خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
8,514
امتیاز واکنش
39,398
امتیاز
473
زمان حضور
289 روز 3 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع
این رویکرد زیباشناختیِ نامتعارف، در درجه‌ی نخست، انتخاب جالبی برای یک سریال جاسوسی است. از سویی باعث می‌شود که در سکانس‌های اجرای ماموریت‌ها، «رویکرد» اثر به دست‌مایه‌های داستانی و ژانری آشنایش، واجد تازگی باشد. از سوی دیگر هم گویی بیان و اجرای مینیمال بخش‌های ژنریک، توجه تماشاگر را به سوی صحنه‌های مهم‌تر در خلوت جان و جین هدایت می‌کند. این صحنه‌ها، چه در نمونه‌های صمیمی و چه در موارد پرتنش‌شان، مهم‌ترین دستاوردهای آقا و خانم اسمیت را می‌سازند. تماشای شیمی مایا ارسکین و دونالد گلاور، طی دونفره‌های جین و جان، عمیقا لـ*ـذت‌بخش است.

اما از سوی دیگر، مهم‌ترین آسیب سریال آقا و خانم اسمیت آن‌جایی شکل می‌گیرد که سازندگان، نمی‌توانند به این انتخاب خلاقانه‌ی تحسین‌برانگیز وفادار بماند. در نمونه‌هایی مثل سکانس مفصل تعقیب و گریز و تیراندازی در قسمت پنجم، یا صحنه‌ی مبارزه‌ی تن‌به‌تن جان و جین در قسمت پایانی فصل، سریال به سراغ ارائه‌ی نمونه‌هایی دست چندم از اکشن‌های چشم‌گیر هالیوودی می‌رود و کمابیش، در دست‌یابی به این هدف، شکست می‌خورد. مشکل نمونه‌ی اول این است که اکشن آن، به شکل دردناکی بی‌وزن و ملال‌آور جلوه می‌کند و مشکل دومی این که درگیری جان و جین در خانه، وقتی در مقام مقایسه با سکانس آیکونیک مرجع در فیلم سال ۲۰۰۵ قرار بگیرد، تا اندازه‌ای غیرقابل‌چشم‌پوشی، کم می‌آورد!



هیچ‌کدام از گلاور و ارسکین، ستاره‌های اکشن نیستند. بابت همین، نه پرفورمنس فیزیکی‌شان متقاعدکننده است و نه کوریوگرافی صحنه‌ی زد و خوردشان، به وزن و جزئیات و بافت نسخه‌ی سرگرم‌کننده‌ی اصلی‌اش نزدیک می‌شود. در چنین صحنه‌هایی، آقا و خانم اسمیت به همان تله‌هایی گرفتار می‌شود که در سایر دقایق، از طریق رویکرد هدفمند کلی‌اش، دورشان زده بود!

نکته‌ی دیگر درباره‌ی سریال این است که گلاور و اسلون، از همین حالا و به شکلی واضح، آن را برای بیش از یک فصل برنامه‌ریزی کرده‌اند. بابت همین است که نه‌تنها اپیزود پایانی با نوعی از کلیف‌هنگر (Cliffhanger) به پایان می‌رسد، بلکه معمای بزرگ داستان درباره‌ی ماهیت شرکت جاسوسی بین‌المللی کارفرمای جان و جین -که شخصیت‌ها از آن با عنوان بامزه‌ی «های‌های» یاد می‌کنند- حل‌نشده باقی می‌ماند. برخورد روایت با این معما و نحوه‌‌ی ارائه‌ی تدریجی اطلاعات به مخاطب، نمونه‌ی دیگری از موفقیت داستانگویی سریال است.


نقد سریال آقا و خانم اسمیت (Mr. & Mrs. Smith) | بهتر از فیلم داگ لیمان؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
8,514
امتیاز واکنش
39,398
امتیاز
473
زمان حضور
289 روز 3 ساعت 11 دقیقه
نویسنده این موضوع


کیفیت رازآمیز موثر داستانگوییِ سریال، در طول روایت، نمونه‌های مختلفی دارد. مانند شکلی که تنها راه ارتباطی دو شخصیت با شرکت، یک چت‌بات/ناظر مرموز باقی می‌ماند، نحوه‌‌ای که گردانندگان ناشناس این پروژه‌ی بزرگ، مراحل پیشرفت ماموریت را تحت نظر دارند، این که به شکل ضمنی، سعی می‌کنند در مراحل مختلف، جان و جین را علیه هم بشورانند و به جدایی و نهایتا حذف یکدیگر تشویق کنند یا این که در پایان، یک جان و جین دیگر، مستقیما مسئول کشتن آن‌ها می‌شوند. این ایده‌ها را که کنار سرنوشت زوج ناشناس ابتدایی سریال (با حضور کوتاه الکساندر اسکارزگارد و ایزا گونزالس) بگذاریم، می‌توانیم الگویی پنهان از نظم را در پس وقایع پراکنده‌ی داستان پیدا کنیم. سردرآوردن از جزئیات بیشتر این الگو، البته که به فصل احتمالیِ دوم موکول می‌شود.

به رغم محدودیت‌های ناشی از انتظارات تجاری از سریال که به ایجاد بخش‌های کلیشه‌ای اضافی و متضاد با هویت‌ متن منتج شده است، گلاور و اسلون موفق‌شده‌اند متریال ناقص فیلم متوسط اما پرطرفداری مثل آقا و خانم اسمیت را به یک جهان داستانی باهویت و قاعده‌مند تبدیل کنند، یک روایت تلویزیونی حساب‌شده و باحوصله بسازند و این کار را از طریق «رویکرد» زیباشناختی هدفمند و اصیلی به انجام برسانند. این‌ها، برای پروژه‌ای که هیچ‌کس به آن خوش‌بین نبود، دستاوردهای کمی نیستند.




منبع: زومجی


نقد سریال آقا و خانم اسمیت (Mr. & Mrs. Smith) | بهتر از فیلم داگ لیمان؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا