خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ماهی قرمز؛

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/8/24
ارسال ها
24
امتیاز واکنش
79
امتیاز
13
محل سکونت
آ*غو*شِ‌گایا
زمان حضور
9 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
|سیستم های ترمز هواپیما

سیستم های ترمز امروزی از انواع اولیه که در آن برای به حرکت درآوردن هواپیما بر روی باند از چرخهای اتومبیل و برای کند کردن سرعت آن از پایه های دم هواپیما استفاده می‌شد، به مراتب پیشی گرفته است.

اجزای اصلی بکار رفته در سیستم ترمز یک هواپیمای پیشرفته امروزی به شرح ذيل است:

1- ترمزی که در آن سیستم هیدرولیکی با فشار زیاد استفاده شده و قطعات آن از مواد مرکب کربنی، تیتانیوم، فولاد با استحکام زیاد و آلومینیوم ساخته شده تا بتواند گرمای بسیار زیاد را جذب و سپس دفع کند.

2- یک سیستم کنترل ترمز یکپارچه و کامپیوتری با بهره‌گیری از سنسورها و تکنولوژی کنترل ارتباط سیستماتیک

3- چرخهائی که از آلومینیوم با استحکام زیاد ساخته شده و دارای سپر حرارتی ایمنی بعد از خرابی می باشد.

وزن کم، کارائی بالا، تعمیرات اندک، قابلیت اطمینان زیاد، دوام زیاد و هزینه کم ویژگی هایی است که سیستم ترمز باید داشته باشد.

چرخ هواپیما و سیستم ترمز آن بصورت یکپارچه طراحی می‌شود و چرخ از نوع دو تکه ساخته می‌شود تا سوار کردن تایر آسان باشد. و نیز دارای اندکی انحراف است تا فضای ترمز بیشتری را فراهم آورد.

برای حفاظت چرخها در برابر گرمای حاصل از ترمز از پوشش‌های عایق استفاده می‌گردد. از طرف دیگر فیوز های حرارتی و سوپاپ های اطمینان در آن بکار می‌رود.

سیستم ترمز از دیسک ‌های ثابت و متحرک چند لایه‌ای و اصطکاکی تشکیل شده است. این دیسک های اصطکاکی که قسمت اعظم گرما را بخود جذب می‌کند، بـ*ـو*سیله پیستون های عمل کننده فشاری، پوسته تنظیم، قسمت انتقال گشتاور (که گشتاور را به ارابه فرود یا چرخ هواپیما منتقل می کند) و یک صفحه ترمز ثابت (که به عنوان یک نگهدارنده سازه‌ای در جذب گرما عمل می‌کند) محصول گردیده است.

ترمز با فشار هیدرولیکی عمل می‌کند و انرژی جنبشی هواپیما را به گشتاور کند شونده بدل می‌سازد.

سیستم کنترل ترمز، سطوح فشار ترمز را تعدیل می‌کند تا کارایی آن را به حد دلخواه برساند. ضمناً یک سیستم «ضد سر خوردگی» در آن بکار رفته تا از ترکیدن لاستیک‌ها جلوگیری کند.

سنسورهای مربوط به سرعت چرخ ها، دستگاه پردازش علائم یا دستگاه مقایسه‌گر و سوپاپ های تنظیم، از اجزای سیستم کنترل ترمز هواپیما به شمار می رود.

عمده ترین اهداف در طراحی چرخ های هواپیما:

1- افزایش عمر چرخشی (این مقدار اکنون از 25000 مایل در مورد هواپیماهای حمل و نقل ارتشی مانند هواپیمای C-17 و تا 50000 مایل برای هواپیماهای جت مسافربری امروزی متغیر می‌باشد).

2- تداوم ایمنی بعد از خرابی (چرخهای امروزی طوری طراحی شده تا در مقابل خرابی حاصل از خستگی مقاومت داشته و عیوب انفجار آمیز در پی نداشته باشد).

3- افزایش ایمنی در برابر پوسیدگی

4- بکارگیری سیستم های محافظ گرما

بهبود در توانایی ترمز هواپیما به ویژه ترمز های کربنی، با افزایش گرماپذیری آن حاصل گردیده است. ایجاد حفاظت گرمایی در چرخ، ایجاد محدودیت در مسیر جریان حرارت، خنک کردن چرخ و نصب مهره های ذوب شونده از جمله ترفند های کلیدی در طراحی چرخ های امروزی است.

نوع لاستیک بکار رفته در چرخ نیز در طراحی موثر است. لاستیک‌های رادیال و شعاعی ممکن است بار را به شکل متفاوتی بر چرخ اعمال نماید. بنابراین هنگام طراحی، میزان این بار بخصوص باید مراعات شود.

خلاصه اینکه بکارگیری و توسعه روشهای مدل‌سازی کامپیوتری و تحلیلی در تعیین قسمتهای حساس و عیوب احتمالی و سطوح حرارتی چرخهای هواپیما، صنایع تولید کننده را قادر ساخته تا آن را با حداقل وزن، عمر زیاد، نیاز تعمیراتی اندک و ایمنی بیشتر تولید نمایند.

یکی از عوامل عمده که در توسعه و ساخت چرخ های هواپیماها نقش کلیدی دارد، توجه به مواد تشکیل دهنده چرخ می‌باشد. ویژگی های این مواد به شرح زیر است:

1- مقاومت در برابر خستگی و استحکام استاتیکی
2- مقاومت در برابر حرارت زیاد
3- مقاومت در برابر خوردگی
4- قیمت ارزان

چرخهای ساخته شده از الیاف کامپوزیتی و مواد مرکب از قبیل فایبرگلاس سبکی وزن و میزان خرابی مجاز بیشتری را موجب می‌شود.

چرخ هواپیما وسیله‌ای مطمئن برای حرکت هواپیما روی زمین می باشد اما وسیله‌ای اضافی است که از بار مفید هواپیما می‌کاهد. به همین دلیل است که آن را کوچک و سبک می سازند.

بهبود هایی که در ساخت ترمز هواپیماهای امروزی حاصل شده به شرح زیر است:

عمر طولانی: تعداد دفعات نشستن هواپیما از 100 تا 300 بار برای هواپیماهای نظامی و 900 تا 2000 بار فرود در هواپیماهای امروزی افزایش یافته است.

وزن سبک: کاهش وزن ترمزها تا 50% در مقایسه با ترمزهای فولادی

ایمنی و قابلیت اطمینان: عواملی همچون شرایط گرمایی دینامیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و هر یک از برنامه های ساخت و ارزشیابی آن، نیاز به یک یا دو سال وقت دارد.


غ.ا_ رادمهر میرحسین


سیستم های ترمز هواپیما

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH و -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا