرات مختلفی را بر روی کاغذ ایجاد می نمایند. خاصیت این نوع از قلمها (بسته به کیفیت آن) اینگونه می باشد که با فشار بیشتر آن بر روی کاغذ ترشح جوهر بیشتر نیز خواهید داشت. توجه داشته باشید که پس از هر بار مصرف نوک اینگونه از قلمها را به خوبی از جوهر پاک نمایید.
یک نوع دیگر از انواع قلم، قلمهای فنی می باشند. این نوع از قلمها دارای قدمت و سابقه قدیمی نیستند و به بیانی دیگر محصول تکنولوژی و دنیای مدرن می باشند. در این نوع از ابزار ریسک کثیف شدن کار به واسطه ترشح جوهر کمتر بوده و به دلیل دارا بودن مخزن جوهر کار برای هنرمند طراح ساده تر می باشد. از این نوع از قلمها مهندسین معماری و شهر سازی نیز استفاده می نمایند. اما در عین حال طراحان هنری نیز از این نوع قلم استقبال خوبی کرده اند.
قلم فنی
اما برخی دیگر از قلمها حالتی شبیه به قلمو دارند. این نوع از قلمها برای طراحی به سبک لکه گذاری بسیار مناسب بوده و در مارکها و اندازه های مختلفی ارائه می شوند.
یکی از مهترین موارد در هر پروژه هنرهای بصری انتخاب ساپورت مناسب کار می باشد. کاغذها و مقواهای بافت دار و یا بدون بافت با سطحی صاف و صیقلی در انواع مختلف در بازار موجود می باشد. بسیاری از هنرمندان کاغذهای بدون بافت با سطح لطیف را برای نشان دادن جزییات بیشتر انتخاب می کنند. کاغذهای بریستول سطحی صاف و لطیف دارند و از کاغذهای متداول و معمولی سنگین تر می باشند. مارک بریستول در میان طراحان متریال جوهر، از محبوبیت ویژه برخوردار می باشد. اما نوع دیگری از کاغذ کاغذ های پرس سرد نیز وجود دارد. این نوع از کاغذ ها نسبت به کاغذهای بریستول دارای سطح خشن تری می باشند.
در پایان به نکته همیشگی اشاره می نماییم، و آن این است که در هر نوع از هنرهای بصری داشتن دانش طراحی پایه امری ضروری و حیاتی می باشد. پس بنابراین طراحی با متریال جوهر نیز از این قائده مستثنی نیست.
گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده
مدرسان و اساتید، اکثر مواقع برای شروع طراحی، کار با انواع مداد را به هنرجویان توصیه می کنند. اما بعد از مدتی برای تغییر سبک و تکنیک ممکن است بسیاری از هنرجویان و هنرمندان به ابزارهای متنوع دیگری روی بیاورند. یکی از این ابزارهای متنوع، جوهر و قلم فلزی یا به طور کل ابزارهایی مانند خودکار که از جوهر برای طراحی استفاده میشود، می باشد. از خصوصیات طراحی با جوهر کنتراستهای قوی، وجود مرزهای دقیق و تمیز (به شرط کار با دقت) در کار می باشد که همین فاکتورها باعث جذابیت نتیجه نهایی اثر هنری خواهد بود. یکی دیگر از مزایای استفاده از جوهر و قلم در طراحی درک بسیار خوب و دقیق از خط در کار می باشد.
به طور کل این سبک از طراحی می تواند ترکیبی نیز باشد، مثلا ترکیب مداد گرافیت و جوهر تکنیکی نسبتا متداول است. یک تکنیک در طراحی با جوهر که بسیار کاربردی است بدین صورت است که هنرمند طراح در ابتدا بامداد خشک شروع به طراحی و ایجاد تناسبات مناسب کرده و در ادامه کار را با جوهر پیش می برد. پس از اتمام کار باجوهر و به پایان رسیدن طراحی و خشک شدن جوهر هنرمند با یک پاک کن نرم اقدام به پاک کردن آثار مداد کرده و طبیعتا جوهر در روی ساپورت باقی مانده و نتیجه یک کار با تناسبات مناسب و بدون اشتباه خواهد بود.
بسیاری از هنرجویان دارای این تصور می باشند که امکانات استفاده از جوهر در آثار هنری محدود و کم می باشد. اما این تصور درستی نیست. زیرا در صورت تسلط و آشنایی مناسب با این متریال در خواهید یافت که امکانات وسیع و بسیار انعطاف پذیری را در اختیار هنرمند قرار خواهد داد. در اینجا ما به شما توضیح خواهیم داد که نقطه آغازین و تمرینات ابتدایی در تکنیک جوهر و قلم چگونه می باشد. برخی از هنرمندان طراح معتقدند که بدست آوردن تنهای متنوع و گوناگون با استفاده از جوهر امری دشوار می باشد. برای اینکه در این تکنیک، تُنهایمان متنوع و نرم و تمیز باشند، میبایست کاملا بصورت لایه به لایه تُن گذاری انجام شود.
تکنیک طراحی با جوهر بواسطه ابزارهایی مانند قلم فلزی، راپید و یا خودکار انجام میشود. اعمال سایه روشن و تنالیته بروشهایی از قبیل هاشور زدن، هاشورهای زاویه دار، خطوط تصادفی و لکه گذاری صورت میگیرد.
تکنیک هاشور ساده:
از این تکنیک در جهت ایجاد تنها و کنتراستهای گوناگون در اثر هنری استفاده می گردد. خطوط در این تکنیک اصولا در یک جهت معین و مشخص و در محلهای دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. در تکنیک هاشور ساده معمولا خطوطی که برای هاشور استفاده می گردد یکدیگر را قطع نخواهند کرد. هاشور زنی می تواند به صورت خطوط موازی و یا منحنی مورد استفاده قرار گیرد. خطوط به هم فشرده و نزدیک به هم نتیجه یک تن تیره را در برخواهد داشت و برای مشخص کردن نقاط تاریک و سایه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. خطوطی که از یکدیگر فاصله دارند نتیجه فضای روشن تر را در بر خواهد داشت که از این روش برای نشان دادن نورها در اثر استفاده می گردد.
تکنیک هاشور زاویه دار:
اما در کنار این تکنیک تکنیک هاشورهای زاویه دار نیز وجود دارد که تقریبا شبیه همین تکنیک می باشد. تفاوت این تکنیک با تکنیک بالا در این می باشد که خطوط یکدیگر را قطع کرده و ایجاد تنالیته می کنند. مانند تکنیک هاشور ساده در این تکنیک نیز خطوط به هم فشرده ایجاد تیرگی بیشتر نموده و خطوط با فاصله ایجاد نقاط روشن خواهند کرد.
یک طراحی جوهر با خطوط زاویه دار
تکنیک هاشور تصادفی:
تکنیک بعدی تکنیک هاشورهای تصادفی می باشد. در این تکنیک هنرمند با استفاده از حجم متنوع و گسترده ای از انواع خطوط اقدام به ایجاد تنالیته می نماید. شما به وسیله کنترل حجم خطوط می توانید اقدام به زیاد یا کم کردن تیرگی و روشنی در سطح کار نمایید. از طرف دیگر هنرمند با استفاده از این تکنیک می تواند اقدام به ایجاد بافتهای گوناگون و متنوع در اثر هنری نموده و حتی در برخی مواقع اقدام به جنسیت پردازی نیز نماید.
یک طراحی با استفاده از خطوط تصادفی
تکنیک نقطه گذاری:
در این سبک طراح با استفاده از نقطه اقدام به ایجاد تنالیته در اثر هنری می نماید. طبیعتا تعداد زیاد و فشرده نقاط در یک محل نشان دهنده تیرگی و تنهای سنگین بوده و افکت سایه های سنگین را نشان خواهد داد. و برعکس فضای زیاد در میان نقاط، روشنایی و نور را در کار به نمایش خواهد گذاشت. این روش روشی بسیار وقت گیر و طولانی می باشد، اما از طرف دیگر نتیجه در اتمام کار بسیار رئال و پر کیفیت می باشد. بنابراین اگر وقت لازم و دقت کافی در این روش صرف شود شما خالق یک اثر زیبا و رئالیستی خواهید بود.
یک اثر با استفاده از روش نقطه گذاری
روش لکه گذاری:
در این روش هنرمند طراح از قلم استفاده نمی نماید. بلکه ابزار مورد استفاده در این روش قلم مو می باشد. این تکنیک شباهت زیادی به نقاشی و یا نقاشی آبرنگ دارد. این روش با ترکیب آب و مرکب انجام می شود. بنابراین تنها و کنتراستهای متنوع با تنظیم مقدار آب با جوهر بدست می آید. اضافه کردن مقدار آب بیشتر، تنهای سبک تر و نور بیشتری را به هنرمند طراح خواهد داد و مقدار جوهر بیشتر و آب کمتر نتیجه تنهای سنگین تر و تیره تری را در بر خواهد داشت.
یک اثر با استفاده از روش لکه گذاری
در اینجا توجه شما را به یک نکته مهم جلب می نماییم: توضیح تکنیک های بالا اصلا بدین معنی نیست که شما می بایست صرفا از یک تکنیک برای خلق اثر خود استفاده نمایید، بلکه ترکیبی از یک یا چند عدد از این تکنیکها می تواند منجر به خلق یک اثر زیبا و ستودنی گردد. بنابراین به این تصور که شما می بایست حتما و فقط با یکی از این تکنیکها کار را پیش ببرید تصور درستی نیست. اما گفتن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در صورت تمرین مناسب شما با یکی از این تکنیکها هم میتوانید به خلق یک اثر زیبا اقدام نمایید.
در این بخش از مقاله به معرفی انواع مختلف ابزار و قلمها برای طراحی با جوهر می پردازیم:
مدل ها و انواع گوناگونی از قلمها و ابزار برای طراحی با جوهر وجود دارند. نوع سنتی آنها دارای یک دسته بوده و نوکهای آنها در اندازه های گوناگون قابل تعویض می باشند. نوکهای این نوع از قلمها در کنار وظیفه طراحی نقش منبع موقت جوهر را نیز ایفا می نمایند. نوکهای گوناگون این نوع از قلمها اثرات مختلفی را بر روی کاغذ ایجاد می نمایند. خاصیت این نوع از قلمها (بسته به کیفیت آن) اینگونه می باشد که با فشار بیشتر آن بر روی کاغذ ترشح جوهر بیشتر نیز خواهید داشت. توجه داشته باشید که پس از هر بار مصرف نوک اینگونه از قلمها را به خوبی از جوهر پاک نمایید.
یک نوع دیگر از انواع قلم، قلمهای فنی می باشند. این نوع از قلمها دارای قدمت و سابقه قدیمی نیستند و به بیانی دیگر محصول تکنولوژی و دنیای مدرن می باشند. در این نوع از ابزار ریسک کثیف شدن کار به واسطه ترشح جوهر کمتر بوده و به دلیل دارا بودن مخزن جوهر کار برای هنرمند طراح ساده تر می باشد. از این نوع از قلمها مهندسین معماری و شهر سازی نیز استفاده می نمایند. اما در عین حال طراحان هنری نیز از این نوع قلم استقبال خوبی کرده اند.
قلم فنی
اما برخی دیگر از قلمها حالتی شبیه به قلمو دارند. این نوع از قلمها برای طراحی به سبک لکه گذاری بسیار مناسب بوده و در مارکها و اندازه های مختلفی ارائه می شوند.
یکی از مهترین موارد در هر پروژه هنرهای بصری انتخاب ساپورت مناسب کار می باشد. کاغذها و مقواهای بافت دار و یا بدون بافت با سطحی صاف و صیقلی در انواع مختلف در بازار موجود می باشد. بسیاری از هنرمندان کاغذهای بدون بافت با سطح لطیف را برای نشان دادن جزییات بیشتر انتخاب می کنند. کاغذهای بریستول سطحی صاف و لطیف دارند و از کاغذهای متداول و معمولی سنگین تر می باشند. مارک بریستول در میان طراحان متریال جوهر، از محبوبیت ویژه برخوردار می باشد. اما نوع دیگری از کاغذ کاغذ های پرس سرد نیز وجود دارد. این نوع از کاغذ ها نسبت به کاغذهای بریستول دارای سطح خشن تری می باشند.
در پایان به نکته همیشگی اشاره می نماییم، و آن این است که در هر نوع از هنرهای بصری داشتن دانش طراحی پایه امری ضروری و حیاتی می باشد. پس بنابراین طراحی با متریال جوهر نیز از این قائده مستثنی نیست.
گرد آوری و تهیه مطالب: جواد اکبر زاده
آموزش طراحی با خودکار
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: