خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کلاویه؛

نگارشگر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
14/10/23
ارسال ها
25
امتیاز واکنش
270
امتیاز
58
زمان حضور
1 روز 7 ساعت 45 دقیقه
نویسنده این موضوع
{بسم هو}

نام دلنوشته: دلقک‌ها نمی‌خندند
نگارشگر: silent کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: تراژدی
منتقد: MaRjAn

مقدمه:
دلقک‌های عزیز! واقعاً برای تخریب حرفه‌ی شما؛ متاسفم!
دلقک خوبی بودن، سخت است...! از همان‌ها که ساعت‌ها بدون زله شدن، نقش‌بازی می‌کنند...!
با این‌حال؛ حسی در قعر وجودم می‌گفت من دلقک خوبی نیستم؛ تمام پیکرم به هوای لبخند مردم تخریب شد؛ اما... گویی تمام وجود من برای این توده جمعیت، کافی نبود...!

*محتوای این دلنوشته از عقاید، فرقه و یا طرز فکری خاص، پیروی نمی‌کند و صرفاً تراوشات ذهنی نویسنده‌ است؛ از این‌رو اگر در هنگام خواندن، معطوف به منظره ذهنی‌ای ژرف شده، محتوای نوشته مشهود است.

لینک اثر:


نقد و بررسی دلنوشته دلقک‌ها نمی‌خندند | کلاویه؛ کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: -FãTéMęH- و MaRjAn

MaRjAn

مدیر برتر رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
19/2/21
ارسال ها
7,603
امتیاز واکنش
31,850
امتیاز
473
سن
17
زمان حضور
218 روز 19 ساعت 24 دقیقه
به بسم الله می‌خوانم خدا را
ز مشتی خاک آدم ساخت مارا

نقد دلنوشته | دلقک‌ها نمی‌خندند
می‌گویند آن سخن کز دل بر آید، لاجرم بر دل نشیند! صحیح و غلط بودنش را نمی‌دانم، اما دلنوشته‌ی دلقک‌ها نمی‌خندند بر دل می‌نشست؛ شاید یکی از دلایلش این بود که سخن دل بود!
اگر در کل ادبیات یک چیز وجود داشته باشد که آن را دوست نداشته باشم، آن چیز دلنوشته است، اما این دلنوشته بسیار مرا به خود جذب کرد؛ مهم‌ترین دلیلش این بود که دلنویس به خوبی حس غم و اندوه را به مخاطب منتقل می‌کند و این، مهم‌ترین موضوع در دلنویسی‌ست!
مقدمه‌ی اثر ساده، اما جذاب بود! به عنوان کسی که در ابتدا سرسری مقدمه را خواندم، مشتاق شده بودم تا به ادامه‌ی دلنوشته بپردازم.. این خود یک نقطه قوت برای "دلقک‌ها نمی‌خندند" بود!
چیزی که بسیار در این دلنوشته مشهود بود، فضای غم، اندوه و درد است! به راحتی با راوی همزادپنداری کردم و برای اولین بار، به خودم قول دادم یک دلنوشته را تا آخر بخوانم! برای مثال، در این نوشته، به راحتی می‌توانستم درد نوشته را حس کنم:


گاهی سردرگم و مرعوب، می‌خواهم پشت سایه‌بان‌های سیرک، پناه بگیرم...
هرچند فرار از دست اصوات قهقه؛ کار دشواری است...
هنگام شروع نمایش، حس مرده‌ای را دارم که دیگران دست در تابوت‌اش برده‌اند و تکه گوشت‌های پوسیده‌اش را می‌سوزانند؛ همین‌قدر حقیرانه...!
«و نمایش باری دیگر آغاز شد!»


از بابت کاربرد به جای آرایه‌ها، دلنویس را تحسین می‌کنم! آرایه‌هایی همچون تشخیص، تناقض، تضاد و تشبیه در نوشته‌ها بسیار به جا به کار رفته بود و متن را دلنشین می‌کرد! اما پیشنهاد می‌کنم نویسنده علاوه بر آرایه‌های معنوی، به آرایه‌های لفظی همانند سجع، جناس و واج آرایی نیز توجه کند که قول می‌دهم جذابیت دلنوشته دوچندان می‌شود!


نمایش‌های زیادی را گذراندم و ماسک‌های زیادی بر چهره‌ام نشاندم؛ با این‌حال، هنوز هم چیزی از تشنج سطوح‌آور دستانم کم نشده، موریانه‌ها هنوز هم از درون، دلم را تیکه‌پاره می‌کنند...
از هیچ‌چیز، چیزی کم نشده، چون روح پریشان من، هنوز هم از من خشمگین و غم‌زده‌ست... .
« و نمایش باری دیگر آغاز شد! »


در این بخش، استفاده‌ی به جا از آرایه‌های معنوی و بیان من جمله تشبیه، جذابیت کلام را چند برابر کرده! هرچند احتمالا منظور نگارشگر از "سطوح‌آور"، "ستوه آور" بوده...
چیزی که کمی مرا اذیت کرد، استفاده‌ی نا به جا از علائم نگارشی بود، هرچند شاید به نقد مربوط نباشد، اما پیشنهاد می‌کنم بعد از نوشتن، از لحاظ ظاهری هم آن را ویرایش کنید.


کمک... !
بیش از هزار بار، این کلمه را با هر رنگ مداد شمعی، نوشتم... تا کردم و تا کردم و تا کردم، آن‌قدر که به شکل هواپیمایی کاغذی درآمد... با این‌حال، آن‌ها هیچ‌وقت، دورتر از دیواره‌های سیرک مغزم، نرفتند؛ تنها مانند فریادی تو گلو، برای همیشه خفه شدند... !
« و نمایش باری دیگر آغاز شد!»


دلنویس با استفاده از استفاده‌ی صحیح واژگان و تناسب نسبی کلمات، متنی را خلق کرده که نه تنها باعث خستگی و دلزدگی مخاطب نمی‌شود، بلکه او را در خود غرق و دل کندن از آن را سخت می‌کند.
در آخر، دلنوشته از سطح مطلوبی برخوردار است و اگر نگارشگر متن را از لحاظ ظاهری ویرایش کند و به آرایه‌های دیگر به خصوص آرایه‌های لفظی توجه کند، سطح نوشته به مراتب بالاتر می‌رود.


با آرزوی موفقیت برای دلنویس عزیز و سپاس از انتقاد پذیری شما
تیم نقد انجمن رمان 98

MaRjAn


نقد و بررسی دلنوشته دلقک‌ها نمی‌خندند | کلاویه؛ کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
  • جذاب
  • تشکر
Reactions: ZaHRa، YeGaNeH، کلاویه؛ و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا