نویسنده این موضوع
دید کلی
ادیان الهی و از جمله اسلام ، در طی قرون متمادی با القای نوعی طرز تفکر ، زندگی فردی و اجتماعی میلیاردها انسان را در نقاط مختلف جغرافیایی اداره کردهاند و در حال حاضر نیز این کار را انجام میدهند. بررسی روشی که این ادیان در برخورد با انسانها مورد استفاده قرار دادهاند و توجه به بهداشت روانی به ما کمک نمایند و تعریفی اختصاصی از انسان ایدهآل و جامعه ایدهآل به دست دهد. آموزشها و واقعیاتی که در این ادیان ، مخصوصا در دین اسلام وجود دارند، نشان میدهند که بشریت به طور نهایی ، مذهب توحید را خواهد پذیرفت و ابعاد روانی او جز از این راه اشباع نخواهد شد.
مکتب روانشناسی اسلامی
مذهب اسلام به موازات اعتقاد به اصالت روان و تلقی انسان به عنوان ترکیبی از عناصر شیمیایی و عاملی غیر مادی که به نام روح نامیده میشود، موجب هماهنگی بین این عناصر میگردد و به او حیات میدهد، مغز را به عنوان مرکز تعقل معرفی مینماید. به این ترتیب ، مکتب روانشناسی اسلامی برای ایجاد پدیدهها و فعل و انفعالات حیاتی و روانی هم به جنبههای فیزیکی و هم به جنبههای غیر فیزیکی معتقد است.
فطرت ، یک اصل تغییرناپذیر
جریان فطرت به عنوان یک اصل ثابت و تغییر ناپذیر مورد تاکید ویژه اسلام است که در تمام افراد بشر مشترک میباشد و به عنوان عاملی که انسان را در ضمن قادر ساختن به رفع نیازها و تشخیص بین نفع و ضرر ، به سوی کمال مسیر میدهد، مورد توجه قرار میگیرد. فطرت در نوع بشر ، در طول تاریخ یکنواخت است و انسانها بطور کلی نوع واحدی هستند و سود و زیان مشترکی دارند. تغییرناپذیری فطرت در زندگی یک انسان و در طول تاریخ بشریت ، با صراحت در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.
با برداشت فوق ، دانشمندان اسلام ، با الهام از آیات مربوط به فطرت در قرآن ، چنین نتیجه میگیرند که فطرت مانند غریزه یک امر تکوینی است یعنی جز سرشت انسان است و اکتسابی نیست ولی از غریزه آگاهانهتر است، یعنی برخلاف غرایز که انسان و حیوان به آن آگاهی ندارند، در مورد امور فطری ، شخص نسبت آن آگاهی دارد.
یک تشبیه قابل لمس
تشبیه انسان به ماشین ، چنانچه همراه با اعتقاد به عامل حیات به عنوان محرک اصلی و درونی غیر مادی که موجب زنده کردن و حیات بخشیدن به تمام سیستم وجود انسان باشد، قابل دفاع میباشد و میتوان حرکت انسان در جهان را به حرکت یک اتومبیل در جاده تشبیه نمود. برای آنکه اتومبیلی با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد و حداکثر استفاده از آن بشود، شرایط زیر الزامی است:
شناخت راهی که مستقیما انسان را به هدف خویش برساند و او را از پرتگاهها و راههای انحرافی باز دارد، از قدرت فطرت خارج است و در این مورد به افرادی نیاز دارد که راه مستقیم به سمت رشد را بشناسند و از راههای انحرافی و پرتگاههایی که موجب سقوط انسان میشوند آگاهی داشته باشند. با بررسی آموزشهای اسلامی و ارزیابی تاریخ افراد و جوامع رشد یافته و غیر رشد یافته به این نتیجه میرسیم که این افراد جز پیامبران الهی و جانشینان آنها که مستقیما اطلاعات را از آفریننده روح و روان دریافت میدارند، نمیتواند باشد.
ادیان الهی و از جمله اسلام ، در طی قرون متمادی با القای نوعی طرز تفکر ، زندگی فردی و اجتماعی میلیاردها انسان را در نقاط مختلف جغرافیایی اداره کردهاند و در حال حاضر نیز این کار را انجام میدهند. بررسی روشی که این ادیان در برخورد با انسانها مورد استفاده قرار دادهاند و توجه به بهداشت روانی به ما کمک نمایند و تعریفی اختصاصی از انسان ایدهآل و جامعه ایدهآل به دست دهد. آموزشها و واقعیاتی که در این ادیان ، مخصوصا در دین اسلام وجود دارند، نشان میدهند که بشریت به طور نهایی ، مذهب توحید را خواهد پذیرفت و ابعاد روانی او جز از این راه اشباع نخواهد شد.
مکتب روانشناسی اسلامی
مذهب اسلام به موازات اعتقاد به اصالت روان و تلقی انسان به عنوان ترکیبی از عناصر شیمیایی و عاملی غیر مادی که به نام روح نامیده میشود، موجب هماهنگی بین این عناصر میگردد و به او حیات میدهد، مغز را به عنوان مرکز تعقل معرفی مینماید. به این ترتیب ، مکتب روانشناسی اسلامی برای ایجاد پدیدهها و فعل و انفعالات حیاتی و روانی هم به جنبههای فیزیکی و هم به جنبههای غیر فیزیکی معتقد است.
فطرت ، یک اصل تغییرناپذیر
جریان فطرت به عنوان یک اصل ثابت و تغییر ناپذیر مورد تاکید ویژه اسلام است که در تمام افراد بشر مشترک میباشد و به عنوان عاملی که انسان را در ضمن قادر ساختن به رفع نیازها و تشخیص بین نفع و ضرر ، به سوی کمال مسیر میدهد، مورد توجه قرار میگیرد. فطرت در نوع بشر ، در طول تاریخ یکنواخت است و انسانها بطور کلی نوع واحدی هستند و سود و زیان مشترکی دارند. تغییرناپذیری فطرت در زندگی یک انسان و در طول تاریخ بشریت ، با صراحت در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.
با برداشت فوق ، دانشمندان اسلام ، با الهام از آیات مربوط به فطرت در قرآن ، چنین نتیجه میگیرند که فطرت مانند غریزه یک امر تکوینی است یعنی جز سرشت انسان است و اکتسابی نیست ولی از غریزه آگاهانهتر است، یعنی برخلاف غرایز که انسان و حیوان به آن آگاهی ندارند، در مورد امور فطری ، شخص نسبت آن آگاهی دارد.
یک تشبیه قابل لمس
تشبیه انسان به ماشین ، چنانچه همراه با اعتقاد به عامل حیات به عنوان محرک اصلی و درونی غیر مادی که موجب زنده کردن و حیات بخشیدن به تمام سیستم وجود انسان باشد، قابل دفاع میباشد و میتوان حرکت انسان در جهان را به حرکت یک اتومبیل در جاده تشبیه نمود. برای آنکه اتومبیلی با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد و حداکثر استفاده از آن بشود، شرایط زیر الزامی است:
- سالم و بدون عیب بودن اتومبیل از نظر مکانیکی
- مورد استفاده قرار گرفتن اتومبیل بـ*ـو*سیله یک راننده سالم و ماهر
- شناخت راه و مسیر حرکت و هدف آن
- توجه و کاربرد دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی
شناخت راهی که مستقیما انسان را به هدف خویش برساند و او را از پرتگاهها و راههای انحرافی باز دارد، از قدرت فطرت خارج است و در این مورد به افرادی نیاز دارد که راه مستقیم به سمت رشد را بشناسند و از راههای انحرافی و پرتگاههایی که موجب سقوط انسان میشوند آگاهی داشته باشند. با بررسی آموزشهای اسلامی و ارزیابی تاریخ افراد و جوامع رشد یافته و غیر رشد یافته به این نتیجه میرسیم که این افراد جز پیامبران الهی و جانشینان آنها که مستقیما اطلاعات را از آفریننده روح و روان دریافت میدارند، نمیتواند باشد.
ادیان الهی به عنوان یک مکتب روانشناسی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com