خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,969
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
4320.jpg
آناتومی دم

دم گربه از مهمترین اعضا بدن او است. گربه ها از طریق دم خود بسیاری از احساسات خود را نشان می دهند و تعادل خود را حفظ می نمایند. دم گربه تشکیل شده از تعداد زیادی مهره ، ماهیچه های متعدد ، تاندون ها و رباط هانیز میباشد. اولین مهره ی دم به استخوان اصلی پشت گربه متصل است که sacrum نامیده می شود.ضرب دیدگی یا شکستگی دم گربه ممکن است حاصل اتفاقات گوناگونی باشد ، مثلا کشیده شدن دم گربه توسط کودکان یا ماندن دم گربه در لای در. دم گربه ممکن است در دعوای گربه ها با هم مورد گازگرفتگی قرار بگیرد و آسیب ببیند و البته مهمترین عامل آسیب دیدن دم گربه ها تصادفات هستند که به راحتی مهره های دم گربه را جا به جا می کنند. آسیب دیدگی های دم گربه عموما به صورت زخم های حاد خارجی نشان داده نمی شود و آنچه مهمتر است آسیب دیدگی های عصب دم گربه است.



علایم حاصل از شکستگی دم در گربه:

* چروک شدن غیرطبیعی ماهیچه های اطراف مقعد گربه همراه یا بدون اسهال ، توام با عدم کنترل مدفوع

* گربه دم خود را با مشکل فراوان تکان می دهد و نمی تواند آن را کاملا بالا بگیرد

* عدم هماهنگی پاهای عقبی

* چکه کردن غیرعمدی ادرار


در صورت مشاهدهء هریک از این علایم حتما باید به دامپزشک مراجعه کرد. از دیگر علایمی که بعد از معاینات تکمیلی توسط دامپزشک ممکن است مشاهده شوند عبارتند از:

*دردناک بودن سر دم گربه

* پر بودن بیش از حد مثانه (به علت درد گربه ممکن است نتواند مثانه را خالی کندو با فشارهای ملایم و کارشناسانه ، دامپزشک می تواند در خالی شدن مثانه کمک کند.)

*از بین رفتن حس در دم گربه

* ادرار خونی


شناسایی جراحت

جراحت های دم گربه به 5 دسته تقسیم میشوند :

* جراحت های دارای سه نشانه : عدم حرکت دم ، عدم وجود حس در دم و عدم امکان ادرار در گربه (مثانهء متورم) بیشتر این گربه ها کاملا درمان می شوند.

* جراحت هایی که سه نشانه دارند: عدم حرکت دم ، عدم وجود حس در دم و سست شدن عضلات مقعد گربه 50 درصد از این گربه ها درمان کامل می شوند.

*جراحت هایی که فقط شامل دو علامت هستند : عدم حرکت دم و عدم وجود حس در دم

این گربه ها نیز درمان کامل خواهند شد.



در چه شرایطی باید دم گربه را قطع کرد؟

اگر دم گربه هرگز حس و حرکت خود را بازنیابد دلائلی وجود دارد که قطع دم را به عنوان یک گزینه مد نظر قرار دهیم. اگر گربه نتواند دم خود را بالا بگیرد همیشه آن را خاک خواهد کشید و این می تواند عفونت یا بدبویی مزمن در ناحیهء دم گربه ایجاد کند. مضاف بر اینکه وزن دم که همیشه افتاده است متعاقبا سبب ایجاد کشش و تخریب عصب پشت گربه می گردد.



زمان درمان :

آسیب دیدگی های عصبی نیاز به زمان فراوان دارند تا درمان کامل در آنها صورت بگیرد . گفته می شود تنها بعد از یک دورهء شش ماهه است که می توان با قطع گفت که آیا دم آسیب دیدهء گربه کاملا به حالت عادی برگشته یا خیر. اکثر گربه هایی که جراحات دم خود را باز میابند طی یک یا دو هفته کاملا درمان شده اند و گربه هایی که مشکلات کنترل ادرار ناشی از شکستگی دم را همیشه با خود همراه خواهند داشت عموما بعد از یکماه پس از جراحت همچنان این مشکلات را نشان می دهند.


چگونگی تشخیص شکستی دم در گربه و راه های درمان آن

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا