خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
بوم‌شناسی بیماری (به انگلیسی: Disease ecology)، زیرشاخه‌ای از بوم‌شناسی است که به سازوکارها، الگوها، و اثرات برهمکنش‌های میزبان و عامل بیماری‌زا، به ویژه بیماری‌های عفونی مربوط می‌شود. به عنوان مثال، چگونگی انتشار انگلها و تأثیر آن بر جمعیت‌ها و جوامع حیات وحش را بررسی می‌کند. با مطالعه جریان بیماری‌ها در محیط طبیعی، دانشمندان به دنبال درک بهتری هستند که چگونه تغییر در محیط ما می‌تواند شیوه سفر عوامل بیماریزار و دیگر بیماری‌ها را شکل دهد. بنابراین، بوم‌شناسی بیماری‌ها به دنبال درک پیوندها میان کنش‌ها و برهمکنش زیستی و تکامل بیماری است. بیماری‌های عفونی جدید در حال ظهور و ظهور مجدد (که هم حیات وحش و هم انسان را آلوده می‌کنند) با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است که می‌تواند پیامدهای پایداری بر سلامت عمومی، سلامت بوم‌سازگان و تنوع زیستی داشته باشد.

Ixodes_ricinus_ticks.jpeg

کنه‌ها ناقل بیماری لایم هستند

440px-Flickr_-_Rainbirder_-_Barn_Owl_Tyto_alba.jpeg

جغدهای انبار گونه میزبان برای ویروس نیل غربی هستند.

عفونت‌های انگلی همراه با برخی بیماری‌های منتقله در حیات وحش وجود دارد که می‌تواند اثرات بهداشتی شدیدی بر افراد و جمعیت‌های خاص داشته باشد. فعل و انفعالات مداوم میزبان و انگل، بوم‌شناسی بیماری را در محیط زیست حفاظت حیاتی می‌سازد.

عوامل انسانی گسترش بیماری می‌تواند از طریق معرفی یا انتقال حیات وحش برای اهداف حفاظتی توسط انسان باشد. علاوه بر این، فعالیت‌های انسانی در حال تغییر شیوه حرکت بیماری‌ها در محیط طبیعی است.

منبع: دانشنامه آزاد


بوم شناسی بیماری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا