خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
طرفین جنگ ضمن پذیرش کلیه هزینه‏‌ها و خسارات جنگ، از کلیه منابع ممکن برای کسب پیروزی بهره می‏‌گیرند و کلیه طرح‏‌ها و برنامه‌‏های مربوط به رشد توسعه اقتصادی تحت‏‌الشعاع هدف پیروزی قرار می‏‌گیرند.
به گزارش ایسنا، جنگ فرصت‌های ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی را که می‌توانست حرکت به‌سوی پیشرفت را در ایران ممکن سازد تحت تأثیر خود قرار داد و زیان‌های فراوانی به مردم وارد کرد. جنگ‌ها همواره سـ*ـیاست‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهند به این شکل که هنگام جنگ، هدف اولیه و فوری دولت‏‌ها پیروزی است و در این راستا از کلیه منابع و امکانات موجود بهره می‏‌گیرند.
ممکن است جنگ بر سر مسایلی درگرفته باشد که اصولاً صرف هزینه‌‏های سنگین جنگ به لحاظ اقتصادی عقلانی نباشد، اما جنگ ادامه می‏‌یابد، چرا که در بسیاری از جنگ‏‌ها تصمیم‏‌گیران فراتر از دایره محاسبات اقتصادی عمل می‌‏کنند. ممکن است موضوع مورد اختلاف به لحاظ اقتصادی، اهمیت تحمل هزینه‌‏های جانی و مالی یک جنگ را نداشته باشد، اما حیثیتی شدن مسئله مانع از آن می‏‌شود که طرف‌‏های درگیر، عقب‏‌نشینی کرده یا پشت میز مذاکره بشینند. از این ‏رو، طرفین جنگ ضمن پذیرش کلیه هزینه‏‌ها و خسارات جنگ، از کلیه منابع ممکن برای کسب پیروزی بهره می‏‌گیرند و کلیه طرح‏‌ها و برنامه‌‏های مربوط به رشد توسعه اقتصادی تحت‏‌الشعاع هدف پیروزی قرار می‏‌گیرند.
در جنگ، ابزارها و امکانات اقتصادی نقش سلاح را بازی می‏‌کنند. اگر جنگ یک حکومت با یک گروه تجزیه طلب باشد، حکومت ممکن است از امکانات اقتصادی برای تنبیه و سرکوب تجزیه‏‌طلبان بهره گرفته یا از آنها به عنوان ابزارهای تشویقی جهت جلب رضایت آنها استفاده کند. تخصیص بودجه در جنگ، جهت‏‌گیری خاصی پیدا می‏‌کند و گرایش به تقویت صنایع خاصی چون فولاد و تسلیحات بیشتر می‏‌شود. سهم بودجه دفاعی افزایش می‏‌یابد که تأثیر منفی بر بخش‌‏های رفاهی باقی می‏‌گذارد.


تأثیر جنگ بر سـ*ـیاست‌‏های اقتصادی

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاثیر سـ*ـیاست اقتصادی دولت‌ها بر رفاه اجتماعی در دوران جنگ
در حالی که در جنگ ممکن است نیاز به هزینه‌‏های بهداشت و سلامت افزایش یابد، اما افزایش هزینه‏‌های جنگ ممکن است تأثیر منفی بر آن بگذارد. حکومت‏‌هایی که برای تأمین بودجه به مالیا‏ت‏‌ها وابستگی شدیدی دارند، به افزایش مالیات‏‌ها تمایل پیدا می‏‌کنند. سیستم جمع‏‌آوری مالیات مستحکم‏‌تر می‏‌شود و فشارهای شدیدتری علیه مردم اعمال خواهد شد. اگر دولت در مالیات‏‌گیری مشکل داشته باشد به دنبال مسیرهایی می‌‏رود که آنها نیز بر رفاه اجتماعی اثر منفی می‏‌گذارند. ممکن است انتشار اوراق قرضه یا چاپ پول به عنوان گزینه‌‏های بعدی در دستور کار قرار گیرند. با چاپ پول تورم تشدید می‏‌شود یا افزایش بدهی داخلی، ریسک افزایش نرخ بهره داخلی و فرار سرمایه‏‏‌های بخش خصوصی را به دنبال دارد. به این ترتیب، سـ*ـیاست اقتصادی دولت در طی جنگ بر رفاه اجتماعی اثر منفی می‏گذارد.
اگرچه دولت‏‌ها معمولاً در طول جنگ از ابزارهای مالی و پولی برای تأمین هزینه‏‌های جنگ استفاده می‏‌کنند، اما آنها با این واقعیت مواجه‌اند که تحمیل ریاضت اقتصادی بر مردم می‏‌تواند انگیزه آنها را در حمایت و پشتیبانی از جنگ تضعیف کند. بر این اساس ممکن است با اعمال یک سـ*ـیاست توزیعی حساب شده تا حدی از فشارها علیه مردم بکاهند. چنین سـ*ـیاست‏‌هایی با هر ترفندی که ترسیم و اعمال شوند، مانع صدمات اقتصادی جنگ نمی‏‌شوند.


تأثیر جنگ بر سـ*ـیاست‌‏های اقتصادی

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنها ممکن است عوارض محسوس صدمات را به آینده منتقل کنند. از این‏رو، دولت پس از پایان جنگ با دشواری‏‌ها و معضلات مختلفی مواجه خواهد بود و همین مشکلات می‏‌تواند بر موقعیت و محبوبیت آن اثر منفی بگذارد.
در دوره جنگ، کنترل دولت‏‌ها بر سـ*ـیاست‌‏های اقتصادی‏‌شان معمولاً ضعیف‌‏تر از شرایط عادی است و احتمال شکست طرح‏‌ها و انتظارات بالاست. در کل در زمان جنگ، سـ*ـیاست‏‌ها و فعالیت‏‌های اقتصادی دولت بیشتر از اینکه در خدمت رفاه ملت باشد، در خدمت پیروزی در جنگ قرارمی‏‌گیرد، هرچند که کسب پیروزی ضرورتاً به افزایش رفاه مردم منجر نمی‏‌شود.
در طول جنگ، سـ*ـیاست‏‌های اقتصادی دولت بیش از اینکه جهت‏‌گیری تولیدی داشته باشد، جهت‏گیری مصرفی دارد. راه‏های تجارت و سرمایه‌‏گذاری و ایجاد اشتغال با اختلال مواجه می‏‌شوند و منابع درآمد و ثروت کشور ممکن است به طرز لجام گسیخته‏‌ای در راستای برنامه‏‌های جنگ به کار گرفته شوند. اگر حکومت بتواند ضرورت و اهمیت جنگ را در نزد افکار عمومی توجیه کرده و جامعه را متقاعد کند که پیروزی در جنگ ارزش چنین هزینه‏‌های سنگینی را دارد، گرفتاری‏‌های اقتصادی بر موقعیت حکومت چندان تأثیری نمی‏‌گذارد. اما اگر مردم غالباً جنگ را غیرضروری تلقی کرده یا تصمیم‏گیران را در اداره بهینه جنگ نالایق و ناموفق به حساب آورند، موقعیت و مقبولیت حکومت تنزل خواهد کرد.

منبع: ایسنا


تأثیر جنگ بر سـ*ـیاست‌‏های اقتصادی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا