خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
7,074
امتیاز واکنش
35,516
امتیاز
473
زمان حضور
263 روز 6 ساعت 19 دقیقه
نویسنده این موضوع
خشک شدن برنج بعد از پخت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که علل مختلف آن را بررسی و به راه حل مناسب هر کدام مفصل اشاره میکنیم.

علت خشک شدن برنج آبکشی
برنج یکی از غذاهای اصلی ایرانی ها می باشد که در وعده شام و ناهار با انواع خورش، قیمه، قورمه سبزی، کباب، مرغ و...سرو می شود. برنج را به روش های متنوعی چون بخار پز یا کته، دمپخت، آبکش و...می توانیم بپزیم،برنج آبکش یکی از انواع روش های پخت برنج است که برای سرو در مجالس و مراسم ها بسیار مناسب بوده و باعث مجلسی تر شدن و دانه دانه شدن برنج می شود. یکی از متداول‌ترین مشکلات هنگام پخت برنج، بیش از حد سفت شدن آن است که معمولاً برای افراد تازه کار در زمینه آشپزی یا نوعروس‌هایی که تازه سر خانه و زندگی خود رفته‌اند، پیش می‌آید؛ در این بخش علت های خشک شدن برنج را بررسی می کنیم.

خیس کردن برنج
یکی از علت های سفت و خشک شدن برنج خیس نکردن آن قبل از پخت است،برای تهیه برنج آبکش، برنج را از 4 ساعت قبل از پخت با آب ولرم خیس کنید.به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق مرباخوری نمک بریزید تا برنج به خوبی خیس بخورد. اگر هنگام خیس کردن نمک بیشتری به برنج بزنید باعث می شود تا پلو بهتر از آب دربیاید.
انتخاب قابلمه مناسب
از دیگر دلایلی که موجب سفت و خشک شدن برنج هنمگام پخت آن می شود، اندازه قابلمه است، اگر قابلمه کوچک باشد برنج به خوبی قد نمی کشد و خام می ماند. شما باید در انتخاب قابلمه دقت کنید زیرا اگر قابلمه خیلی هم بزرگ باشد، بیشتر برنج ته دیگ می شود.
قابلمه انتخابی شما باید 1٫5 تا 2 برابری مقداری که برنج خام درون قابلمه جای گرفته فضای خالی داشته باشد تا برنج به خوبی قد بکشد و بپزد. اگر قابلمه ای که می خواهید برنج را در آن بجوشانید، کوچک باشد برنج فضای کافی برای قد کشیدن نداشته و خوب دم نمی کشد پس قابلمه ای که برای دم کردن برنج انتخاب می کنید باید کاملاً مناسب با مقدار برنجتان باشد.

جوشاندن کم برنج
بسیاری از نوعروس ها و تازه آشپزها استرس خمیر شدن برنج را دارند، به همین منظور برنج را درست نمی جوشانند و خیلی زود آبکش می کنند و به اصطلاح زنده تر بر میدارند،جوشاندن کم برنج قبل از آبکش کردن سبب خشک و سفت شدن برنج می شود.
اگر می خواهید بدانید که چه زمانی برنج را باید آبکش کنید، یک دانه از برنج را با دو انگشت فشار دهید، دانه برنجی که امتحان می‌کنید باید نرم شده باشد، اما در عین حال، نباید خیلی لطیف و شکننده باشد طوری که به راحتی با بین دو انگشت له شود. وقتی به این حد رسید، آن را در یک صافی آبکش کنید و سریع با آب سرد بشویید تا نمک برنج گرفته شود و برنج شور نشود.

کم ریختن آب برنج
برای پخت برنج آبکش باید به آب درون قابلمه نیز توجه نمایید زیرا اگر میزان آب در برنج کم باشد برنج خشک می شود واگر آب برنج نیز بیش از اندازه باشد برنج شفته میشود. به اندازه هر فنجان برنج، دو فنجان آب نیاز است.

شعله زیاد
برای دم کشیدن خوب برنج باید شعله زیر آن را کم کنید چرا که اگر شعله برنج زیاد از حد باشد آب برنج سریع تر تمام می شود و برنج نیز زنده می ماند و خشک می شود.
شعله زیاد موجب سوخته شدن ته قابلمه می شود و دیگر شما مجبور می شوید شعله را روی خیلی کم بگذارید و برنج بخار نخواهد کرد و اگر بخار کافی داخل قابلمه نباشد،برنج خشک و سفت می شود.

باز کردن بیش از حد در قابلمه
هنگام دم کردن برنج در قابلمه را بیش از حد باز کنید بخار برنج به طور کامل خارج می شود. در نتیجه برنج به خوبی دم نمی کشد و سفت شدن برنج نیز در این حالت بسیار محتمل است. پس هنگام دم کشیدن برنج حداقل تا 20 دقیقه در قابلمه را بر ندارید.
زمانی که برنج را دم می کنید با انتهای قاشق سوراخ های عمقی داخل برنج ایجاد کنید تا بخار از کف قابلمه به برنج های رویی هم برسد و برنج به صورت یکدست دم بکشد.

زمان دم کشیدن کم برنج
اگر زمان کمی به دم کشیدن برنج اختصاص دهید، برنجتان خشک و سفت می ماند پس زمان بیشتری برای دم کشیدن برنج با شعله کم اختصاص دهید،زمان دم کشیدن برنج بسته به نوع برنج متفاوت است بنابراین با توجه به برنجتان شاید لازم باشد بین 30 تا 45 دقیقه برنج را روی اجاق بگذارید تا دم بکشد.






منبع: نمناک


علت خشک شدن برنج و راه حل برنج سفت شده

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: مبینا گوهری و -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا