خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,878
امتیاز واکنش
18,048
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات شرط بندی محسوب نمی شود، ساخت و خرید و فروش و بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد. همچنین با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.


حضرت امام قدس سره می فرمایند: اگر احراز شود یعنی مکلف یقین کند که پاسور و شطرنج از آلت شرط بندی بودن خارج شده بازی با آن ها بدون برد و باختی اشکال ندارد، ولی تا احراز نشود باید بازی نکنند(استفتائات حضرت امم، ج 2، ص 10و11)


مقام معظم رهبری می فرمایند:
اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات شرط بندی محسوب نمی شود، ساخت و خرید و فروش و بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد. همچنین با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.


و بازی با ورق هایی که عرفاً آلات شرط بندی محسوب می شوند، مطلقا جایز نیست. ولی بازی با ورق هایی که عرفاً آلت شرط بندی محسوب نمی شوند، بدون شرط بندی اشکال ندارد و به طور کلّی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از آلات شرط بندی است و یا در آن شرط بندی شود به هیچ وجه جایز نیست و بازی با هر وسیله ای که جزء آلات قماریه حساب نیاید بدون شرط بندی اشکال ندارد. (ترجمه اجوبة الاستفتائات رهبری، چاپ جدید، ص 246 و 247)


آیت الله فاضل لنکرانی)ره) می فرمایند:
نظر اینجانب در این مسئله همانند نظر حضرت امام قدس سره است، ولی امام در جواب سوال مجدد فرموده اند تا احراز نشود نباید بازی کنند و نظر این جانب نیز همین است و در این جهت فرقی بین زمان ها نیست(جامع المسائل آیة الله فاصل، ج 2، ص 293، س 939 و جامع المائل، ج 1، ص 247)


مرحوم آیت الله گلپایگانی(ره) می فرمایند:
بازی با آلات شرط بندی مثل نرد و شطرنج و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت نداشته باشند.
آیة الله بهجت:

بازی کردن با آلات شرط بندی، از قبیل نرد و پاسور و شطرنج با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت احتیاط در ترک است. در شطرنج احتیاط اشدّ است(توضیح المسائل آیة الله بهجت، مسائل متفرقه، ص 2.)

توضیح: مقصود از احتیاط در هر دو مورد احتیاط واجب است.


آیت الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی ) می فرماید:
بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد و حضور در مجلسی که شطرنج بازی می کنند اشکال دارد و بازی با ورق و هر آلت شرط بندی دیگر ولو بدون برد و باخت باشد، به نظر اینجانب حرام است. (جامع الاحکام آیة الله صافی، ج 1، ص 302، س 1040 و 1041)


آیت الله سیستانی )مدظله العالی )می فرمایند:
شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان در عرف شرط بندی باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ص 189.)


آیت الله نوری همدانی (مدظله العالی )می فرمایند:
بازی با آلات شرط بندی کلاًّ حرام می باشد، مگر از آلت شرط بندی بودن خارج شده باشد. (هزار و یک مساله فقهی، مجموعه استفتائات آیة الله نوری، ج 2، ص 167، س 559)


آیت الله تبریزی می فرمایند:
بازی با آلات معروفه شرط بندی، چه با برد و باخت مالی باشد و چه بدون آن جایز نیست، و شطرنج تا وقتی که محرز نشود که از آلت شرط بندی بودن خارج شده به طوری که در هیچ مجتمع شرط بندی یا آن متعارف نباشد، بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست.(استفتائات جدید، آیة الله تبریزی، ص 204، ص 981)


آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی )می فرمایند:
بازی با آلات شرط بندی، هر چند بدون برد و باخت باشد اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری آلات شرط بندی حرام است و اگر شطرنج در عرف عام از صورت شرط بندی خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود، مانعی ندارد، خواه با کامپیوتر باشد یا غیر آن. (استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج 2، ص 238)


نظر مراجع در ارتباط با بازی شطرنج و پاسور

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا