خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ماهی قرمز؛

کاربر V.I.P انجمن
کاربر V.I.P انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/8/24
ارسال ها
24
امتیاز واکنش
78
امتیاز
13
محل سکونت
آ*غو*شِ‌گایا
زمان حضور
9 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
دو تعبیر از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ:
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ یکی از نتایج مهم مکانیک کوانتومی است که بیان می‌کند نمی‌توان به طور همزمان همه‌ کمیت‌های یک الکترون را اندازه‌گیری کرد. در حقیقت شما نمی‌توانید به طور همزمان و به شکلی دقیق، موقعیت و تکانه یک الکترون را اندازه‌گیری کنید. این اصل بیان می‌کند که رابـ*ـطه‌ای بنیادی میان اندازه‌گیری کمیت‌های یک الکترون وجود دارد. برای نمونه هرچه دقت اندازه‌گیری در موقعیت یک ذره بیشتر باشد، دقت اندازه‌گیریِ تکانه یا مومنتوم کمتر خواهد بود. عدم قطعیت هایزنبرگ مفهومی را بیان می‌کند که مکانیک نیوتونی قادر به توجیه آن نیست.
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، مفهومی است که بیان می‌کند چرا یک فیزیکدان نمی‌تواند به طور دقیق، کمیت‌های مرتبط با یک الکترون را اندازه‌گیری کند. تا قبل از ارائه کوانتوم مکانیک، تصور بر این بوده که تمامی ویژگی‌های یک جسم در لحظه را می‌توان با دقت قابل قبولی اندازه‌گیری
کرد.

دو تعبیر از آن:

تعبیر حداقلی:
بنابر این تعبیر عدم قطعیت به این معنی است که در فیزیک میکروسکوپی، برخلاف فیزیک ماکروسکوپی، نظریه‌ها و قوانین تصحیح‌کننده‌ای وجود ندارد که بتوان با یاری آن‌ اثرات اختلالی اندازه‌گیری را با دقت لازم محاسبه کرد.

تعبیر حداکثری:
طبق این تعبیر مشاهده نه تنها آن‌چه را قرار است اندازه‌گیری شود مختل می‌کند، بلکه آن را تولید (یا خلق) نیز می‌کند! به عبارتی قبل از اندازه‌گیری، بنابر اصل برهم‌نهی اصلا نمی‌توانیم بگوییم الکترون کجاست؛ الکترون نه این‌جاست و نه جای دیگر زیرا هنوز تصمیمی (به زبان تخصصی کُلَپس نشده) صورت نگرفته است که کجا باشد.


مسافران فضا، فرادرس


دو تعبیر از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا