نویسنده این موضوع
مقدمه
یادگیری ، طرح و انواع گوناگون دارد. ما موضوعات مختلفی چون حساب ، فیزیک ، شیمی را یاد میگیریم. همچنین دوست داشتن، ابراز محبت و کینهتوزی را نیز یاد میگیریم و همینطور ورزشهای مختلف و حرفههای گوناگون را . بر این اساس ما میتوانیم موضوعات مختلف زندگی را در دستههای جداگانهای دستهبندی کنیم که شیوه یادگیری هر یک از این دستهها و اهداف آموزشی آنها متفاوت خواهد بود. معروفترین طبقهبندی بر این محور طبقهبندی بلوم از اهداف آموزشی است. در این طبقهبندی ، اهداف آموزشی به سه دسته کلی شناختی ، عاطفی و روانی- حرکتی تقسیم میشوند و هر حوزه زیر گروههایی را شامل میشود.
حوزه شناختی اهداف آموزشی
هدفهای آموزشی حوزه شناختی به فرایندهایی چون دانستن، شناختن، فهمیدن، اندیشیدن، استدلال کردن و قضاوت کردن مربوط میشود. برای مثال وقتی معلمی از این بابت نگران است که یکی از دانشآموزان او در حل کردن مسائل درس ریاضی با مشکل مواجه است، نگرانی او به حوزه شناختی مربوط میشود. حوزه شناختی به دو بخش تواناییها و مهارتهای ذهنی و بخش دانش تقسیم میشود. در حوزه دانش ، دانشآموز باید بتواند اطلاعاتی را به ذهن خود بسپارد.
مثل تعریف اصطلاحات علمی و فنی درس ، معانی لغات ، دانستن وقایع ، تاریخها ، مکانها و... در بخش مهارتهای ذهنی ، دانشآموز باید بتواند به فهم مطالب نائل شود. مثلا بتواند یک بخش کلی از درس را فهمیده و به زبان خود خلاصه کند. همینطور بتواند مطالب یاد گرفته شده را به کار ببندد. مثلا قوانین مثلثات را در موقعیتهای عملی به کار گیرد. یا اصول روانشناسی را در موقعیتهای جدید اجتماعی به کار بگیرید، یا بتواند موضوعات را مورد داوری و ارزشیابی قرار دهد. تمامی این فرایندها به حوزه شناختی مربوط میشود که نشان میدهد فرد توانستهاست دانش لازم را در زمینه خاصی کسب کند و بر اساس تواناییهای ذهنی خود ، عملیات جدیدی را از لحاظ ذهنی انجام دهد، تحلیل کند ، ترکیب کند و ارزشیابی کند.
حوزه عاطفی اهداف آموزشی
هدفهای حوزه عاطفی به احساس ، نگرش ، انگیزش ، قدردانی ، ارزشگذاری و از این قبیل مربوط میشوند. برای مثال وقتی معلمی از این بابت نگران است که یکی از دانشآموزان او علاقهای به درس ریاضی نشان نمیدهد، نگرانی او در رابـ*ـطه با مشکل دانشآموز ، به حوزه عاطفی مربوط میشود. در این حوزه دانشآموز باید بتواند به موضوعات آموزشی نشان دهد، میل به پذیرش داشتهباشد و توجه انتخابی داشتهباشد. به مسائل واکنش نشان دهد و از این پاسخدهی احساس خرسندی کند. نسبت به موضوعات ، ارزش مثبت قائل شود. از خود شوق و اشتیاق نشان دهد.
حوزه روانی- حرکتی اهداف آموزش
هدفهای حوزه روانی- حرکتی ، به حرکات و اعمال ماهرانه بدنی چون نوشتن ، تایپ کردن ، نواختن آلات موسیقی ، ورزش کردن و انجام دادن مشاغل و حرفههای گوناگونی که با فعالیت بدنی و روانی هر دو سروکار دارند، گفته میشود. زمانی که فرد میتواند حرکات مستقل بدنی را یاد بگیرد و یا مهارتهای مختلفی را انجام دهد، اهداف حوزه روانی- حرکتی مورد نظر هستند. مثلا اینکه دانشآموز بتواند 100 متر را در 15 ثانیه بدود، یا دانشآموز بتواند نتی را که از پیانو میشنود با گیتار اجرا کند، یا بتواند با یک شخص ناشنوا از طریق اشارات سر و دست رابـ*ـطه برقرار کند، شنا کردن انجام دهد و...
طبقهبندی اهداف آموزشی بر اساس انواع یادگیری
رابرت گانیه انواعی از یادگیری مطرح میکند که بر اساس آنها اهداف آموزشی را میتوان طرح ریزی کرد و طبقهبندی نمود. یک هدف آموزشی ممکن است به یادگیری علامتی مربوط باشد یا یادگیری مفهوم و... . انواع یادگیری که اهداف آموزشی را میتوان بر آن اساس طبقهبندی نمود، عبارتند از:
هدف آموزشی این است که دانشآموز بتواند از میان شکلهای مختلفی که در اختیار او گذاشته میشود، تمام شکلهایی را که نشاندهنده مثلث هستند، انتخاب کند. این هدف به یادگیری مفهوم مربوط میشود. یا اینکه دانشآموز بتواند برای هر کلمه انگلیسی که معلم در اختیار او میگذارد، معادل فارسی بگوید. این هدف نیز به یادگیری کلامی مربوط میشود.
طبقهبندی اهداف آموزشی بر حسب زمان
اهداف آموزشی را میتوان به دسته اهداف پایانی یا نهائی ، اهداف واسطهای یا بینراهی و اهداف ورودی نیز تقسیمبندی کرد. هدفهای پایانی یا نهایی به آنچه که یادگیرنده باید در پایان درس یا دوره آموزشی انجام دهد، اشاره میکنند. اما هدف بین راهی ، حاکی از اعمالی هستند که یادگیرنده بعد از یادگیری بخشی از درس و پیش از اتمام درس انجام خواهد داد. هدفهای نهایی ، به خودی خود دارای اهمیت هستند و معمولا یادگیری آنها در دنیای واقعی به کار یادگیرنده میآیند. اما هدفهای بین راهی به خودی خود چندان اهمیتی ندارند و یادگیری آنها برای یادگیرنده تنها از آن نظر مفید است که یادگیرنده را در یادگیری هدفهای نهایی یاری میدهد. در حقیقت هدفهای بین راه نقش پل ارتباطی را ایفا میکنند که از طریق آنها یادگیرنده از هدفهای ورودی به هدف نهایی دست مییابد.
مثلا نمونه نهایی برای درس زبان انگلیسی میتواند این باشد که دانشآموز بتواند مطالب یک کتاب انگلیسی را بخواند و آن مطلب را به زبان فارسی برگرداند. و نمونه هدف آموزشی بین راهی برای این هدف نهایی میتواند این هدف باشد که دانشآموز باید بتواند فاعل و فعل را در جملههای انگلیسی تعیین کند. نوع دیگر اهداف آموزشی ورودی است که عبارت است از اینکه دانشآموز برای شروع یادگیری یک موضوع ، به چه موضوعاتی باید تسلط داشتهباشد و یا آشنا باشد تا بتواند موضوع جدید را یاد بگیرد. مثلا اگر هدف نهایی این باشد که دانشآموز بتواند اعداد دو رقمی را برهم تقسیم کند، باید قبلا جمع و تفریق و ضرب اعداد دو رقمی را یاد گرفتهباشد.
یادگیری ، طرح و انواع گوناگون دارد. ما موضوعات مختلفی چون حساب ، فیزیک ، شیمی را یاد میگیریم. همچنین دوست داشتن، ابراز محبت و کینهتوزی را نیز یاد میگیریم و همینطور ورزشهای مختلف و حرفههای گوناگون را . بر این اساس ما میتوانیم موضوعات مختلف زندگی را در دستههای جداگانهای دستهبندی کنیم که شیوه یادگیری هر یک از این دستهها و اهداف آموزشی آنها متفاوت خواهد بود. معروفترین طبقهبندی بر این محور طبقهبندی بلوم از اهداف آموزشی است. در این طبقهبندی ، اهداف آموزشی به سه دسته کلی شناختی ، عاطفی و روانی- حرکتی تقسیم میشوند و هر حوزه زیر گروههایی را شامل میشود.
حوزه شناختی اهداف آموزشی
هدفهای آموزشی حوزه شناختی به فرایندهایی چون دانستن، شناختن، فهمیدن، اندیشیدن، استدلال کردن و قضاوت کردن مربوط میشود. برای مثال وقتی معلمی از این بابت نگران است که یکی از دانشآموزان او در حل کردن مسائل درس ریاضی با مشکل مواجه است، نگرانی او به حوزه شناختی مربوط میشود. حوزه شناختی به دو بخش تواناییها و مهارتهای ذهنی و بخش دانش تقسیم میشود. در حوزه دانش ، دانشآموز باید بتواند اطلاعاتی را به ذهن خود بسپارد.
مثل تعریف اصطلاحات علمی و فنی درس ، معانی لغات ، دانستن وقایع ، تاریخها ، مکانها و... در بخش مهارتهای ذهنی ، دانشآموز باید بتواند به فهم مطالب نائل شود. مثلا بتواند یک بخش کلی از درس را فهمیده و به زبان خود خلاصه کند. همینطور بتواند مطالب یاد گرفته شده را به کار ببندد. مثلا قوانین مثلثات را در موقعیتهای عملی به کار گیرد. یا اصول روانشناسی را در موقعیتهای جدید اجتماعی به کار بگیرید، یا بتواند موضوعات را مورد داوری و ارزشیابی قرار دهد. تمامی این فرایندها به حوزه شناختی مربوط میشود که نشان میدهد فرد توانستهاست دانش لازم را در زمینه خاصی کسب کند و بر اساس تواناییهای ذهنی خود ، عملیات جدیدی را از لحاظ ذهنی انجام دهد، تحلیل کند ، ترکیب کند و ارزشیابی کند.
حوزه عاطفی اهداف آموزشی
هدفهای حوزه عاطفی به احساس ، نگرش ، انگیزش ، قدردانی ، ارزشگذاری و از این قبیل مربوط میشوند. برای مثال وقتی معلمی از این بابت نگران است که یکی از دانشآموزان او علاقهای به درس ریاضی نشان نمیدهد، نگرانی او در رابـ*ـطه با مشکل دانشآموز ، به حوزه عاطفی مربوط میشود. در این حوزه دانشآموز باید بتواند به موضوعات آموزشی نشان دهد، میل به پذیرش داشتهباشد و توجه انتخابی داشتهباشد. به مسائل واکنش نشان دهد و از این پاسخدهی احساس خرسندی کند. نسبت به موضوعات ، ارزش مثبت قائل شود. از خود شوق و اشتیاق نشان دهد.
حوزه روانی- حرکتی اهداف آموزش
هدفهای حوزه روانی- حرکتی ، به حرکات و اعمال ماهرانه بدنی چون نوشتن ، تایپ کردن ، نواختن آلات موسیقی ، ورزش کردن و انجام دادن مشاغل و حرفههای گوناگونی که با فعالیت بدنی و روانی هر دو سروکار دارند، گفته میشود. زمانی که فرد میتواند حرکات مستقل بدنی را یاد بگیرد و یا مهارتهای مختلفی را انجام دهد، اهداف حوزه روانی- حرکتی مورد نظر هستند. مثلا اینکه دانشآموز بتواند 100 متر را در 15 ثانیه بدود، یا دانشآموز بتواند نتی را که از پیانو میشنود با گیتار اجرا کند، یا بتواند با یک شخص ناشنوا از طریق اشارات سر و دست رابـ*ـطه برقرار کند، شنا کردن انجام دهد و...
طبقهبندی اهداف آموزشی بر اساس انواع یادگیری
رابرت گانیه انواعی از یادگیری مطرح میکند که بر اساس آنها اهداف آموزشی را میتوان طرح ریزی کرد و طبقهبندی نمود. یک هدف آموزشی ممکن است به یادگیری علامتی مربوط باشد یا یادگیری مفهوم و... . انواع یادگیری که اهداف آموزشی را میتوان بر آن اساس طبقهبندی نمود، عبارتند از:
- یادگیری علامتی
- یادگیری محرک پاسخ
- یادگیری زنجیرهای
- یادگیری کلامی
- یادگیری تمیز دادن محرکات
- یادگیری مفهوم
- یادگیری قاعده یا قانون- حل مساله
هدف آموزشی این است که دانشآموز بتواند از میان شکلهای مختلفی که در اختیار او گذاشته میشود، تمام شکلهایی را که نشاندهنده مثلث هستند، انتخاب کند. این هدف به یادگیری مفهوم مربوط میشود. یا اینکه دانشآموز بتواند برای هر کلمه انگلیسی که معلم در اختیار او میگذارد، معادل فارسی بگوید. این هدف نیز به یادگیری کلامی مربوط میشود.
طبقهبندی اهداف آموزشی بر حسب زمان
اهداف آموزشی را میتوان به دسته اهداف پایانی یا نهائی ، اهداف واسطهای یا بینراهی و اهداف ورودی نیز تقسیمبندی کرد. هدفهای پایانی یا نهایی به آنچه که یادگیرنده باید در پایان درس یا دوره آموزشی انجام دهد، اشاره میکنند. اما هدف بین راهی ، حاکی از اعمالی هستند که یادگیرنده بعد از یادگیری بخشی از درس و پیش از اتمام درس انجام خواهد داد. هدفهای نهایی ، به خودی خود دارای اهمیت هستند و معمولا یادگیری آنها در دنیای واقعی به کار یادگیرنده میآیند. اما هدفهای بین راهی به خودی خود چندان اهمیتی ندارند و یادگیری آنها برای یادگیرنده تنها از آن نظر مفید است که یادگیرنده را در یادگیری هدفهای نهایی یاری میدهد. در حقیقت هدفهای بین راه نقش پل ارتباطی را ایفا میکنند که از طریق آنها یادگیرنده از هدفهای ورودی به هدف نهایی دست مییابد.
مثلا نمونه نهایی برای درس زبان انگلیسی میتواند این باشد که دانشآموز بتواند مطالب یک کتاب انگلیسی را بخواند و آن مطلب را به زبان فارسی برگرداند. و نمونه هدف آموزشی بین راهی برای این هدف نهایی میتواند این هدف باشد که دانشآموز باید بتواند فاعل و فعل را در جملههای انگلیسی تعیین کند. نوع دیگر اهداف آموزشی ورودی است که عبارت است از اینکه دانشآموز برای شروع یادگیری یک موضوع ، به چه موضوعاتی باید تسلط داشتهباشد و یا آشنا باشد تا بتواند موضوع جدید را یاد بگیرد. مثلا اگر هدف نهایی این باشد که دانشآموز بتواند اعداد دو رقمی را برهم تقسیم کند، باید قبلا جمع و تفریق و ضرب اعداد دو رقمی را یاد گرفتهباشد.
طبقه بندی اهداف آموزش
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com