خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
معاونت سایت
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
10,008
امتیاز واکنش
41,239
امتیاز
508
زمان حضور
312 روز 13 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خالق چشمه‌ی ذوق»

درود بر کاربران عزیز و تمامی نویسندگان ارجمند.
این تاپیک اختصاصی رمان ۹۸، آموزش ایجاد کشمکش و هیجان در رمان/داستان/ ادبیات برای نویسندگان مبتدی است.

~تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند.~
تیم آموزش نویسندگی


آموزش کشمکش و هیجان |‌ اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • جذاب
Reactions: Thr، (SINA)، daryam1 و 4 نفر دیگر

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
معاونت سایت
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
10,008
امتیاز واکنش
41,239
امتیاز
508
زمان حضور
312 روز 13 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
لطفاً مقهور احساسات نشوید. درست است که اساس خلق آثار هنری احساس است، اما باید از ذوق و هیجانات مواظبت کنید. خط اصلی داستان را تحت هر شرایطی مدنظر داشته باشید. اگر قصد داشتید قصه‌ی زنی را بنویسید که قرار است مادری نمونه باشد و در انتها به موفقیت فرزند ببالد؛ باید بر وسوسه‌ای که یک دفعه می‌آید و از شما می‌خواهد فرزند را در یک صحنه تصادف بکشید تا یک صحنه‌ی بی‌نظیر خلق
کنید و بعد زن عاشقانه‌ای با مردی که سر راهش قرار میگیرد رقم بزند و به زندگی‌اش برگردد، فارغ آیید.
درست است که چند سکانس طلایی خلق می.کنید، اما سیر داستان کاملا فدا می‌شود. این که چه بلایی قرار است سر داستانتان بیاورید کاملا شخصی است، اما تحت هر شرایطی به خاطر داشته باشید که در آخر کار کسی که مسئول است یک داستان را به منسجم‌ترین شکل ممکن تحویل دهد، شما هستید.
هیجانات را مدیریت کنید. اگر لازم است آن‌ها را بنویسید. با نوشتن ذهنتان خالی می‌شود، اما این که این نوشته‌ها را به داستان اضافه کنید یا نه را حتما با منطق پیش بروید.
از داستانک‌های تکراری دوری کنید؛ شما باید دقیقا بدانید که چه کاری باید انجام دهید.
خلاقیت هیجانات و صحنه‌های بدیعی که ناگهان در ذهنتان تجلی می‌یابند کاملا خوب هستند، اما گاهی ممکن است خط داستان را به بی‌راهه بکشانند و داستان سر از مسیر دیگری در بیاورد. این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست و شما باید مثل یک راننده‌ی ماشین خلاقیتتان را در مسیر درست نگه دارید. هدایت هر آن‌چه در ذهنتان می‌گذرد، دقیقا برعهده‌ی خودتان است.
در انتها این خط داستان است که تعیین می‌کند یک نویسنده چقدر توانسته است یک داستان را درست بیان کند. این سنگ محک پاشنه آشیل این کتاب است؛ چون گره‌ها، کشمکش‌ها و حوادث بیشترین حجم از صفحات کتاب را تشکیل می‌دهند. اگر به هر دلیلی از خط اصلی منحرف شده باشید انسجام را از دست می‌دهید.
کتاب‌هایی که خط منسجم عیان دارند:
در کتاب کوه سرگردانی سیمین دانشور داستان هیچ‌گاه از هستی جدا نمی‌شود.
یک مثال بصری برای این که ماهیت قضیه را واکاوی کنیم؛ مثالی بسیار ملموس داستان فیلم جدایی نادر از سیمین:
کل فیلم را در نظر بگیرید به فیلم‌نامه و رمان و... کاری نداریم. لطفا داستان را در نظر بگیرید. داستان از ترک خانه توسط سیمین شروع می‌شود و بعد اتفاقات پی‌درپی حوادث را رقم می‌زند و آخر داستان وقتی تمام حواس از مسأله‌ی اصلی پرت شده است نویسنده باز مخاطب را بـه خط اصلی برمی‌گرداند. به دادگاه، محل طلاق گرفتن نادر از سیمین و در آن‌جا متوجه می‌شویم تمام گره‌های فیلم داستان را در مسیر درست هدایت کرده‌اند و تمام حوادث در راستای خط سیری داستان
روی می‌دهند.

چه کنیم تا از خط سیری دور نشویم؟
قبل از نگارش داستان در چند جمله‌ی کوتاه داستان را خلاصه کنید. تاکید می‌کنیم نه چند صفحه، نه چند بند و نه چند خط! تنها چند جمله. این چند جمله را مبنا قرار دهید. به مرور ذهن به طور خودکار مبناها را می‌یابد. در شروع مواظب بی‌راهه‌هایی که ذهن را منحرف می‌کنند باشید.
به عنوان مثال این مطلب کتاب آگهی روز پنجشنبه ساعت ۱۷:۵۶ دقیقه:
بهار که با یک آگهی به دنبال کار می‌گردد پرستار پیرزنی می‌شود که او را وارد یک مسیر مهم در زندگی می‌کند. پیرزن سال‌ها پیش عاشقانه‌ای داشته و بهار معشوق او را می‌یابد، اما همه چیز پیچیده‌تر از تفکر اوست. به طرز جالبی خط داستان از بهار جدا نمی‌شود و این کتاب یکی از قوی‌ترین نمونه‌های انسجام است که در این سال‌ها به بازار آمده است.

- نویسنده: معجزه ی شرقی


آموزش کشمکش و هیجان |‌ اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: Thr، varesh، Della࿐ و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا