خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,338
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
نویسنده این موضوع
شهر زیبای سنندج
شهر سنندج مرکز این استان است. در واقع اگر به کردستان سفر کنید و سری به این شهر زیبا با مردمان واقعا مهربان آن نزنید، ضرر کرده اید. مردم کرد این شهر با مهمان نوازی خود، خاطراتی خوش را برای شما رقم خواهند زد. سنندج جزء شهرهای کوهستانی ایران است. بنابراین، در زمستان ها آب و هوایی سرد و در تابستان هوایی معتدل و مطلوب دارد. وجود دو کوه آبیدر و سنگ سیاه در دو طرف شهر، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است.

مسجد جامع سنندجمسجدی زیبا، که از نظر هنر معماری جزء زیباترین مسجد استان و جزء با ارزش ترین نمونه های معماری اسلامی و از جمله جاذبه های گردشگری کردستان است. مسجد جامع سنندج در دوران پر فراز و نشیب قاجار ساخته شده است. دورانی که فتحعلی شاه بر کشور حکومت می کرد. این مسجد دو ایوانی، دارای شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون است که به شکوه هرچه تمام در کنار هم قرار گرفته اند. در سفر خود به این شهر حتما از این مسجد تاریخی دیدن کنید.

مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر از بهترین جاذبه های گردشگری کردستان
آبیدر مکانیست که آخر هفته ها مملو از سسندجی هاییست که برای پیکنیک آمده اند. مهم ترین تفرجگاه سنندج که بر بلندای کوهی به همین نام قرار گرفته است. به دلیل ارتفاع این پارک از سطح شهر، می توانید چشم اندازی زیبا از شهر سنندج را از فراز این پارک نظاره کنید. مجموعه آبیدر که دارای چندین چشمه، باغ و باغ وحش است، از گذشته مهمترین منطقه تفریحی سنندج بوده است و محبوبیت زیادی در میان مردم این شهر دارد.
بازار سنندج و مکانهای دیدنی سنندجاگر دلتان برای یک مکان سنتی با مردمانی قدیمی با لباس های رنگ و وارنگ تنگ شده است، حتما باید سری به بازار قدیمی شهر سنندج بزنید زیرا از جمله جاذبه های گردشگری کردستان است. اینجا شاید کمی شبیه به نقش جهان اصفهان باشد. زیرا که مانند آن پلانی مستطیل شکل دارد و در دوران صفویه ایجاد شده است. امروزه به دلیل خیابان کشی هایی که در وسط این بازار صورت گرفته، بازار به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.عمارت آصف سنندج (خانه کرد)، جاهای دیدنی کردستان
خانه کرد یکی از با شکوه ترین و قدیمی ترین بناهای ساخته شده در سنندج است. این مکان دارای گچبری ها و آجرکاری های زیبای صفوی است که بعد ها و در دوران قاجار و پهلوی هم گچبری های زیبایی به آن اضافه شده است. خانه کرد بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم، و از با ارزش ترین گنجینه های فرهنگی کشور به حساب می آید.از جمله جاذبه های گردشگری مهم دیگر شهر سنندج می توان به موزه سنندج، عمارت وکیل، عمارت مشیر دیوان، حمام خان و بسیاری آثار و جاذبه های دیگر اشاره کرد.شهرستان مریوان و دریاچه زریواربدون شک یکی از زیباترین دریاچه های کشور، دریاچه زریبار مریوان است. اگر از دوست داران طبیعت هستید بازدید از این دریاچه زیبا و شاید ماندن شبی در کنار آن به شما پیشنهاد می شود.دریاچه زریوار به جرات یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان است. این دریاچه در فاصله سه کیلومتری غرب مریوان قرار دارد و داستان ها و افسانه های متعددی در مورد پیدایش آن وجود دارد. یکی از ویژگی های منحصربفرد دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و از طریق بارش باران و چشمه ها به وجود آمده است. به همین دلیل است که مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند. سفر به دریاچه زریوار می تواند یک روز مفرح و هیجان انگیز را برای شما رقم بزند. می توانید در دریاچه زریوار قایق سواری کنید و بعد برای ناهار ماهی کباب مشهور این منطقه را میل کنید. البته علاوه بر ماهی کباب، انواع آش و نان محلی نیز به فروش می رسد و می توانید آن ها را هم امتحان کنید. زریوار هم در تابستان و هم در زمستان زیبایی خاص خود را دارد و در زمستان که سطح دریاچه یخ می زند زیبایی خاصی به این دریاچه می بخشد.
اورامانات، طبیعت کردستانیکی از دیگر دیدنی های کردستان، هورامان است که ما آن را با عنوان اورامان یا اورامانات می شناسیم. این منطقه ی زیبا مرز مشترک ایران و عراق است و سالانه مسافران زیادی را برای دیدن زیبایی هایش به سمت خود می کشاند. زیبایی زبان گیر این منطقه از دره های پیچ در پیچ، کوه های بسیار بلند، رودخانه های پر پیچ و خم و پر آب و ابرهایی که گویی در نزدیکی زمین هستند، نشات می گیرند. امروزه اورامانات به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کردستان است.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری کردستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، Saba.hn و ☙zAHRa❧

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
پل تاریخی گاران
در فاصله ی ۱۰ کیلومتری به سمت مریوان و در مسیر سقز قرار گرفته است. این پل تاریخی که بر روی رودخانه ی گاران قرار گرفته است از جاذبه های دیدنی کردستان است که ساخت آن به دوران صفویان باز می گردد. پل تاریخی گاران از جاذبه های گردشگری کردستان در سال ۱۳۷۹ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

آبشارگویله از جمله مکانهای دیدنی کردستان
در کردستان جاذبه های طبیعی کم نیستند و دقیقا به عنوان یکی از عواملی که باعث زیبایی این خطه از ایران، شناخته می شوند. به هر حال این آبشار هم در مسیر گویله و در مسیر سقز به مریوان قرار گرفته است و با جاده در حدود ۱ کیلومتر هم فاصله دارد. این آبشار در فصل بهار در پر آب ترین حالت خود است و جلوه های بسیار زیبایی را به وجود می آورد. البته مریوان پر است از جاذبه های متنوع و مختلف که هر کدام از آن ها یکی از جاذبه های گردشگری کردستان هستند. از این جاذبه ها می توانیم به تفرجگاه ملاقویی، غار کونا شم شم و بسیاری از آثار تاریخی دیگر اشاره نماییم.

بانه، شهری برای خرید
بانه یکی از بهترین شهرهای کردستان است که مخصوصا به خاطر سهولت خرید کردن در آن بسیار معروف شده است. مراکز خرید و بازارهای عمده ی فراوان در این شهر باعث هجوم انواع مسافران به این شهر شده است. گشت و گذار در بانه در روزهای تعطیل بهتر است.

روستای پلکانی پالنگان
روستای پالنگان دارای بافتی سنتی و معماری سنگی و پلکانی است و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری بی نظیر کردستان شده است. در کنارروستای پلکانی پالنگان چشمه ها و آبشارهای بی نظیر و زیادی وجود دارد که آن را تبدیل به یکی از جاذبه های پر طرفدار این شهر کرده است. این روستا در شهرستان کامیاران کردستان قرار گرفته است.

آیین های باشکوه کردستان
پیرشالیار یک مکان نیست بلکه آیینی است که تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری کردستان شده است. این مراسم باشکوه در اورامانات برگزار می شود. مردم محلی به این مراسم، عروسی پیر شالیار می گویند و از عمر آن بیش از چندین هزار سال می گذرد. در سال دو بار این مراسم در کردستان برگزار می شود که یک بار در ۱۵ اردیبهشت و یک بار هم در ۱۵ بهمن ماه است.
مراسم دیگری که در کردستان بسیار مشهور است و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر شده است، مراسم کومسای یا شکستن سنگ مقدس است که در آخرین جمعه ی قبل از نیمه ی اول اردیبهشت ماه برگزار می شود. در این مراسم که قبل از مراسم اول پیرشالیار برگزار می گردد، با مناسکی همچون دف نوازی، مراسم تلیله خوانی و فاتحه خوانی همراه می گردد. در این مراسم سنگ ها را می شکنند تا به باور مردم سال بعد دوباره رشد کنند. جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۵ برای بازدید از این مراسم در حدود ۸ هزار تماشاگر برای بازدید از این مراسم به اورامانات آمدند.

غار تاریخی کرفتو
در فاصله ی ۷۰ کیلومتری شهر دیواندره در کردستان، غاری وجود دارد که حاصل همکاری انسان و طبیعت است. به این خاطر که در دوره های مختلف در این غار افراد مختلفی سکونت می کرده اند، تغییرات جالبی در این غار تا به الان وجود امده است که آن را تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری کردستان شده است. این غار را به عنوان طولانی ترین غار ایران نیز می شناسند.


گردشگری کردستان

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
سقز
در بسیاری از کتاب های تاریخی، تپه ای به نام زیویه را نام برده اند. این تپه ی باستانی در دوران باستان محل زندگی مردمی از اقوام مانا بوده است. در حال حاضر این شهر یکی از مهم ترین شهرهای کردستان است که جاذبه های بسیار زیادی مخصوصا از نوع تاریخی را در خود جای داده است. از جمله ی جاذبه های دیدنی در این شهر می توانیم به مسجد تاریخی دو مناره و حمام حاج صالح اشاره نماییم.

بیجار، بام ایران
یکی از دیگر مناطق مرتفع ایران که به آن هم لقب بام ایران را داده اند، بیجار است. قبل از توضیحی درباره ی این شهر باید بگوییم که اگر شما یک شکم گرد هستید، باید حتما بستنی های سنتی این شهر را امتحان کنید. در این بستنی ها از عرق گلاب و هل استفاده می کنند. از جمله آثار تاریخی و دیدنی در این مقصد می توانیم به پیست اسکی نشار و بازار سنتی قلعه ی قمچای اشاره نماییم.

کوه آوالان
برای کسانی که به طبیعت گردی و کوهنوردی در مناطق مختلف ایران علاقه دارند، پیشنهاد می کنیم که از بین جاذبه های گردشگری کردستان حتما سری هم به کوه آوالان بزنند. این کوه که ارتفاعی ۳ هزار متری دارد، در ۲۵ کیلومتری و در قسمت جنوبی سنندج قرار گرفته است. به این کوه هه واره و یا عبدالامان نیز گفته می شود.

رود سیروان
از مهم ترین و مشهورترین رودهای جاری در استان کردستان بدون شک رود سیروان است. این رود طولانی و پر پیچ و خم مسیری طولانی را همیشه طی می نماید. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته است. بخشی از این رودخانه به دشت حر می رسد و بعد از آن وارد کشور عرق می گردد.

حمام وکیل الملک
از جاذبه های گردشگری کردستان که در زمان حکومت قجرها در این استان ساخته شد، حمام وکیل الملک است. این حمام در پارک سپیدار سنندج قرار گرفته است. در این حمام از نقش حیوان و انسان و همچنین اشکال هندسی مختلفی تاثیر پذیرفته است. به خاطر استفاده از آهک، در نقاط مختلف این حمام رد آهک به چشم می خورد.

تالاب زریوار
از خاص ترین دریاچه های آب شیرین در جهان، بدون شک تالاب زریوار است. کارشناسان مربوطه حجم تقریبی آبی که در تالاب زریوار وجود دارد را ۳۰ میلیون متر مکعب تخمین زده اند. در این دریاچه امکان قایقرانی نیز وجود دارد.

روستای تنگی سر
یکی دیگر از روستاهای کردستان که به شکل ماسوله ای و یا پلکانی ساخته شده است، روستای تنگی سر است. این روستا در وسط کوه های شاهو و در شهرستان کامیاران قرار گرفته است. مردم محلی این روستا معتقدند که قدمت روستایشان به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل باز می گردد.

روستای هویه کردستان

روستای هویه هم دارای معماری و بافتی پلکانی است. طبیعت اطراف این روستا بسیار زیبا و دوست داشتنی است. این روستای زیبا در میان ۲ شهر مریوان و سنندج قرار گرفته است.

مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون
مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون، توسط عارفی به نام حاج شیخ شکرالله ساخته شده است. این مسجد، یکی از مهم ‌ترین مساجد شهر سنندج به ‌شمار می ‌رود. این امامزاده از سه حیاط با فضاهای مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج تشکیل می‌ شود. به دلیل استفاده از گچ‌ بری، آیینه ‌کاری و نقوش زیبای گل و گیاه و همچنین استفاده از معماری کردستانی در ایوان ستون‌ دار جنوبی، مسجد و زیارتگاه هاجر خاتون بنایی ارزشمند محسوب می ‌شود.

حمام خان سنندج
این حمام در قسمت شمالی بازار سرپوشیده ی سنندج قرار گرفته است و به خاطر موقعیت قرارگیریش، از ابتدا محبوب بوده است. در این حمام سنگ نبشته ای وجود دارد که متعلق به امان الله خان اردلان که والی کردستان است، وجود دارد. این حمام که از جاذبه های گردشگری کردستان است در سال ۱۳۷۷ تصاحب شد.


گردشگری کردستان

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
مسجد دو مناره ی سقز
این مسجد در خیابان امام خمینی سقز قرار گرفته است و متعلق به دوره ی افشاریان است. نقشه ی این مسجد مربعی است و در ساخت آن از مصالحی همچون ملات سنگ لاشه و گل و همچنین آجر و چوب استفاده شده است. ۲ منار زیبای این مسجد سبب نام گذاری آن به این اسم هستند.

قلعه ی قمچقای از جاذبه های گردشگری کردستان
از دیگر جاذبه های گردشگری کردستان بدون شک قلعه ی قمچای است. این قلعه در ۳ دوره ی مختلف از حکومت های اشکانیان، مادها و پارت ها وجود داشته است. در این قلعه کتیبه ای به زبان های هیراتیک و هریوگلیف وجود دارد. این اثر در ۴ آبان ۱۳۶۵ ثبت ملی شد.

زیارتگاه و بارگاه حضرت عکاشه
در ۴۵ کیلومتری شمال غربی کامیاران و در را مرایوان و کامیاران، روستایی به نام کاشتر وجود دارد که در نزدیکی آن یکی از صحابه ی پیامبر (ص) به نام عکاشه قرار گرفته است. در این زیارتگاه امکاناتی همچون سکوهای استراحت، سرویس بهداشتی، پارکنیگ و آب آشامیدنی برای زائرین ترتیب داده شده است.

سقز
از جاذبه های گردشگری کردستان و از انواع مهمش بدون شک شهر سقز است که در این لیست دیر به سراغش آمدیم! سقز پس از سنندج به عنوان دومین شهر بزرگ کردستان شناخته شده است. سقز بسیار سرد است و جاذبه های طبیعی معروف و سرآمد زیاد دارد. بازار محلی سقزی ها البته بسیار معروف است.

سنگ نبشته ی اورامان
از معروف ترین جاذبه های گردشگری کردستان، سنگ نبشته ای به نام اورامان است که به آن تنگی ور هم می گویند. این کتیبه در ۵۰ کیلومتری شمال غربی کامیاران و و ۱۰ کیلومتری روستای تاریخی پالنگان قرار گرفته است. عمر این کتیبه به هزاره ی دوم و یا اوائل هزاره ی اول قبل از میلاد می رسد. در این کتبیه به اقوام بسیاری اشاره شده است.

عمارت سالار سعید (موزه ی سنندج)
موزه ی سنندج یا عمارت سالار سعید در خیابان امام خمینی سنندج قرار گرفته است. این خانه در واقع منزل شخصی سالار سعید سنندجی بوده و در سال ۱۳۵۴ به شکل یک موزه در آمد.

مریوان
در ۱۳۰ کیلومتری سنندج و در مرز ایران و عراق، مریوان قرار گرفته است. جمعیت این شهرستان ۱۵۰ هزار نفری است و به خاطر زیبایی و جاذبه های خود یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای ایران است.

کوه های کردستان
کردستان از لحاظ توپوگرافیک کاملا منطقه ای کوهستانی است. این منطقه با بلندترین کوه ها همچون شاهو که دارای ارتفاع ۳۳۰۰ متری است، پوشیده شده است. در این منطقه کوه بسیار زیاد است.

بانه
یکی از شهرهای کردستان که هم برای خرید و هم برای جذب گردشگر بسیار مناسب است و هم در آن خرید کردن به صرفه است، بانه است. در بانه وارادات و صاردات کالاهای خارجی از مرز عراق، بسـ*ـتر خوبی برای این شهر به وجود آورده است.

قرآن تاریخی نگل
در کردستان، قرآن تاریخی به نام نگل نگهداری می شود. این قرآن نفیس به عنوان یکی از با ارزش ترین گنجینه هایی است که در کردستان نگهداری می شود. این قرآن ۱۰۰۰ ساله به دست خلیفه ی سوم که عثمان بن عفان است، نوشته شده است. قدمت این قرآن متعلق به قرن ۴ هجری است.

کلیسای سنندج
یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان بدون شک کلیسای سنندج است که در عین سادگی، در ضلع غربی خیابان نمکی قرار گرفته است. سبک معماری این کلیسا، اصفهانی است.

عمارت خسرو آبادی
یکی از ۱۰ بنای زیبای ایرانی، عمارت خسروآباد است که در شهر سنندج ساخته شده است و تاریخ ساختش به دوره ی قاجارها باز می گردد.

مسجد دارالاحسان سنندج
در سال ۱۲۲۸ هجری و در دوره ی فتحعلی شاه قاجار، به دستور یکی از با نفوذترین والیان کردستان، مسجد دارالاحسان ساخته و افتتاح شد. زمانی که این مسجد ساخته شد، به آن عنوان مرکز و قلب مذهبی سنندج داده شد.


گردشگری کردستان

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

هلیا

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/7/20
ارسال ها
243
امتیاز واکنش
860
امتیاز
228
زمان حضور
16 روز 20 ساعت 14 دقیقه
پل قشلاق
این پل که از جاذبه های گردشگری سنندج است، بر روی رودی به نام قشلاق اخته شده ات. این پل تاریخی به دستور شاه صفی صفوی و به دست سلیمان خان اردلان ساخته شد. ارتفاع این رودخانه از کف آن در حدود ۶.۴ متر است.

دهگلان
از شهرهای استان کردستان و مرکز شهرستان دهگلان، شهر دهگلان است. این شهر در منطقه ی لیلاخ و در دشت بسیار بزرگ قرار گرفته است. زمستان های این شهر خیلی سرد و تابستان هایش دارای هوایی دلنشین و معتدل است.

دیواندره
مرکز شهرستان دیواندره در غرب کردستان، شهر دیواندره است که از جمله ی مناطق دیدنی آن می توان به منطقه ی معروف چهل چشمه و سارال اشاره کرد.

قروه
ممکن است تا به حال نام شهر قروه از جاذبه های گردشگری کردستان را زیاد شنیده باشید. این شهر در غرب ایران قرار گرفته است و شهری تاریخی به حساب می آید. در قروه هم جاذبه های تاریخی زیاد است و هم جاذبه های گردشگری و مراکز خرید مختلف و متنوع.

سرو آباد
این شهر در ۸۰ کیلومتری سنندج قرار گرفته است و دارای طبیعتی بسیار زیبا و دیدنی است. از جمله جاذبه های تاریخی این شهر می توانیم به ژاورو، ژریژه و دل مرز اشاره نماییم.

آبیدر
یکی از جاذبه های گردشگری در کرستان بدون شک کوه آبیدر است. در این منطقه جاذبه های گردشگری مختلفی وجود دارد که از جمله ی آن ها می توانیم به بان شلانه، کانی کچک، هفت آسیاب و بسیاری از جاذبه های دیگر اشاره نماییم.

آبشار گویله
در ۲۰ کیلومتری شهرستان مریوان، روستایی به نام گویله قرار گرفته است که آبشاری به همین نام در آن قرار دارد. آبشار زیبای گویله از بین جنگل های متراکم و سر سبز رد شده است و در محور مریوان و سقز قرار گرفته است.
جاذبه های گردشگری کردستان آنقدر زیاد هستند که آوردن همه آن ها در یک مطلب امکان پذیر نیست. از آثار تاریخی مهم و ارزشمند بگیرید تا مکان های طبیعی مثل جنگل های بلوط، رودخانه های خروشان، آبشارهای بلند و کوهستان های سر افراز و قومی مهمان نواز، همگی باعث شده اند تا کردستان همانند نگینی در غرب کشورمان ایران بدرخشد. امید است مسئولان نیز با در نظر گرفتن اصول توسعه پایدار، زمینه های رونق این مناطق زیبا را فراهم کنند.


گردشگری کردستان

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا