خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
در خانه موزه خیمه شب بازی؛
رونمایی از پوسترهای جشنواره آیینی و سنتی/ فرهنگ گذشته بازنمایی شد

۲ پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که برگرفته از نشانه های تاریخی، نمایشی و فرهنگی ایران هستند با حضور جمعی از هنرمندان باسابقه و جوان این عرصه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته سه شنبه هشتم مردادماه مراسم رونمایی از پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در خانه موزه خیمه شب بازی به مدیریت ستاره اسکندری برگزار شد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نماشی، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره، طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی، بیژن شکرریز استاد دانشگاه و مستندساز، محمد حسین ناصربخت، علی یداللهی، اتابک نادری، میثم یوسفی، محسن میرزاعلی نقال، ابوالفضل ورمرزیار، هادی حوری، علاالدین قاسمی، احمد عزیزی تعزیه خوان، امیرسلیمانی مقدم نوازنده تعزیه، سامان خلیلیان، غلام بابوته، حسین طاهربخش طراح صدا، سمانه شعبانی، بهزاد امیری، نسیم یاقوتی عروسک ساز، رضا علوی، پریسا سیمین مهر نقال، مجید گیاهچی، ابوالفضل حاجعلی خانی، صفرعلی محمدزاده خمیه شب باز، شاهد پیوند، مریم معترف، هما جدیکار، خانواده زنده یاد مرتضی خمسه ای خیمه شب باز، مرشد احدی، داوود داداشی، علی فتحعلی و ... از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

اجرای این مراسم را مرشد میرزاعلی به عهده داشت که در بخش هایی از برنامه به نقالی نیز پرداخت.

در ابتدای برنامه داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از هنرمندان نمایش های آیینی و سنتی که برای بالا نگه داشتن پرچم این هنر قدیمی تلاش می کنند، بیان کرد: نمی دانم دوره بعدی دبیر هستم یا نه اما امیدوارم این پرچم همچنان در دستان شما به احتزاز درآید. ما این جشنواره را سال ۶۸ و درست ۳۰ سال قبل راه انداختیم و در آن دوره توانستیم با توجه به بضاعتمان ۱۱ نمایش را بپذیریم در حالی که این دوره بیش از ۵۰۰ تقاضا داشتیم و توانستیم قریب به ۱۵۰ اثر را بپذیریم و این یعنی بعد از این همه سال این هنر توانسته مجددا احیا شود تا هنرمندان و جوانان فعال این حوزه بتوانند میراث پیشینیان را تحویل بگیرند و این هنر را اعتلا دهند.

در ادامه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی بیان کرد: هر جشنواره ای که در ایران زمین برگزار می شود هویت و مضمونی دارد اما جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ویژگی های منحصر به فردی در معرفی آیین های ایرانی دارد.

وی ادامه داد: افتخار ما این است که نمایش ایرانی زاییده فرهنگ و هویت ایران زمین است از همین رو با افتخار از گونه های نمایش ایرانی نام می بریم و خوشبختانه این جشنواره در طول این سال ها رویدادی اثر بخش بوده است که با هدف حمایت از شیوه های نمایش ایرانی و قدمت و هنر ایرانی شکل گرفته و در تمام این ۱۹ دوره نقش خود را به درستی ایفا کرده که این نقشِ تاثیرگذار غیر قابل انکار است.



مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: از همین جا از داود فتحعلی بیگی آقای نمایش ایرانی که همه زندگی اش صرف نمایش ایرانی شده است، تشکر می کنم. ما با مردی روبرو هستیم که عاشقانه از فرهنگ ایرانی صحبت می کند و در طول یکسال گذشته همه تلاشش را کرده که از نمایش ایرانی و شیوه های نوین این هنر حمایت کند.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: ما حسرتی داریم و آن هم هنرمندانی هستند که در طول یک سال گذشته از دست دادیم اما آرزوی سلامتی برای مرشد سعیدی که در بسـ*ـتر بیماری است، می کنیم و برای از میان ما رفتگان مخصوصا استاد مرتضی خمسه ای که به تازگی به دیار باقی شتافتند، طلب مغفرت داریم. امیدوارم این رونمایی و رویداد گام مثبت و رو به جلویی در جهت اعتلای هنر ایرانی باشد.

مهدی دوایی طراح پوستر این دوره از جشنواره نیز با تشکر از دست اندرکاران این رویداد و اداره کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: چیزی که ما را دور هم جمع کرده علقه ای فرهنگی به نام «ایران» است و عشق بازی با این واژه را برای هرکدام از ما که در کار هنر هستیم به نحوی فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که پیشنهاد طراحی پوستر به وی داده شده مشغول یادگیری بوده است توضیحاتی درباره المان های به کار گرفته شده در طراحی پوسترهای جشنواره ارایه کرد و گفت: مرغ عَلَم که در «علامت» و تعزیه استفاده می‌شود و تصویر یک مرغ مفرغی اصلی‌ترین نمادهایی بودند که برای طراحی به کار رفتند. ضمن اینکه جام اَرجان به عنوان اثری کهن که زندگی و آیین در آن وجود دارد، آنقدر بکر بود که می‌شد برای این طرح از آن استفاده کرد.

دوایی همچنین خطوط استفاده شده در طراحی پوستر را متعلق به میرزا غلامرضا اصفهانی از خوشنویسان مشهور دوره قاجار عنوان کرد.

پخش کلیپی درباره جشنواره نمایش های آیینی و سنتی و اجرای سیاه بازی با حضور داوود داداشی و علی فتحعلی از بخش های دیگر برنامه روز گذشته بود.

در ادامه نیز از ۲ پوستر نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی با حضور طیبه سیاوشی، شهرام کرمی، داود فتحعلی بیگی، علاءالدین قاسمی، مریم معترف و مرشد ورمزیار رونمایی شد و هنرمندان حاضر در مراسم پوستر جشنواره را امضا کردند.

در پایان نیز فرزند زنده یاد مرتضی خمسه ای در سخنانی کوتاه علاوه بر آرزوی هرچه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره آیینی و سنتی از هنرمندانی که در مراسم وداع با پدرش حضور داشتند، سپاسگزاری کرد.

نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه در کاشان و تهران برگزار می شود.


رونمایی از پوسترهای جشنواره آیینی و سنتی/ فرهنگ گذشته بازنمایی شد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا