خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
در این مقاله به چگونگی انجام ورزش هاکی روی چمن و تاریخچه این ورزش به همراه تعداد بازیکنان هاکی روی چمن در یک مسابقه و مدت زمان بازی هاکی پرداخته شده است.



1. تاریخچه هاکی روی چمن (Field Hockey)

2. هاکی روی چمن چند بازیکن دارد ؟

3. زمان بازی هاکی روی چمن چقدر است ؟





تاریخچه هاکی روی چمن (Field Hockey)
باستان شناسان نشانه هایی در نقاشی های مربوط به مصر باستان با قدمت چهار هزار ساله و همچنین سنگ نگاره هایی در یونان با قدمت 2500ساله یافته اند که نشان میدهد افرادی در حال انجام بازی با چوب و شئی گرد شبیه به توپ هستند که در زبان گریک (یونانی) کریتزین نام دارد اما جالب است بدانید که در حدود 10 قرن پیش قومی از اقوام مغول به نام دائور که در نزدیکی کشور چین سکونت داشته اند نوعی بازی با نامبیکو را انجام می داده اند که شباهت بسیاری به هاکی امروزی دارد. اما چگونگی پیدایش هاکی امروزی و تدوین قوانین آن به اوایل قرن 19 میلادی و کشور انگلیس مربوط می شود.

در جنوب شرقی شهر لندن باشگاه Black Heath (بلک هیث) و باشگاه های کریکت در Middlesex (میدلسکس) و باشگاه Tedington(تدینگتون) که هاکی را به عنوان ورزشی زمستانی در فصول سرد سال انجام می دادند از مروجان و پیشگامان این ورزش محسوب می شوند. اتحادیه ورزش هاکی در سال 1886 میلادی به طور رسمی تاسیس و شروع به فعالیت نمود و دقیقا 9 سال بعد در سال 1895 میلادی اولین مسابقه بین المللی این ورزش بین تیم های ملی هاکی ایرلند و ولز برگزار شد که این بازی با نتیجه 3 بر صفر به سود ایرلند خاتمه یافت.



ورزش هاکی روی چمن(Field Hockey) در اواخر قرن 19 میلادی به کشور هندوستان ورود پیدا کرد و اولین باشگاه این ورزش در کشور هند و شهر کلکتهتاسیس شد و این این ورزش در هندوستان چنان مورد استقبال و علاقه مردم قرار گرفت که پس از اندک زمانی تبدیل به ورزش ملی این کشور شد. در سال 1928میلادی برای نخستین بار تیم ملی هاکی روی چمن هندوستان در مسابقاتالمپیک آمستردام حضور پیدا کرد و توانست با پیروزی در تمامی مسابقات و حتی بدون دریافت یک گل فاتح رقابت های این رشته شود و تا سال1956 میلادی قهرمان بی چون چرای رقابت های هاکی روی چمن جهان محسوب می شد. پس از استقلال پاکستان از هند این دو کشور تبدیل به رقیب سرسخت یکدیگر در مسابقات این رشته شدند تا جایی که در سالهای 1960-1968 و 1984 تیم ملی هاکی پاکستان و در سالهای 1964 و1980 تیم ملی هند به مقام فهرمانی المپیک دست یافتند. اما با تغییر زمین مسابقات هاکی از چمن طبیعی به بازی بر روی چمن های مصنوعیدوران سلطنت هندی ها و پاکستانی ها در این رشته رو به افول گذاشت با جایگزینی چمن های مصنوعی به جای چمن های طبیعی در دهه میلادی 1970 میلادی و با ایجاد تغییرهایی در نحوه انجام بازی هاکی و سرعت یافتن بازی در زمین های چمن مصنوعی مدعیان جدیدی در این ورزش ظهور کردند و کشورهایی همچوناسترالیا، آلمان و هلند به قدرت های جدید ورزش هاکی تبدیل شدند و گوی قهرمانی را از هند و پاکستان ربودند.




هاکی روی چمن چند بازیکن دارد ؟

به طور کلی ورزش هاکی به چهار گروه هاکی روی چمن، هاکی سالنی، هاکی روی یخ و هاکی اسکیت تقسیم می شود.

در هاکی روی چمن (Field Hockey) بازی با حضور 22بازیکن در زمین بازی انجام می شود که سهم هر تیم 11 نفر است و هر تیم نیز 11 بازیکن ذخیره در اختیار دارد که این ورزش پس از فوتبال تعداد بیشترین بازیکنان را در میان ورزش های گروهی خارج از سالن را دارا می باشد که بازیکنان با هدف وارد کردن یک توپ کوچک به وسیله چوب های مخصوص بازی هاکی به داخل دروازه تیم حریف به انجام بازی می پردازند.


در هاکی سالنی تعداد بازیکنان نسبت به هاکی روی چمن بسیار کمتر است. در هاکی سالنی هر تیم دارای 12 بازیکن است که تنها 6 نفر از هر تیم به بازی می پردازند و 6بازیکن دیگر ذخیره هستند. در هاکی سالنی هر تیم دارای 1 دروازه بان، 2 مدافع و 3 مهاجم است.
هاکی روی یخ ورزشی پر هیجان و فیزیکی است که از محبوبیت فرا.انی در میان کشورهای سردسیری برخوردار است که در این ورزش برخورداری از عواملی همچونتکنیک، قدرت بدنی و سرعتنقش کلیدی را ایفاء می کند. در هاکی روی یخ مانند هاکی سالنی هر تیم دارای 12 بازیکن است که 6 نفر از هر تیم در بازی شرکت می کنند و 6بازیکن ذخیره هستند.




زمان بازی هاکی روی چمن چقدر است ؟
هاکی روی چمن در زمینی مستطیل شکل به طول 91 متر و عرض 55 متر در دو نیمه35 دقیقه ای برگزار می شود با موافقت کمیته فنی مسابقه و تیم های حاضر در مسابقه مدت زمان بازی قابل کاهش نیز است . در هنگام تعویض دو نیمه مدت 5 الی 10 دقیقه زمان استراحت منظور می شود. اما هاکی سالنی در زمینی به طول 35 الی 44 متر و عرض 18 الی 22 متر در دو نیمه 20 دقیقه ای انجام می شود و همانند بازی هاکی چمنی مدت زمان بازی با توافق تیم ها قابل کاهش است و برای تیم ها مدت 5الی 10 دقیقه استراحت در بین دو نیمه منظور می شود.



ورزش هاکی روی چمن

 
  • تشکر
Reactions: نگین نوروزی و *Ghazale*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا