خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
474
امتیاز واکنش
1,103
امتیاز
183
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 9 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
معماری را می توان محل تلاقی نیاز بشر با هنر تعریف نمود . دوره هخامنشی از نظر معماری ، بسیار پر بار بوده است نمای ساختمان و بناهای به جا مانده از آن زمان ، هنوز نیز توسط متخصصان مورد تدقیق و بررسی قرار می گیرد . تلفیق هنر مردمان سرزمین های همجوار با مولفه های بومی و اصیل پارسی ، سبب جلال و جبروت امپراطوری هخامنشی در طی گذشت زمان بوده و باعث پدید آمدن سبکی نو در معماری شد که با شکوه و خاص بوده است .

سبک خاص معماری هخامنشی در بر گیرنده المان های ویژه ای نظیر صفه سازی ، تالارهای ستون دار ، ستون و سر ستون های بزرگ سنگی که عظمت مثال زدنی دارند ، پایه ستون ها ، معماری پیکره ای ، دروازه های یادمانی و برج های گوشه ای است .

معرفی عناصر و مولفه های سبک معماری هخامنشی

معماری هخامنشی با پرورش دادن عناصر معماری دیگر سرزمین ها و برقراری ارتباط نزدیک بین این عناصر و شیوه متداول زندگی مردم ، بسـ*ـتری برای ظهور سبکی جدید در حرفه معماری مهیا ساختند . اجزا و عناصر این سبک در ادامه معرفی می شوند .

  • صفه سازی
صفه سازی اشاره به سکویی دارد که ایرانیان برای بنا نمودن ساختمان های خود از آن استفاده می نمودند . صفه از دیرباز در معماری ایران زمین حضور داشته است و خانه روسای قبایل اغلب بر روی این سکوها بنا می شد .

  • تالارهای ستون دار یا آپادانا
استفاده از این سبک در دوره هخامنشی به عنوان هسته مرکزی ساختمان متداول و مرسوم بوده است . ساخت تالارهایی که با بیش از دو ردیف ستون طراحی شده بودند ، در دوره هخامنشی با استقبال زیادی رو به رو شدند . تالار مرکزی تـ*ـخت جمشید ، بزرگترین و مجلل ترین کاخ داریوش آپادانا است که پروسه ساخت آن 30 سال طول کشیده است .

  • ستون
مواجه معماری با ستون های چوبی از هزاره ششم آغاز گردید . ظهور ستون ها در معماری از نظر زمانی با بروز تالارهای ستون دار یا آپادانا تقارب دارد . استفاده از این المان در طراحی داخلی متداول بوده و علاوه بر داشتن کارایی ، جلوه بی نظیری نیز در فضا ایجاد می کند .


هنر معماری در زمان هخامنشیان

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-

reyhaneZ

مدیر آزمایشی تالار هنر
مدیر آزمایشی
  
عضویت
21/10/23
ارسال ها
474
امتیاز واکنش
1,103
امتیاز
183
سن
22
محل سکونت
قم
زمان حضور
18 روز 9 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
برج های گوشه ای
برج های گوشه ای المان هایی هستند که در معماری هخامنشی وجود دارند اما کاربری خاصی برای آنها معین نشده است . این برج ها از نظر مکانی در چهار گوشه تالارهای ستون دار واقع می گردند .

  • دروازه یادمانی
در دوره هخامنشیان برای ورود به هر مجموعه ای دروازه ای طراحی می شد که به نام دروازه یادمانی شهرت داشت . در پس دروازه یادمانی ، اغلب فضای وسیعی در نظر گرفته می شد که از آن به عنوان سالن انتظار یاد می گردید .

معماری پیکره ای
معماری پیکره بر مبنای ساخت حیوانات به صورت ترکیبی شکل گرفته است که از آن به عنوان معماری آیینی یاد می گردد .
در این سبک از شمایل حیوانات در ناحیه سر ستون ها استفاده شده و آثار شگرفی به وجود آمده است .


معرفی آثار معماری دوران هخامنشی

آثار برجسته ای از بناهای دوران هخامنشیان در دسترس متخصصان و علاقه مندان جهت انجام مطالعه معماری آن دوره وجود دارد که برخی از آنها هم اکنون در داخل مرزهای ایران هستند و تعدادی نیز در خارج از مرزها و در محدوده کشورهای همسایه واقع شده اند .

پاسارگاد ، برازجان ، شوش ، تـ*ـخت جمشید ، تمب بت ، لیدوما و دهانه غلامان آثار برجسته به جا مانده از معماری هخامنشیان است که برای بازدید و مطالعه در رابـ*ـطه با آنها نیازی به خروج از کشور نیست . بابل ، صیدا یا صیدون ، کختی ، آلتین تپه ، زیخیاگورا ، بنجامین ، قره شامیرلی و ساری تپه خارج از مرزهای کشور ایران قرار دارند و بازدید و آشنایی با آنها از نزدیک مستلزم خارج شدن از محدود مرزهای کشور می باشد .

مهم ترین آثار بر جای مانده از دوره هخامنشیان را کاخ ها ، مقبره ها و آرامگاه ها و همچنین آتشگاه ها تشکیل می دهند . کاخ صد ستون ، کاخ سه دوازه ، کاخ تچر ، کاخ خزانه ، آرامگاه کوروش و کعبه زرتشت پر آوازه ترین بناهای دوره هخامنشی هستند .

3333333333333333333333333.jpeg



aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa1.jpeg


منبع:شرکت معماری هیرادانا


هنر معماری در زمان هخامنشیان

 
  • تشکر
Reactions: -FãTéMęH-
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا