خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ماهی قرمز؛

کاربر V.I.P انجمن
کاربر V.I.P انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/8/24
ارسال ها
24
امتیاز واکنش
78
امتیاز
13
محل سکونت
آ*غو*شِ‌گایا
زمان حضور
9 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
|‍یک کهکشان بزرگتر از کهکشان ما : کهکشان فرفره



کهکشان فرفره (به انگلیسی: Pinwheel Galaxy)، که با نام‌های مسیه ۱۰۱ (به انگلیسی: Messier 101) ام۱۰۱ (به انگلیسی: M101) یا ان‌جی‌سی ۵۴۵۷ (به انگلیسی: NGC 5457) نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصلهٔ ۲۱ میلیون سال نوری (۶٫۴ مگاپارسک)[۳] از زمین و در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد. این کهکشان در سال ۱۷۸۱[الف] توسط پیر مشن کشف شد و این کشف در همان سال با شارل مسیه در میان گذاشته‌شد. مسیه موقعیت این کهکشان را برای درج در فهرست اجرام مسیه به‌عنوان یکی از مدخل‌های نهایی آن تأیید کرد.
این کهکشانِ مارپیچی ، قطری 170هزار سال نوری دارد که جرم مرکز آن حدود 3 میلیارد برابر بیشتر از جرم خورشید ماست ! بازوهای مارپیچی و عظیم این کهکشان منبع گسترده‌ای از سحابی‌هاست که ستاره‌های نوزاد در آنها متولد می‌شوند و کیهان به سبب حضور این اعضا ، ستاره‌های نوپا و جدیدی را پذیرا می‌شود.اما هرچقدر ک جرم مرکزی آن بزرگت ات ولی منابع تابشی و رادیویی خاص و وقت در مرکز آن شناسایی نشده، چرا که منابع قدرتمندی در مرکز آن تابحال کشف نشده است

کهکشان فرفره قدر مطلق منفی دارد که در آسمان شب درخشان‌تر از خورشید است ( مقایسۀ این دو جرم در شرایط یکسان از لحاظ مسافت صورت می‌گیرد )
هرچند در تصویرهای بدست آمده ، نظم و تقارن خاصی نظر ما را جلب می‌کند ؛ اما این کهکشان دراصل نامتقارن است . چرا که با کهکشان‌‌های مجاور خود برهمکنش داشته و حالا حاصل از آمیخته شدن با حداقل 9 کهکشان‌های کوچکترند که شکلی نامتقارن را درفضا اشغال کرده است.


در لیست مسیّه های شناخته شده ، کدگذاری این کهکشان با عنوان M101 است


مجله علمی ثریا


کهکشان فرفره

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا