خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,965
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
مانند انسان‌ها، مارها نیز به طور پیوسته سلول‌های پوستی جدیدی تولید می کنند و باید پوست قدیمی خود را کنار بگذارند. انسان‌ها به طور مداوم و در مقدارهای بسیار کوچک پوست خود را از دست می دهند اما مارها، پوست قدیمی خود را در یک حالت پیوسته و مداوم از دست می دهند (طی فرآیندی به نام Ecydsis). فاصله بین این پوست اندازی‌ها به عوامل مختلفی مانند سن مار، میزان رشد و شرایط محیطی وابسته است. مار های جوان و در حال رشد به طور پیوسته (هرچند هفته یک بار) پوست اندازی می کنند در حالی که مارهای بالغ به میزان کمتر و تنها چندبار در سال این پروسه را طی می کنند.

نشانه هایی که نمایانگر شروع پوست اندازی مار هستند
  • چشمان مار رنگی آبی و ابر مانند پیدا می کنند. دلیل این موضوع به پوشاننده چشم آنان باز می گردد. این پوشاننده به دلیل این که قرار است جایگزین شود (به دلیل پوست اندازی) شل شده و موقعیت همیشگی خود را ندارد. با شروع پوست اندازی، چشم‌ها مانند قبل تمیز خواهند شد.
  • پوست قدیمی مار کمرنگ یا کدر خواهد شد و گاهی اوقات شکم مار در ابتدا کمی صورتی به نظر می رسد.
  • مار بیشتر از قبل خود را مخفی می کند.
  • اشتهای مار ممکن است کم شده یا حیوان کاملا از تغذیه خودداری کند.
  • مار ممکن است حساس تر شده و حالت تدافعی بیشتری پیدا کند (دلیل آن به کم شدن دید حیوان باز می گردد). توجه داشته باشید که پوست اندازی برای مار فرآیندی بسیار استرس زا می باشد.
هنگامی که مار آماده پوست اندازی شده است به دنبال سطوح زبر و سخت می گردد تا از آنان برای جدا کردن پوست خود کمک بگیرد. همچنین ممکن است برای تسریع این فرآیند مار خود را در آب خیس کند.

نگهداری از مار در حال پوست اندازی
سعی کنید امکاناتی را که مار برای انجام این پروسه به آن ها احتیاج پیدا خواهد کرد را برای او فراهم کنید. ظرفی کم عمق را در گوشه ای قرار دهید تا مار بتواند خود را در آن خیس کند. در طی فرآیند پوست اندازی، مار زمان های زیادی را در مکان های ذکر شده می‌گذراند.

هنگامی که مار در حال پوست اندازی یا آماده شدن برای این پروسه است، تا جای ممکن از بلند کردن و بازی با او خودداری نمایید (در صورت لزوم و ملایم بودن می توانید او را در دستان خود بگیرید اما توجه داشته باشید که مار دوران سختی را می گذراند و استرس زیادی را تحمل می کند، همچنین عدم احتیاط ممکن است باعث صدمه زدن به پوست جدید و حساس مار شود).

اگر مار تصمیم به روزه و عدم تغذیه پیدا کرده است دلیلی ندارد که نگران شوید. ماری که سالم باشد به راحتی می تواند چندین هفته را بدون غذا بگذارند (مار های بزرگتر زمان بسیار بیشتری را می توانند تحمل کنند). با این حال اگر مار شما تمایل به غذا خوردن دارد بهتر است از وعده های غذایی کوچکتر استفاده کنید تا تلاش مار برای هضم غذا در طول فرآیند پوست اندازی به حداقل مقدار ممکن برسد.

هنگامی که مار پوست اندازی کرد، پوست را با دقت بررسی کنید تا از کامل بودن آن اطمینان یابید. در حالت ایده آل کل پوست به صورت یکپارچه خارج شده و پوشاننده های چشم نیز باید همراه این پوست باشند (روی پوست در مکان چشم ها نباید سوراخ وجود داشته باشد). اگرمار نتوانسته از پوست قبلی خود به طور کامل خلاص شود یا پوشاننده چشم های او هنوز باقی مانده‌اند ممکن است مار به کمک شما برای جدا کردن آن ها نیاز داشته باشد. بنابر این بررسی پوست مار اهمیت زیادی دارد.

مشکلات پوست اندازی مار
اگر مار نتوانسته است به طور کامل پوست اندازی کند، ممکن است دلیل بر مشکلی در سلامتی مار یا محیط زندگی نامناسب باشد(برای مثال سطح رطوبت محیط یا وجود انگل های خارجی مانند مگس و کنه).

پوشاننده های چشم باقی مانده (زمانی که این پوشاننده ها همراه با پوست از مار جدا نشده اند) ممکن است گاهی در این پروسه اتفاق بیفتند. برای کمک به مار می توانید این پوشاننده ها را جدا کنید (این پروسه باید با دقت و با اطلاعات کامل انجام شود). همچنین به بررسی علت پوست اندازی ناکامل مار بپردازید تا مار شما در پوست اندازی بعدی خود به این مشکلات برخورد نکند.


نشانه های پوست اندازی مارها

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا