خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
در این مقاله به آشنایی با تاریخچه ورزش پینگ پنگ در جهان و تاریخچه تنیس روی میز در ایران و مقام های کسب شده در رقابت های جهانی و آسیایی توسط کشورمان خواهیم پرداخت.



1. تاریخچه پینگ پنگ در جهان

2. تاریخچه پینگ پنگ در ایران



پینگ پنگ یا همان تنیس روی میز از جمله ورزش های راکتی است که همه ما بارها این ورزش را در مدرسه ، پارک و یا کلوپ ها بازی کرده ایم و میدانیم که این ورزش پر هبجان سرار تحرک و انعطاف است و در پرورش تمرکز ذهن و بهبود قدرت دید و افزایش سرعت جسمی بسیار تاثیر گذار است در این قسمت بر آن شدیم تا با تاریخچه این ورزش در جهان و ایران بیشتر آشنا شویم.



تاریخچه پینگ پنگ در جهان
گفته می شود که ورزش پینگ پنگ توسط اتگلیسی ها ابداع و به جهانیان معرفی شده است و در خلال سالهای 1880الی 1890 در دوران زمامداری ملکه ویکتوریا در بین اشراف زادگان انگلیسی این بازی مرسوم یوده است. این تصور دور از ذهن نیست که تنیس روی میز هم مانند بسیاری از ورزش ها در آغاز پیدایش بالوازم و تجهیزات کاملا ابتدایی انجام می گرفته و به مرور زمان سیر تکمیلی را گذرانده است. این ورزش در ابتدا با نام هایی همچون ویف واف، گوسیما در اویل قرن نوزدهم شناخته می شده است تا هنگامی که توسط شخصی به نام می جکس در سال 1900میلادی به ثبت رسانده شد. بسیاری بر این عقیده هستند که منشاء این ورزش در آمریکای شمالی و قاره آسیابوده است که به شکلی کاملا ابتدائی انجام می شده ، به طوری که با راکت هایی که شبیه به راکت های تنیس دارای شبکه و دسته هایی بلند و توپ هایی از جنس پارچه که در هم فشرده و به شکل گرد در آورده شده بودند انجام می گرفته است و یه مرور زمان راکت های شبکه ای جای خود را با راکت های چوبی دسته دار که در دو طرف راکت به جای شبکه از چوب استفاده شده بود عوض کردند. آقای ایورمنتاگو از روسای سابق فدراسیون جهانی پینگ پونگ این بازی را متعلق به سرخپوستان آمریکای شمالی میدانست .



زمانی که جیمز گیپ در سال1890 میلادی توپ خاصی از سلولوئید را ساخت باعث تحول بزرگی در این ورزش شد این توپ تقریبا شبیه توپ های امروزی است. با این ابداع تنیس روی میز رونق و مشهوریت بیشتری پیدا کرد و به دلبل صدای حاصل از این توپ با سطح میز و راکت که شبیه صدای پینگ پنگ ایجاد می شد اسم این ورزش که در آن ایام با نام هایی همچون ویف واف و گوسیما شناخته می شد به پینگ پنگ شهرت پیدا کرد و انگلستان با این نام به ثبت رسید البته نا گفته نماند که در آن سال این ورزش از قوانین و مقررات خاصی برخوردار نبود و بازیکنان بین خود قوانین و مقررات تعین می کردند. گفته می شود که در آن دوران لاس چلوبارتمان مجارستانی و شومن وارتیه از نام آوران این رشته محسوب میشدند و با تبحر و هنرنمایی هایی که در این ورزش میکردند افراد را بیشتر به این ورزش علاقمند می کردند.

سر گود انگلیسی در سال 1905میلادی راکت های جدیدی را ابداع کرد که به این شکل که بر روی سطح چوبی راکت ، تکه لاستیک های مواج که دندانه دار نصب کرد که ورزشکاران با استفاده از راکت های سر گود آموختند که چگونه ضربات مواج و پیچ و تاپ دار به توپ دهند و بدین شکل این راکت ها مورد توجه قرار گرفت و دیگر کسی از راکت های چوبی برای بازی استفاده نمی کرد. در سال1920 میلادی یک دفتر ورزشی تجاری جهت تبلیغات کالاهای خود از برند پینگ پنگ بهره گیری کرد که این حرکت سبب شد تا اسم این ورزش به تنیس روی میز تقییر نام پبدا کند. فدراسیون جهانی تنیس روی میز به ریاست دکتر لیمن در سال 1926 تاسیس شد و به همت این شخص برای ورزش تنیس روی میز قانون و مقررات مخصوص آن نوشته و به تصویب رسید و در همان سال اولین مسابقه بین المللی تنیس روی میز در انگلیس و شهر لندن برگزار شد. دقیقا 13 سال بعد یعنی سال 1939میلادی با شروع جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی و شخص آدولف هیتلر به مدت7 سال مسابقات جهانی تنیس روی میز انجام نشد مصادف با سال 1946 میلادی و خاتمه جنگ جهانی دوم که با شکست نازی ها همراه بود رقابت های جهانی تنیس روی میز دوباره آغاز و تا به الان هر ساله ادامه داشته است.



در بین سالهای 1926 – 1952میلادی به جهت عناوین متعددی که اروپائیان در رقابت های جهانی تنیس روی میز کسب کرده بودند عصر طلایی اروپائیان در این ورزش دانست. با فراگیر شدن این ورزش در بین جهانیان خصوصا قاره آسیا با ظهور مدعیان جدید این ورزش درسطح جهانی اینک نوبت درخشش و عرض انـ*ـدام ژاپنی ها بود تا مهارت های خود را به اروپائیان نشان دهند در دهه 1950 میلادی ژاپنی ها با ابداع نشان دادن روش بازیپن هولدر PEN HOLDER با انجام بازی های هجومی،ضربات فور هند ، و رقص پاها انجام بازی های نزدیک به میز تنیس با استفاده از راکت های اسفنجی عناوین جهانی این ورزش را درو کنند و گوی سبقت را از اروپائیان بگیرند و این دهه را بعنوان دهه طلایی ژاپنی هابه نام خود ثبت کنند. ژاپنی ها برتری شان بر تنیس روی میز جهان در سال 1961 حفظ کردند و همواره ورزشکاران آنها ستارگان مسایقات جهانی بودند تا سال 1959 که جینگ گوتان چینی توانست جام قهرمانی مسابقات انفرادی جهان را ازان خود کند و درست دو سال بعد در سال1961 شروع عصر طلایی چینی ها بود تا هنر خود را به ژاپنی ها نشان دهند و تا سال 1967میلادی قهرمان بلا منازع تنیس روی میز جهان باشند و عنوان قهرمانی مسابقات جهانی را کسب کنند. در خلال سالهای 1961 الی 1983 عمدتا عنوان قهرمانی بین چینی ها، ژاپنی ها و گه گاهی مجارستانی ها جا به جا می شد اما اغلب چینی ها فاتحان مسابقات بودند اما امروزه مدعیان جدبدی در این ورزش حضور دارند که خود صاحب سبک هستند که میتوان بهآلمانی ها و بلاروس ها اشاره کرد که هم اکنون در سطح جهانی رقبای خطرناکی برای ژاپنی ها و چینی ها محسوب می شوند.





تاریخچه پینگ پنگ در ایران

ورزش پینگ پنگ همانند بیشتر رشته ای ورزشی توسط انگلیسی ها به ایران آورده شد. در ایامی که مستشاران نفتی کمپانی های انگلیسی در جنوب ابران فعالیت میکردند این ورزش را به ایرانیان شناساندند. ورزش تنیس روی میز در سال 1317 در شهرها جنوبی کشور مانند آبادان و مسجد سلیمان که شهرهای نفت خیز کشورمان محسوب می شوند توسط مستشاران پیر استعمار یعنی انگلستان برای اوقات تفریح انجام می شده است. در سال 1324 در اوایل حکومت پهلوی دوم برای اولین بار مسابقات تنیس روی میز با حضور مستشاران و کارمندان خارجی مقیم کشور برگزار شد و با انجام این قبیل مسابقات این ورزش مورد توجه مردم قرار گرفت و دو سال یعد یعنی در سال 1326فدراسیون تنیس روی میز در این تاسیس و به عضویت فدراسیون جهانی این رشته در آمد و در همین سال در مسابقات جهانی تنیس روی میز جایزه مقام اول مسایقه دوبل جهان با نام کاپ ایران قرار داده شد. برای اولین بار مسابقات قهرمانی کشور در سال 1332 در تهران برگزار شد و دقیقا 14 سال بعد در سال1346 رسما فدراسیون تنیس میز و تنیس که مشترک بودند از یکدیگر جدا و بصورت مستقل هر کدام به یک فدرسیون مجزا تبدیل شدند و آقای غفور آلبا به سمت ریاست فدراسیون تنیس روی میز انتصاب شدند.



تیم تنیس روی میز کشورمان اولین بار در سال 1957میلادی در مسابقات جهانی حضور یافت و به مقام 17 این رقابت ها رسید و درست یک سال بعد در بازی های آسیایی1958 توکیو در کشور ژاپن به مقام سومی مسابقات را کسب کرد در آن دوران آقایان هوشنگ بزرگ زاده و امیر احتشام زاده از نام آوران تنیس روی میز ایران بودند که آقای احشام زاده 12 بار مقام قهرمانی ایران را ازان خود کرد و در بازی های آسیایی سال 1366 با درخشش وی ایران یه مقام 5 آسیا رسید و بزرگ زاده توانست در مسابقات انفرادی مقاوم سوم آسیا کسب و فاتح نشان برنز آن رقابت ها شود. بهترین مقام ایران در تاریخ حضور در مسابقات جهانی مقام نهم دنیا بوده که در سال 1963 کسب شده است و بهترین مقام تنیس روی میز کشورمان در مسابقات آسیایی کسب عنوان هفتمی رقابت ها بوده است .با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 کشورمان در رقابت های جهانی حضور پیدا نکرد و پس از خاتمه جنگ در سال 1367 با حضور در مسابقات جهانی نشان و رتبه چشمگیری در این رشته ورزشی برای کشورمان کسب نشد تنها در سال 2010 در مسابقات جهانی مسکو تیم ملی کشورمان به مقام 35 دنیا را کسب کرد که این تنها مقام کسب شده بعد از انقلاب اسلامی کشورمان است. نا گفته نماند که در مسابقات انفرادی که در سطوح بین المللی نمایندگان کشورمان حضور داشتند شاهد درخشش ستارگانی از کشورمان مانندبرادران عالمیان بوده ایم کهنوشاد عالیمان موفق به کسب نشان های با ارزشی برای کشورمان در رقابت های آسیایی شده است.


ورزش پینگ پنگ

 
  • تشکر
Reactions: نگین نوروزی و *Ghazale*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا