خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,745
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
طبقه‌بندی غول‌های گازی سودارسکی (انگلیسی: Sudarsky's gas giant classification) به منظور پیش‌بینی ظاهر این غول‌ها از دیدگاه یک ناظر بیرونی بر پایهٔ دمای آنها، توسط دیوید سودارسکی و همکاران او در مقالهٔ Albedo and Reflection "Spectra of Extrasolar Giant Planets"[۱] و سپس در «طیف‌های نظری و اتمسفر سیاره‌های غول‌پیکر فراخورشیدی» بسط داده شده‌است.[۲] پیش از انجام هرگونه رصد موفقیت‌آمیز مستقیم یا غیرمستقیم جو سیاره فراخورشیدی منتشر شد. این یک سیستم طبقه‌بندی گسترده‌است که هدف آن نظم بخشیدن به گونه‌های احتمالاً غنی (گوناگون) جو غول گازی فراخورشیدی است.


طبقه‌بندی سودارسکی آنگونه که در Celestia آمده.

Class-i_cubicapoc.png

Class I

Class-ii_cubicapoc.png

Class II

Class-iii_cubicapoc.png

Class III

Class-iv_cubicapoc359d45b932343735.png

Class IV

Class-v_cubicapoc.png

Class V


طبقه‌بندی غول‌های گازی سودارسکی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,745
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 18 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
غول‌های گازی با توجه به ویژگی‌های جوی فیزیکی مدل‌سازی‌شده‌شان به پنج کلاس (با اعداد رومی شماره‌گذاری شده‌اند) تقسیم می‌شوند. در منظومه شمسی، فقط مشتری و زحل در طبقه‌بندی سودارسکی قرار دارند و هر دو از کلاس I هستند. غول‌هایی مانند اورانوس (۱۴ جرم زمین) و نپتون (۱۷ جرم زمین) و دیگر سیاره‌های زمین‌سان که گازی نیستند را این طبقه‌بندی شامل نمی‌شود.

زمینه
ظاهر سیاره‌های فراخورشیدی به دلیل دشواری در انجام مشاهدات مستقیم تا حد زیادی ناشناخته مانده‌اند. بعلاوه، همگونی با سیاره‌های منظومه شمسی تنها می‌تواند برای تعداد کمی از سیاره‌های فراخورشیدی شناخته شده اعمال شود؛ زیرا اکثر آنها کاملاً شبیه هیچ‌یک از سیاره‌های ما نیستند، به عنوان مثال، مشتری داغ.
اجرامی که از برابر ستاره خود عبور می‌کنند (از دیدگاه ما) را می‌توان به صورت کروماتوگرافی نقشه‌برداری کرد، به عنوان مثال اچ‌دی ۱۸۹۷۳۳بی. آن سیاره سپس نشان داده شده که آبی با سپیدایی بزرگتر (روشنتر) از ۰٫۱۴ است. بیشتر سیاره‌هایی که به این صورت نقشه‌برداری شده‌اند، «مشتری داغ» بزرگ و در مداری نزدیک به ستارهٔ خود قرار داشته‌اند.
حدس و گمان در مورد نماهای ظاهری سیاره‌های فراخورشیدیِ دیده‌نشده در حال حاضر، بر مدل‌های محاسباتی جوّ احتمالی چنین سیاره‌ای تکیه دارد، به عنوان مثال اینکه چگونه مشخصات دما-فشار اتمسفر و ترکیب آن به درجات مختلف تابش واکنش نشان می‌دهد.

منبع: دانشنامه آزاد


طبقه‌بندی غول‌های گازی سودارسکی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا