نویسنده این موضوع
مقدمه
اندیشههای دینی بر نظام فرهنگی، اجتماعی و فکری همه ی جوامع بشری از دیرباز حاکم بوده و همچنان نیز حاکم است. همه ادیان و مذاهب توانسته اند تاثیر و انگیزههای بی نهایت قوی رفتاری درمیان همه ی جوامع عشایری، قبایلی، روستایی و شهری داشته باشند. آیینها و مراسمهای مختلف دینی و مذهبی به عنوان بخش زیبا و قابل مشاهده ادیان و مذاهب است. مذهب در تمام جوامع بعنوان زیربنای اصلی فرهنگ جامعه و ستون اصلی بنیان فرهنگی جوامع بشمار میرود و آداب و رسوم نیز بخش مهمی از فرهنگ جامعه محسوب میشوند.
بدیهی است آداب و رسوم جاری بین مردمان متفاوت از اصول و عقاید و احکام اصلی دین است و جای آنها را نمیتواند بگیرد، توضیح این که احکام اصلی دین در دستور بر رعایت و اجرای اعمال دینی تبلور مییابد مانند : نمازهای واجب، روزه، حج، زکات، خمس و…. و پرهیز از منهیات و منکرات، اما باید اذعان داشت که آداب و رسوم، تبلور عمومی اصول و عقاید درعرصه بروز و ظهور اعمال و مناسک فردی، خانوادگی و عمومی است. حتی در نام گذاری افراد مفید و موثر است به نحوی که بیش از ۹۰% افراد در جامعه شیعی از نام و لقب مذهبی برخوردارند. آداب و رسوم دینی سلسله اعمال دینی هستند که در جامعه شیعی رواج داشته و دارای خصوصیات ذیل میباشند :
۱-در تضاد و مخالفت با واجبات دینی نیستند که در اینصورت بعنوان بدعت در دین شناخته شده و به محض بروز و ظهور با مخالفت جدی اولیاء دین و حکام متدین روبرو و از عرصه عمومی حذف میشوند.
۲- تکیه بر اصول و عقاید و احکام دارند اما با تفسیر و تبیینی که آن را از سرچشمه زلال اندیشه، کلام و سیره حضرات معصومین علیهم السلام درک کرده و شناخته اند بیان و اجرا میشوند.
۳-بطور کلی و درمجموع در دایره مستحبات موکد و رایج و مورد تایید ائمه هدی قرارداشته و پس از دوران زندگی ظاهری آن ذوات مقدس، مورد تایید علماء دین و مراجع دینی قرار دارند و از طریق آنان ترویج و تاکید یافته و در بین شیعیان مورد اتمام و توجه قرار گرفته است و به تبعیت از دوران گشایش و یا دوران عسر و حرج، به تناسب در جامعه شیعه بروز و ظهور یافته است.
۴-در مجموع صبغه دینی داشته و در زمانها و مکانهای مورد احترام و مقدس بصورت عمومی و علنی اجرا شده و مجریان و حاضرین در این اعمال و آداب و رسوم مذهبی بدون چشم داشت مادی و خاکی، در پی انجام صحیح این اعمال با اخلاص دینی بوده و ایثار مال و اموال خود و اختصاص بخش قابل توجهای از ایام کار و یا فراغت خود بطور داوطلبانه، اینگونه اعمال را نوعی توفیق دینی دانسته و آن را ذخیرهای برای آخرت خود میدانند.
و ۵- مهمترین خصوصیت این اعمال را میتوانیم چیزی بنامیم که این اعمال “حول محور امامت ” و زنده نگهداشتن فلسفه امامت، هم در ارتباط با دوران ۲۵۰ ساله اول اسلام و زندگی مادی ۱۲ امام معصوم و هم در ارتباط با دوران ۱۲۰۰ ساله غیبت کبری حجت ابن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف معنا پذیر است و تجلی تولی و تبری در جامعه شیعی هستند.
ناگفته نماند که برخی از آداب و رسوم مندرج در واجبات و مستحبات هستند که به شیوه خاص شیعه اجرا میشود مانند اقامه اذان، کیفیت وضو، آزاد بودن دستها در طرفین بدن هنگام قیام و خواندن حمد و سوره در نماز، سر بر مهر گذاشتن به هنگام سجده و از این قبیل که نقض آن موجب ابطال نماز است، این اعمال بدلیل تواتر در اجرا و روایات آنها در سیره و بیان پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (علیهم السلام) مورد تبعیت در جامعه شیعه و وجه تمایز از سایر فرق اسلام میباشد.
اندیشههای دینی بر نظام فرهنگی، اجتماعی و فکری همه ی جوامع بشری از دیرباز حاکم بوده و همچنان نیز حاکم است. همه ادیان و مذاهب توانسته اند تاثیر و انگیزههای بی نهایت قوی رفتاری درمیان همه ی جوامع عشایری، قبایلی، روستایی و شهری داشته باشند. آیینها و مراسمهای مختلف دینی و مذهبی به عنوان بخش زیبا و قابل مشاهده ادیان و مذاهب است. مذهب در تمام جوامع بعنوان زیربنای اصلی فرهنگ جامعه و ستون اصلی بنیان فرهنگی جوامع بشمار میرود و آداب و رسوم نیز بخش مهمی از فرهنگ جامعه محسوب میشوند.
بدیهی است آداب و رسوم جاری بین مردمان متفاوت از اصول و عقاید و احکام اصلی دین است و جای آنها را نمیتواند بگیرد، توضیح این که احکام اصلی دین در دستور بر رعایت و اجرای اعمال دینی تبلور مییابد مانند : نمازهای واجب، روزه، حج، زکات، خمس و…. و پرهیز از منهیات و منکرات، اما باید اذعان داشت که آداب و رسوم، تبلور عمومی اصول و عقاید درعرصه بروز و ظهور اعمال و مناسک فردی، خانوادگی و عمومی است. حتی در نام گذاری افراد مفید و موثر است به نحوی که بیش از ۹۰% افراد در جامعه شیعی از نام و لقب مذهبی برخوردارند. آداب و رسوم دینی سلسله اعمال دینی هستند که در جامعه شیعی رواج داشته و دارای خصوصیات ذیل میباشند :
۱-در تضاد و مخالفت با واجبات دینی نیستند که در اینصورت بعنوان بدعت در دین شناخته شده و به محض بروز و ظهور با مخالفت جدی اولیاء دین و حکام متدین روبرو و از عرصه عمومی حذف میشوند.
۲- تکیه بر اصول و عقاید و احکام دارند اما با تفسیر و تبیینی که آن را از سرچشمه زلال اندیشه، کلام و سیره حضرات معصومین علیهم السلام درک کرده و شناخته اند بیان و اجرا میشوند.
۳-بطور کلی و درمجموع در دایره مستحبات موکد و رایج و مورد تایید ائمه هدی قرارداشته و پس از دوران زندگی ظاهری آن ذوات مقدس، مورد تایید علماء دین و مراجع دینی قرار دارند و از طریق آنان ترویج و تاکید یافته و در بین شیعیان مورد اتمام و توجه قرار گرفته است و به تبعیت از دوران گشایش و یا دوران عسر و حرج، به تناسب در جامعه شیعه بروز و ظهور یافته است.
۴-در مجموع صبغه دینی داشته و در زمانها و مکانهای مورد احترام و مقدس بصورت عمومی و علنی اجرا شده و مجریان و حاضرین در این اعمال و آداب و رسوم مذهبی بدون چشم داشت مادی و خاکی، در پی انجام صحیح این اعمال با اخلاص دینی بوده و ایثار مال و اموال خود و اختصاص بخش قابل توجهای از ایام کار و یا فراغت خود بطور داوطلبانه، اینگونه اعمال را نوعی توفیق دینی دانسته و آن را ذخیرهای برای آخرت خود میدانند.
و ۵- مهمترین خصوصیت این اعمال را میتوانیم چیزی بنامیم که این اعمال “حول محور امامت ” و زنده نگهداشتن فلسفه امامت، هم در ارتباط با دوران ۲۵۰ ساله اول اسلام و زندگی مادی ۱۲ امام معصوم و هم در ارتباط با دوران ۱۲۰۰ ساله غیبت کبری حجت ابن الحسن عج الله تعالی فرجه الشریف معنا پذیر است و تجلی تولی و تبری در جامعه شیعی هستند.
ناگفته نماند که برخی از آداب و رسوم مندرج در واجبات و مستحبات هستند که به شیوه خاص شیعه اجرا میشود مانند اقامه اذان، کیفیت وضو، آزاد بودن دستها در طرفین بدن هنگام قیام و خواندن حمد و سوره در نماز، سر بر مهر گذاشتن به هنگام سجده و از این قبیل که نقض آن موجب ابطال نماز است، این اعمال بدلیل تواتر در اجرا و روایات آنها در سیره و بیان پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (علیهم السلام) مورد تبعیت در جامعه شیعه و وجه تمایز از سایر فرق اسلام میباشد.
درآمدی بر آداب و رسوم اختصاصی شیعیان در ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com