خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,994
امتیاز واکنش
35,177
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 17 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیت الکرسی یکی از پر فضیلت ترین سوره های قرآن است که دراحادیث های زیادی هم به فضیلت آیت الکرسی اشاره است، جالب است بدانید اسم آیت الکرسی معنی متفاوتی دارد.

حقایقی درباره آیت الکرسی از دل احادیث

آیت الکرسی از آیات با فضیلت سوره بقره و یکی از دعاهای با ارزش است که خواندن آن بسیار توصیه شده و خواص بسیاری دارد. آیت الکرسی برخلاف تصور اکثر مردم یک آیه(آیه 255 بقره) است و دو آیه بعد از آن جزء آیت الکرسی نیست، هر چند در برخی از موارد به خواندن آنها همراه آیت الکرسی تأکید شده است. خواندن این آیه که جزو برترین آیات قرآن است و به صفات مهم خداوند مانند وحدانیت و مالکیت اشاره میکند، به علت خواص متعددش در همه حال به‌ خصوص پس از نماز، بعد از وضو، قبل از خواب، هنگام خروج از خانه، هنگام مواجهه با خطر و سختی و... توصیه شده است. در ادامه این بخش از نمناک علت نامگذاری آیه 255 بقره به آیت الکرسی را شرح داده ایم.

علت نامگذاری آیه 255 بقره به آیت الکرسی
آیه 255 سوره بقره در در صدر اسلام و زمان‌ پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) نیز به‌ آیةالکرسی‌ معروف‌ بوده‌ است‌. (طباطبایی، المیزان، 1390ق، ج2، ص337)
آیه 255 سوره بقره، به جهت واژه «الکرسی» در این آیه، آیة الکرسی نامیده شده است. (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، 1371ش، ج2، ص276.)

واژه «الکرسی» به چه معناست؟
امام صادق(ع) می فرمایند:کرسی علم اختصاصی خداوند است که هیچ یک از پیامبران، فرستادگان و [سایر] حجت‌هایش را بر آن آگاه نکرده است.( صدوق، معانی الاخبار، دار المعرفة، ص29.)
برای واژه الکرسی معانی مختلفی چون تـ*ـخت و سریر؛ قلمرو فرماندهی و تدبیر؛ مرکز فرماندهی و تدبیر و علمبیان شده است.(طبرسی، مجمع البیان، ج2، ص628-629)
گفته شده مراد از کرسی در آیه الکرسی حکومت، قیمومت، سلطه و تدبیر خداوند است.(مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، 1371ش، ج‏2، ص272-274)

حدیث درباره آیت الکرسی برای اشاره به فضیلت آن
قرائت آیت الکرسی دارای برکات و فضائلی است که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

نورانیت در قبر
در حدیث پیامبر درباره آیت الکرسی میخوانیم که پیامبر اکرم (صل الله) فرمودند:

هرگاه مؤمنی آیت الکرسی را تلاوت کند و ثواب آن را به اهل گورستان بخشد و هدیه ایشان سازد،حق تعالی از برکت آیت الکرسی،چهل نور،در قبر هر مرده ای داخل کند که آن نور،از مشرق تا مغرب بوده باشد و قبرهای ایشان را پر نور و فراخ و گشاده سازد و از برای هر مرده ای درجه ای بلند گرداند و برای خواننده آیت الکرسی،ثواب شصت پیغمبر کرامت فرماید و به عدد هر حرفی از حروف آیت الکرسی،فرشته ای را بیافریند که برای او تا روز قیامت تسبیح کند.(منهج الصادقین، ج2، ص95-96)


چرا به آیت الکرسی، آیت الکرسی میگن؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,994
امتیاز واکنش
35,177
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 17 ساعت 49 دقیقه
نویسنده این موضوع
دفع بلا و رفع سختی
از امام صادق(ع) نقل شده است که هر کس این آیه را یک بار تلاوت کند،‌ خداوند هزار مورد از بلایای دنیا را که راحت‌ترین آن فقر است و هزار مورد از سختی‌های آخرت را که آسان‌ترین آن عذاب قبر است، برطرف می‌کند.(عیاشی، التفسیر، 1380ق، ج1، ص136و137.)

حدیث شریف درباره آیت الکرسی برای رفع درد و ناراحتی
از امام علی(ع) نقل شده است اگر کسی هنگامی که ناراحتی چشم دارد آیة الکرسی را بخواند و در دل و نیتش این باشد که بهبود می‌یابد ان شاءالله عافیت نصیبش می‌شود.( شیخ صدوق، الخصال، 1362ش، ج2، ص616.)

فضیلت آیت الکرسی
در حدیثی از علی بن ابی‌طالب آمده‌است:
اگر خواص آیة الکرسی را می‌دانستید در هیچ زمانی خواندن آن را ترک نمی‌کردید.( طوسی، الامالی، 1414ق، ص509)

دفع خطر قبل از سفر
در حدیثی از حسن عسکری آمده‌است:
آنگاه که در سفر احتمال خطر دادی، قبل از سفر سوره‌های حمد، معوذتین، آیت‌الکرسی و قدر را بخوان.( بحارالانوار، ج 59، ص 24.)

برآورده شدن حاجات
در حدیثی از محمد خطاب به علی ابن ابیطالب چنین آمده‌است:
آنگاه که از منزل در پی حاجتی بیرون شدی آیت‌الکرسی تلاوت کن، زیرا موجب برآورده شدن حاجت می‌باشد.( بحارالانوار، ج 92، ص 159)

ثواب چهل سال عبادت با خواندن آیت الکرسی
در حدیثی از محمد باقر امام پنجم شیعیان چنین آمده‌است:
کسی که بعد از وضو آیت‌الکرسی بخواند خداوند ثواب چهل سال عبادت را به او عنایت می‌فرماید و چهل درجه او را بالا می‌برد و چهل حورالعین را به تزویج او درمی‌آورد.( بحار الانوار، ج 80، ص 317.)

افزایش برکت و رحمت
در حدیثی از پیامبر اسلام چنین آمده‌است:

بر تو باد به قرائت آیت‌الکرسی که در هر حرف آن هزار برکت و هزار رحمت است.( بحارالانوار، ج 76، ص 231)

در حدیثی از پیامبر اسلام چنین آمده‌است:
آیت‌الکرسی از گنجینه‌ای در زیر عرش به من عطا شده‌است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده‌است.( بحارالانوار، ج 86 ص 125.)

موثر در رفع فراموشی
سلمان فارسی روایت می‌کند که:پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود:فردی که آیة الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آنرا بمکد و هفت مرتبه این کار را انجام دهد هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او مورد آمرزش قرار خواهند داد. ( کتاب خواص الایات ص20 )

کفاره گناهان
امام صادق (ع) در این باب فرموده اند:هر کس بعد از نماز جمعه، وقتی که سلام میدهد، حمد را یک مرتبه قرائت کند، همچنین سوره توحید را هفت مرتبه، سوره فلق هفت بار، سوره ناس را هفت بار و آیة الکرسی، آیه سخره؛ ان ربکم الله الذی خلق السموات و آیه ما قبل آخر سوره توبه؛ لقد جاءکم رسول من انفسکم را بخواند، کفاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه بعدی در نظر گرفته خواهد شد. (ثواب الاعمال، ص 83)

منبع: نمناک


چرا به آیت الکرسی، آیت الکرسی میگن؟

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا