نویسنده این موضوع
مقدمه
فرض کنید دو فرد تصمیم به یادگیری یک موضوع میگیرند. آنها هر دو اقدامات لازم برای یادگیری این موضوع را بطور یکسان انجام میدهند، تمرین میکنند، مطالعه میکند و مدت زمان یکسان را برای کارهای مختلف که به آنها در یادگیری کمک میکند، صرف میکنند. بعد از همه این اقدامات میبینیم که یکی از آنها مهارت مورد نظر را به آسانی و در حد عالی یاد گرفتهاست، ولی دیگری با زحمت و سختی زیاد آن را یادگرفته و میزان یادگیریاش نیز پایینتر از نفر قبلی است. علت این تفاوت در چیست؟
چرا دو نفر با امکانات و تلاش یکسان ، نتایج متفاوتی میگیرند؟
این دو نفر در استعداد انجام و یادگیری موضوع مورد نظر با یکدیگر تفاوت داشتند و چنین تفاوتی موجب این شد که فرد دوم به سختی آن را یاد بگیرد و در نهایت نیز عملکرد او بسیار ضعیفتر از نفر بعدی باشد که استعداد زیادتری در این حوزه داشت. براساس چنین تفاوتهایی که صاحبنظران بین افراد مختلف از لحاظ استعدادها مشاهده کردند به این فکر افتادند که با مشخص کردن استعدادها و تواناییهای ویژه افراد میتوان صرفهجوییهایی بسیار قابل توجهی از جنبههای مختلف داشت. و در واقع آزمونهای تعیین استعداد نیز با همین هدف ساخته و طراحی شدند. که آزمون استعداد تشخیصی یکی از این آزمونهای تعیین استعداد است که کاربرد زیادی در مراکز مختلف داشتهاست.
ویژگیهای اساسی آزمون استعداد تشخیصی (DAT)
این آزمون همچون سایر آزمونهای استعداد با هدف تعیین استعداد افراد در حوزههای مختلف ساخته شده است. طراح این آزمون نبت و وسمن هستند که در چند حوزه مختلف سوالهایی را طراحی کرده و به صورت مجموعهای تحت عنوان آزمون استعداد تشخیصی ارائه کردهاند. این آزمون چاپهای متعدد داشته و در هر یک از این مراحل تجدیدنظرها و تغییراتی در آن صورت گرفته است. حوزههایی که در این آزمون مورد سنجش قرار میگیرند عبارتند از: استعداد کلامی- استعداد عددی- تفکر انتزاعی- استعداد مکانیکی- روابط فضایی- کاربرد زبان و...
هر یک از این حوزه دارای سوالاتی هستند که به صورت چند گزینهای طراحی شدهاند و آزمودنی باید در مدت زمان معین به سوالات پاسخ دهد. نمره فرد که حاصل جمع پاسخهای صحیح اوست توانایی او را در آن حوزه نشان میهد. بسته به اهداف فرد یا سازمانی که اجرای پرسشنامه (آزمون) مورد نظر را به عهده میگیرد، میتوان سوالهای مربوط به یک یا چند حوزه و یا کل حوزهها را در اختیار آزمودنی قرار داد و به نتایج مورد نظر دست یافت.
استعداد کلامی
هر چند که به نظر میرسد تمامی افراد قادر به درک مفاهیم و مطالب کلامی هستند، اما این افراد از این لحاظ تفاوتهای معنیدار وجود دارد. بطوری که میتوان گفت، توانایی درک مفاهیم برخی افراد بیش از سایر افراد است و این توانایی میتواند استعداد و قابلیت آنها را در انجام برخی فعالیتها و مشاغل تحت تاثیر قرار دهد. این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی برای سنجش استعداد افراد برای درک مفاهیم طراحی شده است. به عبارتی استعداد افراد برای درک روابط بین کلمات و عبارات کلامی را مورد سنجش قرار میدهد. کسانی که در این حوزه نمره بالایی میآورند، میتوانند در مشاغلی چون وکالت- آموزش ژورنالیست و علوم موفق باشند.
استعداد مرتبط با اعداد و ارقام
افراد از لحاظ استعداد در زمینه کار با اعداد و ارقام نیز تفاوتهایی با یکدیگر دارند. این حوزه از آزمون استعداد عمومی سوالاتی را شامل میشود که توانایی فرد در رابـ*ـطه با درک و کار با اعداد و ارقام را میسنجد. سوالات این حوزه طوری طراحی شدهاند که از سطحی پایینتر از سطح آزمودنی شروع میشوند. افرادی که نمره بالایی در این حوزه بدست میآورند، در ریاضیات- فیزیک- شیمی- مهندسی- علوم و مشاغل آزمایشگاهی و ساخت ابزار موفقفیت بیشتری کسب میکنند.
تفکر انتزاعی
افراد مختلف از لحاظ ادراک منطقی و درک روابط انتزاعی نیز تفاوتهایی با یکدیگر دارند. به نظر میرسد حتی در زندگی روزمره نیز چنین تفاوتهایی قابل مشاهده باشد. برخی افراد روابط موجود بین پدیدهها را بهتر و آسانتر میکنند. این حوزه سوالاتی را شامل میشود که آزمودنی باید روابط موجود بین مطالب ارائه شده را پیدا کند. افرادی که نمره بالایی میگیرند، در مشاغل و فعالیتهایی چون برنامهسازی کامپیوتر- ریاضیات- تعمیر اتومبیل مهارت بیشتری از خود نشان میدهند.
استعداد مکانیکی
توانایی کار با ابزار ، وسایل و دستگاهها ، استعداد دیگری است که جالب است بدانیم افراد مختلف از این لحاظ نیز تفاوتهایی با یکدیگر دارند. سوالات این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی ، استعداد فرد برای کار با ابزار و دستگاهها را میسنجد. افردای که نمره بالایی در این حوزه کسب میکنند، در مشاغل و فعالیتهای چون ساخت ابزار و دستگاهها ، اپراتوری دستگاههای صنعتی ، الکترویسین و.. عملکرد بهتری خواهند داشت.
استعداد تجسم فضایی
سوالات مربوط به این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی ، توانایی درک فضایی را میسنجد و تجسم سه بعدی از یک الگوی دوبعدی را در آزمودنی مورد سنجش قرار میدهد. طرحهایی در اختیار آزمودنی قرار میگیرد و آزمودنی باید تشخیص دهد که طرح سه بعدی آنها به چه صورت خواهد بود. افردی که در این آزمون نمره بالایی میگیرند، در فعالیتهایی چون هنر و طراحی لباس موفقیتهای قابل توجهی بدست میآورند.
استعداد کاربرد زبان
این حوزه از آزمون ، توانایی تشخیص و درک اشتباهات گرامری را مورد سنجش قرار میدهد. افرادی که نمره بالاتر میگیرند، در یادگیری زبانهای خارجی و سایر فعالیتهایی مرتبط با زبان و زبانآموزی و... عملکرد بالایی نشان میدهند.
فرض کنید دو فرد تصمیم به یادگیری یک موضوع میگیرند. آنها هر دو اقدامات لازم برای یادگیری این موضوع را بطور یکسان انجام میدهند، تمرین میکنند، مطالعه میکند و مدت زمان یکسان را برای کارهای مختلف که به آنها در یادگیری کمک میکند، صرف میکنند. بعد از همه این اقدامات میبینیم که یکی از آنها مهارت مورد نظر را به آسانی و در حد عالی یاد گرفتهاست، ولی دیگری با زحمت و سختی زیاد آن را یادگرفته و میزان یادگیریاش نیز پایینتر از نفر قبلی است. علت این تفاوت در چیست؟
چرا دو نفر با امکانات و تلاش یکسان ، نتایج متفاوتی میگیرند؟
این دو نفر در استعداد انجام و یادگیری موضوع مورد نظر با یکدیگر تفاوت داشتند و چنین تفاوتی موجب این شد که فرد دوم به سختی آن را یاد بگیرد و در نهایت نیز عملکرد او بسیار ضعیفتر از نفر بعدی باشد که استعداد زیادتری در این حوزه داشت. براساس چنین تفاوتهایی که صاحبنظران بین افراد مختلف از لحاظ استعدادها مشاهده کردند به این فکر افتادند که با مشخص کردن استعدادها و تواناییهای ویژه افراد میتوان صرفهجوییهایی بسیار قابل توجهی از جنبههای مختلف داشت. و در واقع آزمونهای تعیین استعداد نیز با همین هدف ساخته و طراحی شدند. که آزمون استعداد تشخیصی یکی از این آزمونهای تعیین استعداد است که کاربرد زیادی در مراکز مختلف داشتهاست.
ویژگیهای اساسی آزمون استعداد تشخیصی (DAT)
این آزمون همچون سایر آزمونهای استعداد با هدف تعیین استعداد افراد در حوزههای مختلف ساخته شده است. طراح این آزمون نبت و وسمن هستند که در چند حوزه مختلف سوالهایی را طراحی کرده و به صورت مجموعهای تحت عنوان آزمون استعداد تشخیصی ارائه کردهاند. این آزمون چاپهای متعدد داشته و در هر یک از این مراحل تجدیدنظرها و تغییراتی در آن صورت گرفته است. حوزههایی که در این آزمون مورد سنجش قرار میگیرند عبارتند از: استعداد کلامی- استعداد عددی- تفکر انتزاعی- استعداد مکانیکی- روابط فضایی- کاربرد زبان و...
هر یک از این حوزه دارای سوالاتی هستند که به صورت چند گزینهای طراحی شدهاند و آزمودنی باید در مدت زمان معین به سوالات پاسخ دهد. نمره فرد که حاصل جمع پاسخهای صحیح اوست توانایی او را در آن حوزه نشان میهد. بسته به اهداف فرد یا سازمانی که اجرای پرسشنامه (آزمون) مورد نظر را به عهده میگیرد، میتوان سوالهای مربوط به یک یا چند حوزه و یا کل حوزهها را در اختیار آزمودنی قرار داد و به نتایج مورد نظر دست یافت.
استعداد کلامی
هر چند که به نظر میرسد تمامی افراد قادر به درک مفاهیم و مطالب کلامی هستند، اما این افراد از این لحاظ تفاوتهای معنیدار وجود دارد. بطوری که میتوان گفت، توانایی درک مفاهیم برخی افراد بیش از سایر افراد است و این توانایی میتواند استعداد و قابلیت آنها را در انجام برخی فعالیتها و مشاغل تحت تاثیر قرار دهد. این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی برای سنجش استعداد افراد برای درک مفاهیم طراحی شده است. به عبارتی استعداد افراد برای درک روابط بین کلمات و عبارات کلامی را مورد سنجش قرار میدهد. کسانی که در این حوزه نمره بالایی میآورند، میتوانند در مشاغلی چون وکالت- آموزش ژورنالیست و علوم موفق باشند.
استعداد مرتبط با اعداد و ارقام
افراد از لحاظ استعداد در زمینه کار با اعداد و ارقام نیز تفاوتهایی با یکدیگر دارند. این حوزه از آزمون استعداد عمومی سوالاتی را شامل میشود که توانایی فرد در رابـ*ـطه با درک و کار با اعداد و ارقام را میسنجد. سوالات این حوزه طوری طراحی شدهاند که از سطحی پایینتر از سطح آزمودنی شروع میشوند. افرادی که نمره بالایی در این حوزه بدست میآورند، در ریاضیات- فیزیک- شیمی- مهندسی- علوم و مشاغل آزمایشگاهی و ساخت ابزار موفقفیت بیشتری کسب میکنند.
تفکر انتزاعی
افراد مختلف از لحاظ ادراک منطقی و درک روابط انتزاعی نیز تفاوتهایی با یکدیگر دارند. به نظر میرسد حتی در زندگی روزمره نیز چنین تفاوتهایی قابل مشاهده باشد. برخی افراد روابط موجود بین پدیدهها را بهتر و آسانتر میکنند. این حوزه سوالاتی را شامل میشود که آزمودنی باید روابط موجود بین مطالب ارائه شده را پیدا کند. افرادی که نمره بالایی میگیرند، در مشاغل و فعالیتهایی چون برنامهسازی کامپیوتر- ریاضیات- تعمیر اتومبیل مهارت بیشتری از خود نشان میدهند.
استعداد مکانیکی
توانایی کار با ابزار ، وسایل و دستگاهها ، استعداد دیگری است که جالب است بدانیم افراد مختلف از این لحاظ نیز تفاوتهایی با یکدیگر دارند. سوالات این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی ، استعداد فرد برای کار با ابزار و دستگاهها را میسنجد. افردای که نمره بالایی در این حوزه کسب میکنند، در مشاغل و فعالیتهای چون ساخت ابزار و دستگاهها ، اپراتوری دستگاههای صنعتی ، الکترویسین و.. عملکرد بهتری خواهند داشت.
استعداد تجسم فضایی
سوالات مربوط به این حوزه از آزمون استعداد تشخیصی ، توانایی درک فضایی را میسنجد و تجسم سه بعدی از یک الگوی دوبعدی را در آزمودنی مورد سنجش قرار میدهد. طرحهایی در اختیار آزمودنی قرار میگیرد و آزمودنی باید تشخیص دهد که طرح سه بعدی آنها به چه صورت خواهد بود. افردی که در این آزمون نمره بالایی میگیرند، در فعالیتهایی چون هنر و طراحی لباس موفقیتهای قابل توجهی بدست میآورند.
استعداد کاربرد زبان
این حوزه از آزمون ، توانایی تشخیص و درک اشتباهات گرامری را مورد سنجش قرار میدهد. افرادی که نمره بالاتر میگیرند، در یادگیری زبانهای خارجی و سایر فعالیتهایی مرتبط با زبان و زبانآموزی و... عملکرد بالایی نشان میدهند.
آزمون استعداد تشخیصی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com