- عضویت
- 13/3/24
- ارسال ها
- 379
- امتیاز واکنش
- 1,705
- امتیاز
- 183
- سن
- 24
- زمان حضور
- 37 روز 7 ساعت 8 دقیقه
نویسنده این موضوع
ADHD یک اختلال عصبی رشدی است که با مقادیر بیش از حد بی توجهی، بی احتیاطی، بیش فعالی و تکانشگری که فراگیر، مخرب و در غیر این صورت برای سن نامناسب هستند مشخص می شود. شواهد بدست آمده نشان میدهد که این عارضه جزء بیماری های چند عاملی می باشد.
سیر بیماری متغیر است ۵۰% موارد علائم تا نوجوانی و اوایل بزرگسالی فروکش می کنند. در برخی موارد پرتحرکی برطرف میشود ولی کاهش میدان توجه و مشکلات کنترل تکانه ای باقی می مانند. در ۴۰% موارد علائم تا بزرگسال دوام دارند. در این کودکان خطر امکان اختلالات مصرف و الکل و مواد اعتیاد آور همچنین، شخصیت ضد اجتماعی شایعتر می باشد.
علت بیش فعالی ADHD چیست؟
دلایل مختلفی برای اختلال بیش فعالی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت
ژنتیک
در مطالعات انجام شده بر روی دوقلوهای یک تخمکی و دوتخمکی همچینی والدین این کودکان شواهدی بدست آمده که نشان می دهد ممکن است پایه ی ژنتیک داشته باشد. این عارضه در کودکانی که پدرانشان دچار ADHD هستند و همچنین در پسرها بیشتر دیده می شود.
عوامل مربوط به رشد
موجهه با عوامل عفونی در ۳ ماه اول بارداری در ایجاد این عارضه نقش دارد. همچنین در مادرانی که دچار سوء تغذیه یا مشکل بهداشتی در ۴ هفته اول باشند، بیشتر دیده می شود.
آسیب مغزی
آسیب های جزیی در دوره جنینی خصوصا در منطقه ی پریتال که ممکن است از دلایل آن باشد. و یا حاصل عوامل مکانیکی یا متابولیکی یا استرس و سایر عوامل در دوره شیرخوارگی ناشی از عفونت و التهاب یا ضربه در این کودکان شایع است.
عوامل عصبی و شیمیایی
مطالعات نشان داده اند که اختلال در اعصاب رسانه ها و دستگاه نورآدرنرژیک و ترشح دوپامین و اپی نفرین در این بیماری اثر می گذارند.
عوامل عصبی و فیزیکی
مطالعات بر روی EEG مغز نشان دهنده درصد نسبی اختلال در نوار بتا می باشد. البته این تاخیر رشد در بسیار موارد با افزایش سن برطرف می شوند. همچنین مطالعات توموگرافیک کامپیوتری نشانگر کاهش جریان خون مغز در ناحیه ی لوب پیشانی کودکان می باشد.
عوامل روانی _ اجتماعی
عوامل استرس ساز و اختلال در تعادل خانواده، محرومیت و سایر عوامل اضطراب آور در تشدید و دوام اختلال بیش فعالی ADHD نقش دارند.
علائم بیش فعالی ADHD چیست؟
- ناتوانی در کنترل، بازداری و جلوگیری از عمل
- عمل بدون تفکر، تأمل و ملاحظه
- عمل بدون پیشبینی، برنامهریزی و توجه به پیامدهای آن
- احساس عمل آنی و خود به خود
- اختلال تکانشگری ( اقدام قبل از اندیشیدن، تغییرات ناگهانی فعالیت و از جا پریدن در کلاس)
- اختلال توجه (میدان توجه کوتاه، حواس پرتی، درجاماندگی، ناتوانی در تمام کردن تکلیف، تمرکز ضعیف)
- دوره شیرخوارگی همراه با کم خوابی و گریه فراوان(میدان توجه کوتاه و حواس پرتی و درجاماندگی)
- اختلال حافظه و تفکر (ناتوانی یادگیری، نقایص گفتاری و شنیداری، نشانه های مبهم عصبی و بی نظمی EEG )
- خود انگاره ی منفی (واکنش این کودکان با وقوف به ناراحتی خویش بدتر می شود) واکنش منفی اطرافیان و همسالان و مسئولین مدرسه، باعث بروز احساس بی کفایتی و حتی موجب رفتار کنش نمایی ضداجتماعی، خودشکنی و خود تنبیهی گردد.
مشکلات تحصیلی هم در زمینه یادگیری و هم رفتاری شایع می باشد. نشانه های این اختلال در دوره دبستان با اختلال در یادگیری (خصوصا غلط های پیش و پا افتاده در دیکته) و تمرکز و رفتارهای تکانه ای و هیجانی آشکار می شود.
ADHD، بیش فعالی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com