خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ماهی قرمز؛

کاربر V.I.P انجمن
کاربر V.I.P انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/8/24
ارسال ها
24
امتیاز واکنش
78
امتیاز
13
محل سکونت
آ*غو*شِ‌گایا
زمان حضور
9 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
اورانیوم طبیعی شامل سه ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ و اورانیوم ۲۳۸ و مقدار بسیار ناچیزی اورانیوم ۲۳۴ است. برای فرآیند شکاف، اورانیوم شکافت پذیر ۲۳۵ لازم است. از آنجاکه هر مقدار اورانیوم را ۹۹.۳٪ اورانیوم ۲۳۸ و تنها ۰.۶٪ الی ۰.۷٪ اورانیوم ۲۳۵ تشکیل می دهد، باید فراوانی و غلظت این ایزوتوپ را برای فرآیند شکافت افزایش دهیم.


به این منظور، باید یکی از روش های جداسازی ایزوتوپی را مورد استفاده قرار دهیم که معمولا از سانتریفیوژ های گازی استفاده می شود( توجه: البته پیش از جداسازی ایزوتوپی باید اورانیوم طبیعی طی فرآیندهایی شیمیایی نهایتاً به گاز اورانیوم هگزافلوراید یا UF 6 تبدیل شود ). این دستگاه ها با چرخش بسیار سریع ( حدود چند هزار دور در ثانیه ) و با استفاده از نیروی گریز از مرکز، اورانیوم های ۲۳۵ و ۲۳۸ را براساس جرم آنها از یکدیگر تفکیک می‌کنند.


به این صورت که، ایزوتوپ U-235 دارای ۱۴۳ نوترون است، درحالی که، ایزوتوپ U-238 دارای ۱۴۶ نوترون است و همین تفاوت در سه نوترون باعث می‌شود که تفاوت جرمی میان آنها شکل بگیرد و از این جهت قابل تفکیک باشند. بر این اساس با استفاده از سانتریفیوژ های گازی، اورانیومی که سنگین تر است به اطراف رانده می شود و اورانیوم ۲۳۵ که سبک تر است در مرکز سیلندر ها باقی می‌ماند. با تکرار چندباره این کار و با استفاده از سانتریفیوژ های متعدد می توانیم درصد این ایزوتوپ را که خوراک رآکتورها برای فرایند شکافت است افزایش دهیم. به این فرآیند، غنی سازی می گویند.


اورانیوم با غنای پایین ( LEU )، شامل کمتر از ۲۰٪ اورانیوم ۲۳۵ است و کاربرد غیرنظامی دارد. به طور مثال استفاده آن در نیروگاه های هسته ای برای تولید انرژی. اورانیوم با غنای بالا ( HEU )، به اورانیوم غنی شده ای اطلاق می‌شود که میزان اورانیوم ۲۳۵ آن بیش از ۲۰٪ باشد. از اورانیوم با غنای بالا برای اهداف نظامی استفاده می‌شود.



مجله‌علمی‌ثریا


غنی سازی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • عالی
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH و -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا