خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^moon shadow^

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
18/3/18
ارسال ها
1,896
امتیاز واکنش
17,969
امتیاز
428
محل سکونت
Tabriz
زمان حضور
38 روز 17 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگهداری از دلقک ماهی اسلاریس
کسانی که از نگهداری دلقک ماهی اسلاریس (Ocellaris Clownfish) لـ*ـذت می‌برند خوشبختانه باید بدانند که نگهداری از این گونه، در آکواریومی با شرایط مناسب، کار آسانی است. دلقک ماهی اسلاریس که با انیمیشن در جستجوی نمو (Finding Nemo) بسیار محبوبیت پیدا کرد، می‌تواند بیش از ده سال عمر کند و با گذشت زمان تقریبا عضوی از خانواده محسوب می‌شود. آن‌ها فعال و پر جنب و جوش هستند و همانطور که جلوی اکواریوم راه میروید، شما را دنبال خواهند کرد. در واقع، بسیاری از افراد می‌توانند با دست به دلقک ماهی خود غذا بدهند.

تانک و آکواریوم مورد نیاز برای دلقک ماهی
معمولا اولین سوالی که پیش می آید اندازه آکواریوم و حجم تانک مورد نیاز برای نگهداری از دلقک ماهی است. این موضوع به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با این حال به طور کلی حتی فضاهای کم نیز برای دلقک ماهی مشکلی ایجاد نخواهد کرد. حداقل اندازه تانک برای دلقک ماهی اسلاریس، ۸۰ لیتر می‌باشد.هر چند افرادی که در زمینه نگهداری از ماهیان آب شور تجربه کافی دارند می‌توانند این ماهی را در حجم‌های پایین‌تر نیز نگهداری کنند و حتی گاهی دیده می‌شود که برخی از پرورش دهندگان در آکواریومی ۴۰ لیتری، یک جفت از این ماهی را برای تخم گذاری قرار می‌دهند..



دلقک ماهی ها برخلاف برخی از ماهیان دیگر، به فضای زیادی برای شنا کردن نیاز ندارند و معمولا در فضایی کوچک به طرف بالا و پایین شنا می‌کنند. وجود یک شقایق دریایی یا مرجان در تانک، باعث خوشحالی دلقک ماهی خواهد شد و او می‌تواند از آن به عنوان پناهگاه استفاده کند.

مشکل اصلی تانک‌های کوچک نیاز آنان به نظافت و نگهداری بیشتر نسبت به فضاهای بزرگتر است. در آکواریوم های کوچک، مواد سمی مانند آمونیاک یا نیترات تاثیر بیشتری روی پارامترهای آب دارند که در نتیجه آن کیفیت آب کاهش پیدا کرده و رشد جلبک ها و ایجاد محیط زیستی ناسالمی را در پی خواهد داشت. در آکواریوم های کوچک وجود یک سیستم تصفیه آب بسیار حیاتی است و در کنار آن نیز آب تانک باید به طور مرتب تعویض شود. وجود یک دستگاه پروتئین اسکیمر نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. با این حال اگر آب آکواریوم به طور منظم تعویض شود، وجود این دستگاه ضروری نخواهد بود.

پارامترهای آب برای دلقک ماهی
دمای آب باید در حدود ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد باشد و هنگام تخم گذاری میزان دما باید کمی افزایش پیدا کند. pH آب باید بین ۸ تا ۸.۴ و شوری نیز بین ۱.۰۲۱ و ۱.۰۲۶ باشد. دیگر پارامتر های آب هم باید در رنج استاندارد آکواریوم‌های آب شور باشند ( آمونیاک: ۰، نیترات و نیتریت: کمتر از ۲ ppm).در تانک باید کمی جریان و جابه‌جایی آب وجود داشته و نور کافی نیز فراهم شود. اگر از شقایق دریایی نیز در اکواریوم نگهداری می‌کنید سیستم نوری شما باید بسیار قوی و مناسب باشد در غیر این صورت نیازی به سیستم‌های نوری پیچیده نیست.

تغذیه دلقک ماهی
دلقک ماهی اسلاریس با کمال میل طیف وسیعی از غذاهای مختلف را از شما قبول می‌کند.به طور کلی هر نوع پولک یا پلتی که برای گوشتخواران یا همه‌چیز خواران باشد، برای آنان نیز مناسب است. با این حال ترکیبی از غذاهای یخ زده یا حتی غذاهای زنده، دلقک ماهی شما را برای سال‌ها سالم و خوشحال نگه می‌دارد. بهتر است که حداقل یکبار در روز به ماهی خود غذا بدهید. البته با توجه به اندازه اکواریوم و وجود ساکنین دیگر، می‌توانید دلقک ماهی را هر چند روز یکبار غذا بدهید. مشخص است که در این صورت دلقک ماهی شما با سرعت کمتری رشد خواهد کرد.

به اندازه‌ای به آنان غذا دهید که طی زمان ۲ الی ۳ دقیقه بتوانند آن را مصرف کنند. همچنین اطمینان یابید که غذا به مدت طولانی در اکواریوم نمانده یا بین سنگ، درز و شکافی گیر نکرده است. وجود پسمانده‌های غذا در محیط تانک سبب کاهش کیفیت آب و ایجاد جلبک می‌شود. موجوداتی مانند حلزون، خرچنگ و ستاره دریایی از ماندن غذاهای اضافی به مدت طولانی در آکواریوم جلوگیری می‌کنند.

اگر تصمیم به پرورش دلقک ماهی و مجاب کردن آنان به تخم گذاری دارید، باید حداقل سه مرتبه در روز به او غذاهای متنوعی بدهید و توجه ویژه‌ای به مواد و ویتامین‌های مورد نیاز او داشته باشید.

سازگاری دلقک ماهی
دلقک ماهی ها نسبتا کوچک هستند و حرکت آهسته‌ای دارند. بنابراین نباید با ماهی های بزرگتر،خشن و گوشتخوار مانند شیرماهی یا گروپر در یک مکان نگه داشته شوند. غیر از این نکته، تقریبا محدودیتی در نوع آکواریوم برای دلقک ماهی اسلاریس وجود ندارد. آنان می‌توانند در آکواریوم هایی که فقط حاوی ماهی هستند، آکواریوم های حاوی سنگ‌های زنده، اکواریوم‌هایی دارای چندین گونه مختلف و همچنین آکواریوم‌های ریف نیز زندگی کنند.

در اسارت دلقک ماهی لزوما به شقایق دریایی برای زنده یا سالم ماندن احتیاجی ندارد. هرچند همزیستی دلقک ماهی و شقایق دریایی پدیده‌ای بسیار زیباست و می‌تواند تجربه بسیار جذابی باشد.

در ادامه، نام برخی از موجوداتی که تطابق زیادی با دلقک ماهی دارند آورده شده است:

  • دامسل (Damselfish)
  • جراح ماهیان (Tangs)
  • راس (Wrasse)
  • بلنی (Blennies)
  • فرشته ماهی (Angelfish)
  • دارت ماهی (Dartfish)
  • ماهی بادکنکی – پافر (Puffer)
  • ماهی گابی (Gobies)
  • ماهی توت فرنگی – نئون ماهی (Pseudochromis)
  • شقایق دریایی
  • مرجان های سخت یا نرم
  • بی مهرگان دریایی
یک نکته بسیار مهم این است که دلقک ماهی ها معمولا با یکدیگر در آکواریومسازگاری ندارند. دلقک ماهی اسلاریس نسبت به دیگر انواع دلقک ماهی ها خشونت کمتری دارد با این حال، چند دلقک ماهی (حتی اگر دلقک ماهی‌های دیگر نیز از همان گونه باشند) معمولا با یکدیگر دعوا و ناسازگاری دارند. اگر قصد دارید که از چند دلقک ماهی نگهداری کنید، باید آنان را همزمان با یکدیگر به تانک معرفی کرده و فضای زیادی را نیز در اختیارشان قرار دهید. البته می‌توانید دلقک ماهی کوچکتری که نر یا بسیار جوان باشد را به تانکی که حاوی دلقک ماهی بزرگتری نیز است معرفی کنید. اگر هر دو دلقک ماهی ها ماده باشند آن که بزرگتر است با دلقک ماهی تازه وارد، ناسازگاری می‌کند. اگر دلقک ماهی جدید نر و کوچکتر باشد معمولا با یکدیگر کنار آمده و حتی گاهی جفت می‌شوند.

نگهداری چند گونه مختلف دلقک ماهی در یک تانک، معمولا توصیه نمی‌شود مگر اینکه تانک و فضای بسیار بزرگی در اختیارشان باشد. با این وجود، گاهی اوقات گونه‌های مختلف دلقک ماهی نیز با هم سازگار شده و حتی جفت می‌شوند.

به طور کلی، نگهداری از دلقک ماهی کار سختی نیست. به طور مرتب دلقک ماهی خود را تغذیه کنید، آب آکواریوم را تا جای ممکن تمیز نگه دارید، اطمینان یابید که دلقک ماهی رابـ*ـطه مناسبی با دیگر موجودات درون اکواریوم دارد و دلقک ماهی سالیان طولانی را در کنار شما با خوشحالی زندگی خواهد کرد.


نگهداری از دلقک ماهی اسلاریس

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا