نویسنده این موضوع
مقدمه
ادراک (preception) ، یعنی تعبیر و تفسیر احساس. ادراک عبارت است از فرایندهای میانجی که احساس مستقیما آنها را به راه میاندازد. ادراک از پدیدههای محیط همیشه عین واقعیت نیست. حال باید دید که چه عواملی ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد.
حساسیت انـ*ـدام حسی
بدیهی است که انسانها از نظر بینایی ، چشایی ، بویایی و سایر حواس یکسان نیستند. بنابراین از نظر ادراک نیز یکسان نخواهد بود. برای آنکه ادراک دقیقتر باشد، باید انـ*ـدام حسی سالم باشد. اگر انـ*ـدام حسی نقص داشته باشد، باید با ابزاری که علم در اختیار میگذارد، در رفع آن کوشید. مثلا ، عینک برای اصلاح نقایص بینایی ، سمعک برای سنگینی گوش و...
محرومیت حسی
اگر کسی برای مدتی از احساس محروم شود یا میزان علاقهمندهای محیط به حداقل برسد، به محرومیت حسی گرفتار خواهد شد. مثلا اگر چشمهای فردی را به مدت نسبتا طولانی بسته نگه دارند یا در جایی زندگی کند که برای مدتی هیچ صدایی نشنود، به محرومیت بینایی یا شنوایی دچار خواهد شد. افرادی که برای مدت مدیدی تنها بر سر میبرند، قبلا جنگلبانان و در نتیجه میزان علاقهمندهای اجتماعی آنها به حداقل میرسد ، به اوهام و تخیلات گرفتار میشوند و حرکات دیوانگان را بروز میدهند.
یا رانندگانی که در جادههای خلوت ، مستقیم و طولانی رانندگی میکنند. گزارش میدهند که شبها اجسام عجیبی در مقابل اتومبیل یا روی شیشه جلو میبینند. افرادی که به حبس مجرد محکوم میشوند و مدتی از دیدن و شنیدن محروم میمانند، حالتی از خود نشان میدهند که حکایت از دگرگونی شخصیت آنها میکند. آنچه تحت عنوان شستشوی مغزی نام برده میشود، در واقع همان آثار محرومیت حسی است.
شیوه عمل به این صورت است که فرد را در محیطی ناراحت کننده ، در شرایطی دشوار و به حالت انزوا نگه میدارند، بطوری که امکان ارتباط با دیگران را پیدا نمیکند. در اثر تنهایی ، محرومیت از تماسهای اجتماعی ، گرفتار شدن به غصه و هیجان به تدریج عنان اختیار را به دست توهمات و تخیلات میدهد. در این حالت است که فرد سخت تلقین پذیر میشود و هر چه به او بگویند بیچون و چرا میپذیرد.
سایقهای فیزیولوژیک
سایق یعنی سوقدهنده ، عاملی که فرد را در جهتی سوق میدهد. سایقهای فیزیولوژیک عبارتند از: گرسنگی و تشنگی و **** که ادراک را تحت تاثیر قرار میدهند. مثلا فرد گرسنه ، مغازههای اغذیه فروشی را زودتر میبیند ، آدم تشنه سراب را برکه آب تصور میکند، پسر یا دختر مجرد خیلی زود متوجه جنس مخالف میشود.
در آزمایشی که برای نشان دادن اثر سایقها در ادراک انجام گرفته ، اشیاء مختلفی ، از پشت شیشه مات ، یک به یک به گروهی از دانشجویان که مدتهای متفاوت از غذا محروم مانده بودند، نشان دادهاند. شیشه طوری بود که دانشجویان میتوانستند طرحهای مبهم اشیا را ببینند. آزمایش نشان داد که هر چه بر میزان گرسنگی افزوده میشد، دانشجویان تمایل بیشتری پیدا میکردند که اشکال در هم بر هم را مواد غذایی ببینند.
توجه یا دقت
توجه یا دقت یعنی متحدالمرکز کردن تواناییها. وقتی تصمیم میگیریم از پدیدههای مختلف چشم بپوشیم و در میان آنها فقط یکی را در نظر بگیریم، اصطلاحا میگوییم که به آن توجه یا دقت میکنیم. حال این سوال مطرح میشود که کدام عامل یا چه عواملی موجب میشوند تا ما از بین محرکهای مختلف یکی را ، به اختیار یا بدون اختیار ، بر بقیه ترجیح میدهیم و دقت خود را روی آن متمرکز میکنیم؟
باید گفت که علت این توجه یا در خود محرک است یا در درون ما وجود دارد. بنابراین ، عامل یا عوامل دقت میتوانند بیرونی یا درونی باشند. از عوامل بیرونی میتوان اندازه شدت ، حرکت ، تضاد ، تکرار ، تغییر و استمرار را نام برد. از عوامل درونی میتوان به نیازهای جسمی آمادگی ذهنی ، آموختههای پیشین و رغبتها اشاره کرد.
تجربههای قبلی یادگیری
در ادراک ، تفکر و اندیشه وجود دارد. به عبارت دیگر ادراک یعنی تعبیر و تفسیر احساس به کمک تجربههای قبلی بنابراین ادراکهای آنها نیز متفاوت خواهد بود. آزمایشهای زیادی در این زمینه انجام گرفته است. مشهورترین آنها آزمایشی است که وقتی در آن فرد به تصویر دو پهلوی زن جوان و پیری نگاه میکنند تقریبا 65 درصد آنها زن جوان و جذاب و 35 درصد دیگر زن پیر را میبینند. حال به گروهی از آزمودنیها ، ابتدا عکس زن جوان را نشان میدهند بعد تصویر دو پهلو را ارائه میکنند. تقریبا همه آنها عکس زن جوان را میبینند. به گروه دیگر ابتدا عکس زن پیر را نشان میدهند، بعد تصویر دو پهلو را تقریبا همه آنها عکس پیر زن را میبینند.
حالات هیجانی
معلوم است که بزهکاران و خیانتکاران ، در اثر هیجان و ترس ، در شناخت نمود دچار اشتباه میشوند. بدین ترتیب که در قیافه افراد بیگنـ*ـاه آثار سوءظن میخوانند و از ترس بر ملاشدن خیـ*ـانت خود به آنها حمله میکنند. این توهم ممکن است در کسانی هم که به محیط تازهای قدم گذاشتهاند و احساس ناامنی میکنند بوجود آید. در موارد دیگر نیز ، اگر هیجان وارد عمل شود، ادراک تحت تاثیر قرار میگیرد.
مثلا روان درمانگران ، معمولا افراد خانواده خود را نمیتوانند معالجه کنند، یا کسانی که آزمونهای روانی اجرا میکنند و با آنها هوش و تواناییهای ذهنی دیگران را اندازه میگیرند، نمیتوانند به روال عادی تواناییهای ذهنی فرزندان و اطرافیان خود را نیز اندازه بگیرند. در آزمایش ، مطالبی به شرکتکنندگان عرضه کردند که به امور **** ارتباط داشت. نتیجه این شد که بعضی از آزمودنیها ، برای درک مطالب به زمان کمتر و بعضی دیگر به زمان بیشتر نیاز پیدا کردند.
علت عدم وجود علاقه به درک واژههای مربوط به امور **** در گروه دوم این بود که آنها ، قبل از ادراک کلمات مذکور در مورد ممنوع بودن آنها نزد خود حدس میزدند و در نتیجه از درک کردن آن امتناع میورزیدند. به عبارت دیگر و به قول روانشناسان در آنها پیش از آنکه بدانند در خاکروبه واقعا چیزی وجود دارد، انتظار داشتند که چیز کثیفی وجود داشته باشد.
تربیت
اگر به کودک یاد بدهند بطور دقیق و درست درک کند، او این رفتار را اغلب در طول عمر خود حفظ خواهد کرد. بطور مثال ، عملا باید تشخیص دقیق رنگها مزهها ، بوها ، صداها را به کودک یاد داد. کودک باید بطور ملموس به تخمین وزن ، اندازه گیری طول ، سطح و حجم دست بزند. لازم است درست حرف زدن ، درست نوشتن و درست تلفظ کردن را به او یاد داد خلاصه او را دقیق بار آورد. کودکان را باید طوری تربیت کرد که درست نگاه کنند، درست بشنوند، درست احساس و ادراک کنند.
نگرشها ، علایق ، تمایلات و آروزها
تجربه نشان میدهد که در محیطهای شلوغ و پر از اشیای گوناگون ، آن دسته از اشیا درک میشوند که شخص به آنها علاقمند است. هر اندازه علاقه شخص به چیز خاصی زیادتر باشد آن را با دقت و روشنی بیشتری درک خواهد کرد. نگرشها ، علایق ، تمایلات و آرزوها موجب میشوند تا فرد به دنبال چیزی بگردد که آرزوی دیدن آن را دارد.
اگر نظر معلم درباره یک شاگرد مثبت باشد، در ورقه او به دنبال شاخصهایی خواهد بود که بر اساس آنها میتواند نمره خوبی به او بدهد، اما اگر نظر اونسبت به شاگرد منفی باشد، بدین معنا که او را تنبل بشناسد، شاخصهایی در ورقه او جستجو خواهد کرد که حکایت از ضعف شاگرد میکنند. اگر شما با این نیت از خانه بیرون بیایید که کفش بخرید، مغازه بزازی را نخواهد دید و برعکس.
شخصیت
شخصیت عامل دیگری است که ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد. آزمایشها نشان میدهد که ادراک افراد درونگرا با ادراک افراد برونگرا ، ادراک افراد نابهنجار با ادراک افراد بهنجار متفاوت است. مثلا افراد مبتلا به هیستری و اضطراب ، در یادآوری کلمات و حروف ، بیدقت و بیثبات هستند. آنها گاهی وقتها کلمات و حروف دیگری به جای کلمات و حروفی که به آنها نشان دادهاند به خاطر میآورند. از نظر دقت و به خاطر آوردن کلمات ، افراد طبیعی در حد وسط افراد وسواسی و هیستریک قرار میگیرند.
آمادگی ذهنی
آمادگی ذهنی علاوه بر این که یکی از عوامل درونی دقت است، از عوامل مهم ادراک نیز به حساب میآید. وقتی برای خریدن کالای خاصی وارد فروشگاه میشویم، آن را زودتر از هر چیز دیگری میبینیم. مادری که نزد بچه خود خوابیده با کوچکترین صدای بچه از خواب بیدار می شود. همین مادر ممکن است به صدای رعد و برق یا صدای بوق اتومبیل که از کنار خانه او میگذرد بیدار نشود.
تلقین
ممکن است خود شما بارها این مساله را تجربه کرده باشید که وقتی به بیماری میگویید خوب شدهاید ، رنگ رخسارتان درست مثل اول شده و..." میبینید که بسیار خوشحال میشود و به احتمال زیاد رو به بهبود میگذارد. این پدیده را اصلاحا تلقین مینامند. در یک آزمایش به دانشجویان گفته شد که درها و پنجرههای کلاس را ببندند. بعد به آنها گفته شد که آنها باید دقت کنند و بعد از باز کردن در شیشهای که داخل عطر است بگویند بعد از چند دقیقه بوی آن را حس کردند. این آزمایش چند بار تکرار شد و 66% دانشجویان بوی عطر استشمام کردند غافل از اینکه در داخل شیشه چیزی جز چای کمرنگ ریخته نشده بود.
تنبیه و پاداش
آزمایشهای مختلف نشان میدهد که افراد تمایل دارند چیزهایی درک کنند که قبلا به خاطر درک آنها پاداش دریافت کردهاند. همچنین تجربه نشان داده است که اشخاص اشیایی را که به خاطر آن تنبیه شدهاند به خوبی اشیایی که به خاطر درک آنها پاداش دریافت کردهاند، درک نمیکنند.
موفقیت و شکست
احساس موفقیت ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد. به سخن دیگر اگر آزمایش شوندهای حین انجام دادن آزمایش یا پس از اتمام آن احساس موفقیت کند، مسائل بعدی را بهتر و راحتتر درک خواهد کرد. برعکس ، عدم احساس موفقیت ، ادراکهای بعدی را مختل میسازد. مسلما عوامل دیگری نیز وجود دارد که ادراک را تحت تاثیر قرار میدهند. مثلا در ناراحتی از آن جملهاند. افزایش تعداد این عوامل احتمالا یادگیری آنها را با دشواری روبرو خواهد کرد.
نتیجه بحث
نکته مهم این است که ادراک همیشه عین واقعیت نیست، بنابراین باید در قضاوتها و اظهار نظرهای خود جانب احتیاط را در نظر بگیرد و به بررسی مجدد آنها بپردازد. معلمی که دانش آموزی را تنبل یا ساعی تصور میکند، ممکن است به خطای ادراک گرفتار شود و به ناحق نمره کمتر یا بیشتری به او بدهد. در این گونه موارد برای اطمینان از گرفتار شدن به پیشداوریها و خطاهای ادراکی ، بهتر است از ابزارهای عینی کمک بگیرد. مثلا بهتر است گاهی با سوالات عینی به ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان بپردازد تا هم از دخالت نظر شخصی خود جلوگیری کند و هم نظر قبلی خود را محک بزند.
ادراک (preception) ، یعنی تعبیر و تفسیر احساس. ادراک عبارت است از فرایندهای میانجی که احساس مستقیما آنها را به راه میاندازد. ادراک از پدیدههای محیط همیشه عین واقعیت نیست. حال باید دید که چه عواملی ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد.
حساسیت انـ*ـدام حسی
بدیهی است که انسانها از نظر بینایی ، چشایی ، بویایی و سایر حواس یکسان نیستند. بنابراین از نظر ادراک نیز یکسان نخواهد بود. برای آنکه ادراک دقیقتر باشد، باید انـ*ـدام حسی سالم باشد. اگر انـ*ـدام حسی نقص داشته باشد، باید با ابزاری که علم در اختیار میگذارد، در رفع آن کوشید. مثلا ، عینک برای اصلاح نقایص بینایی ، سمعک برای سنگینی گوش و...
محرومیت حسی
اگر کسی برای مدتی از احساس محروم شود یا میزان علاقهمندهای محیط به حداقل برسد، به محرومیت حسی گرفتار خواهد شد. مثلا اگر چشمهای فردی را به مدت نسبتا طولانی بسته نگه دارند یا در جایی زندگی کند که برای مدتی هیچ صدایی نشنود، به محرومیت بینایی یا شنوایی دچار خواهد شد. افرادی که برای مدت مدیدی تنها بر سر میبرند، قبلا جنگلبانان و در نتیجه میزان علاقهمندهای اجتماعی آنها به حداقل میرسد ، به اوهام و تخیلات گرفتار میشوند و حرکات دیوانگان را بروز میدهند.
یا رانندگانی که در جادههای خلوت ، مستقیم و طولانی رانندگی میکنند. گزارش میدهند که شبها اجسام عجیبی در مقابل اتومبیل یا روی شیشه جلو میبینند. افرادی که به حبس مجرد محکوم میشوند و مدتی از دیدن و شنیدن محروم میمانند، حالتی از خود نشان میدهند که حکایت از دگرگونی شخصیت آنها میکند. آنچه تحت عنوان شستشوی مغزی نام برده میشود، در واقع همان آثار محرومیت حسی است.
شیوه عمل به این صورت است که فرد را در محیطی ناراحت کننده ، در شرایطی دشوار و به حالت انزوا نگه میدارند، بطوری که امکان ارتباط با دیگران را پیدا نمیکند. در اثر تنهایی ، محرومیت از تماسهای اجتماعی ، گرفتار شدن به غصه و هیجان به تدریج عنان اختیار را به دست توهمات و تخیلات میدهد. در این حالت است که فرد سخت تلقین پذیر میشود و هر چه به او بگویند بیچون و چرا میپذیرد.
سایقهای فیزیولوژیک
سایق یعنی سوقدهنده ، عاملی که فرد را در جهتی سوق میدهد. سایقهای فیزیولوژیک عبارتند از: گرسنگی و تشنگی و **** که ادراک را تحت تاثیر قرار میدهند. مثلا فرد گرسنه ، مغازههای اغذیه فروشی را زودتر میبیند ، آدم تشنه سراب را برکه آب تصور میکند، پسر یا دختر مجرد خیلی زود متوجه جنس مخالف میشود.
در آزمایشی که برای نشان دادن اثر سایقها در ادراک انجام گرفته ، اشیاء مختلفی ، از پشت شیشه مات ، یک به یک به گروهی از دانشجویان که مدتهای متفاوت از غذا محروم مانده بودند، نشان دادهاند. شیشه طوری بود که دانشجویان میتوانستند طرحهای مبهم اشیا را ببینند. آزمایش نشان داد که هر چه بر میزان گرسنگی افزوده میشد، دانشجویان تمایل بیشتری پیدا میکردند که اشکال در هم بر هم را مواد غذایی ببینند.
توجه یا دقت
توجه یا دقت یعنی متحدالمرکز کردن تواناییها. وقتی تصمیم میگیریم از پدیدههای مختلف چشم بپوشیم و در میان آنها فقط یکی را در نظر بگیریم، اصطلاحا میگوییم که به آن توجه یا دقت میکنیم. حال این سوال مطرح میشود که کدام عامل یا چه عواملی موجب میشوند تا ما از بین محرکهای مختلف یکی را ، به اختیار یا بدون اختیار ، بر بقیه ترجیح میدهیم و دقت خود را روی آن متمرکز میکنیم؟
باید گفت که علت این توجه یا در خود محرک است یا در درون ما وجود دارد. بنابراین ، عامل یا عوامل دقت میتوانند بیرونی یا درونی باشند. از عوامل بیرونی میتوان اندازه شدت ، حرکت ، تضاد ، تکرار ، تغییر و استمرار را نام برد. از عوامل درونی میتوان به نیازهای جسمی آمادگی ذهنی ، آموختههای پیشین و رغبتها اشاره کرد.
تجربههای قبلی یادگیری
در ادراک ، تفکر و اندیشه وجود دارد. به عبارت دیگر ادراک یعنی تعبیر و تفسیر احساس به کمک تجربههای قبلی بنابراین ادراکهای آنها نیز متفاوت خواهد بود. آزمایشهای زیادی در این زمینه انجام گرفته است. مشهورترین آنها آزمایشی است که وقتی در آن فرد به تصویر دو پهلوی زن جوان و پیری نگاه میکنند تقریبا 65 درصد آنها زن جوان و جذاب و 35 درصد دیگر زن پیر را میبینند. حال به گروهی از آزمودنیها ، ابتدا عکس زن جوان را نشان میدهند بعد تصویر دو پهلو را ارائه میکنند. تقریبا همه آنها عکس زن جوان را میبینند. به گروه دیگر ابتدا عکس زن پیر را نشان میدهند، بعد تصویر دو پهلو را تقریبا همه آنها عکس پیر زن را میبینند.
حالات هیجانی
معلوم است که بزهکاران و خیانتکاران ، در اثر هیجان و ترس ، در شناخت نمود دچار اشتباه میشوند. بدین ترتیب که در قیافه افراد بیگنـ*ـاه آثار سوءظن میخوانند و از ترس بر ملاشدن خیـ*ـانت خود به آنها حمله میکنند. این توهم ممکن است در کسانی هم که به محیط تازهای قدم گذاشتهاند و احساس ناامنی میکنند بوجود آید. در موارد دیگر نیز ، اگر هیجان وارد عمل شود، ادراک تحت تاثیر قرار میگیرد.
مثلا روان درمانگران ، معمولا افراد خانواده خود را نمیتوانند معالجه کنند، یا کسانی که آزمونهای روانی اجرا میکنند و با آنها هوش و تواناییهای ذهنی دیگران را اندازه میگیرند، نمیتوانند به روال عادی تواناییهای ذهنی فرزندان و اطرافیان خود را نیز اندازه بگیرند. در آزمایش ، مطالبی به شرکتکنندگان عرضه کردند که به امور **** ارتباط داشت. نتیجه این شد که بعضی از آزمودنیها ، برای درک مطالب به زمان کمتر و بعضی دیگر به زمان بیشتر نیاز پیدا کردند.
علت عدم وجود علاقه به درک واژههای مربوط به امور **** در گروه دوم این بود که آنها ، قبل از ادراک کلمات مذکور در مورد ممنوع بودن آنها نزد خود حدس میزدند و در نتیجه از درک کردن آن امتناع میورزیدند. به عبارت دیگر و به قول روانشناسان در آنها پیش از آنکه بدانند در خاکروبه واقعا چیزی وجود دارد، انتظار داشتند که چیز کثیفی وجود داشته باشد.
تربیت
اگر به کودک یاد بدهند بطور دقیق و درست درک کند، او این رفتار را اغلب در طول عمر خود حفظ خواهد کرد. بطور مثال ، عملا باید تشخیص دقیق رنگها مزهها ، بوها ، صداها را به کودک یاد داد. کودک باید بطور ملموس به تخمین وزن ، اندازه گیری طول ، سطح و حجم دست بزند. لازم است درست حرف زدن ، درست نوشتن و درست تلفظ کردن را به او یاد داد خلاصه او را دقیق بار آورد. کودکان را باید طوری تربیت کرد که درست نگاه کنند، درست بشنوند، درست احساس و ادراک کنند.
نگرشها ، علایق ، تمایلات و آروزها
تجربه نشان میدهد که در محیطهای شلوغ و پر از اشیای گوناگون ، آن دسته از اشیا درک میشوند که شخص به آنها علاقمند است. هر اندازه علاقه شخص به چیز خاصی زیادتر باشد آن را با دقت و روشنی بیشتری درک خواهد کرد. نگرشها ، علایق ، تمایلات و آرزوها موجب میشوند تا فرد به دنبال چیزی بگردد که آرزوی دیدن آن را دارد.
اگر نظر معلم درباره یک شاگرد مثبت باشد، در ورقه او به دنبال شاخصهایی خواهد بود که بر اساس آنها میتواند نمره خوبی به او بدهد، اما اگر نظر اونسبت به شاگرد منفی باشد، بدین معنا که او را تنبل بشناسد، شاخصهایی در ورقه او جستجو خواهد کرد که حکایت از ضعف شاگرد میکنند. اگر شما با این نیت از خانه بیرون بیایید که کفش بخرید، مغازه بزازی را نخواهد دید و برعکس.
شخصیت
شخصیت عامل دیگری است که ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد. آزمایشها نشان میدهد که ادراک افراد درونگرا با ادراک افراد برونگرا ، ادراک افراد نابهنجار با ادراک افراد بهنجار متفاوت است. مثلا افراد مبتلا به هیستری و اضطراب ، در یادآوری کلمات و حروف ، بیدقت و بیثبات هستند. آنها گاهی وقتها کلمات و حروف دیگری به جای کلمات و حروفی که به آنها نشان دادهاند به خاطر میآورند. از نظر دقت و به خاطر آوردن کلمات ، افراد طبیعی در حد وسط افراد وسواسی و هیستریک قرار میگیرند.
آمادگی ذهنی
آمادگی ذهنی علاوه بر این که یکی از عوامل درونی دقت است، از عوامل مهم ادراک نیز به حساب میآید. وقتی برای خریدن کالای خاصی وارد فروشگاه میشویم، آن را زودتر از هر چیز دیگری میبینیم. مادری که نزد بچه خود خوابیده با کوچکترین صدای بچه از خواب بیدار می شود. همین مادر ممکن است به صدای رعد و برق یا صدای بوق اتومبیل که از کنار خانه او میگذرد بیدار نشود.
تلقین
ممکن است خود شما بارها این مساله را تجربه کرده باشید که وقتی به بیماری میگویید خوب شدهاید ، رنگ رخسارتان درست مثل اول شده و..." میبینید که بسیار خوشحال میشود و به احتمال زیاد رو به بهبود میگذارد. این پدیده را اصلاحا تلقین مینامند. در یک آزمایش به دانشجویان گفته شد که درها و پنجرههای کلاس را ببندند. بعد به آنها گفته شد که آنها باید دقت کنند و بعد از باز کردن در شیشهای که داخل عطر است بگویند بعد از چند دقیقه بوی آن را حس کردند. این آزمایش چند بار تکرار شد و 66% دانشجویان بوی عطر استشمام کردند غافل از اینکه در داخل شیشه چیزی جز چای کمرنگ ریخته نشده بود.
تنبیه و پاداش
آزمایشهای مختلف نشان میدهد که افراد تمایل دارند چیزهایی درک کنند که قبلا به خاطر درک آنها پاداش دریافت کردهاند. همچنین تجربه نشان داده است که اشخاص اشیایی را که به خاطر آن تنبیه شدهاند به خوبی اشیایی که به خاطر درک آنها پاداش دریافت کردهاند، درک نمیکنند.
موفقیت و شکست
احساس موفقیت ادراک را تحت تاثیر قرار میدهد. به سخن دیگر اگر آزمایش شوندهای حین انجام دادن آزمایش یا پس از اتمام آن احساس موفقیت کند، مسائل بعدی را بهتر و راحتتر درک خواهد کرد. برعکس ، عدم احساس موفقیت ، ادراکهای بعدی را مختل میسازد. مسلما عوامل دیگری نیز وجود دارد که ادراک را تحت تاثیر قرار میدهند. مثلا در ناراحتی از آن جملهاند. افزایش تعداد این عوامل احتمالا یادگیری آنها را با دشواری روبرو خواهد کرد.
نتیجه بحث
نکته مهم این است که ادراک همیشه عین واقعیت نیست، بنابراین باید در قضاوتها و اظهار نظرهای خود جانب احتیاط را در نظر بگیرد و به بررسی مجدد آنها بپردازد. معلمی که دانش آموزی را تنبل یا ساعی تصور میکند، ممکن است به خطای ادراک گرفتار شود و به ناحق نمره کمتر یا بیشتری به او بدهد. در این گونه موارد برای اطمینان از گرفتار شدن به پیشداوریها و خطاهای ادراکی ، بهتر است از ابزارهای عینی کمک بگیرد. مثلا بهتر است گاهی با سوالات عینی به ارزشیابی پیشرفت دانش آموزان بپردازد تا هم از دخالت نظر شخصی خود جلوگیری کند و هم نظر قبلی خود را محک بزند.
تاثیر عوامل درونی بر ادراک
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com