- عضویت
- 19/3/18
- ارسال ها
- 376
- امتیاز واکنش
- 7,877
- امتیاز
- 313
- محل سکونت
- Yazd
- زمان حضور
- 46 روز 19 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
هر روز چند ایه ای رو همراه با تفسیر همراه ما باشید
انجمن رمان ۹۸
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم(1)
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2)
سپاس و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ (3)
(خدايى كه) بخشنده و مهربان است.
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
(خدايى كه) مالك روز جزاست.
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
(خدايا) تنها ترا مى پرستيم و تنها از تو يارى مى جوئيم
اهدِنا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ (6)
(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (7)
(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!
درسهاى تربيتى سوره ى حمد
قبل از تفسسير سوره حمد سيمايى از درسهاى اين سوره را ترسيم نموده و در صفحات بعد به شرح آن مى پردازيم؛
1- انسان در تلاوت سوره ى حمد با «بسم اللَّه» از غير خدا قطع اميد مى كند.
2- با «ربّ العالمين» و «مالك يوم الدين» احساس مى كند كه مربوب و مملوك است و خودخواهى و غرور را كنار مى گذارد.
3- با كلمه «عالمين» ميان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مى كند.
4- با «الرّحمن الرّحيم» خود را در سايه لطف او مى داند.
5 - با «مالك يوم الدين» غفلتش از آينده زدوده مى شود.
6- با گفتن «ايّاك نعبد» ريا و شهرت طلبى را زايل مى كند.
7- با «ايّاك نستعين» از ابرقدرت ها نمى هراسد.
8 - از «انعمت» مى فهمد كه نعمت ها به دست اوست.
9- با «اهدنا» رهسپارى در راه حقّ و طريق مستقيم را درخواست مى كند.
10- در «صراط الّذين انعمت عليهم» همبستگى خود را با پيروان حقّ اعلام مى كند.
11- با «غير المغضوب عليهم» و «لا الضّالّين» بيزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى دارد.
در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه ى آنهاست، شروع مى كنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى كنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى كنند. چنانكه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خداصلى الله عليه وآله بر زمين زد.(7)
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود.
حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10)
انجمن رمان ۹۸
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم(1)
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2)
سپاس و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ (3)
(خدايى كه) بخشنده و مهربان است.
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
(خدايى كه) مالك روز جزاست.
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
(خدايا) تنها ترا مى پرستيم و تنها از تو يارى مى جوئيم
اهدِنا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ (6)
(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ (7)
(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدايت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!
درسهاى تربيتى سوره ى حمد
قبل از تفسسير سوره حمد سيمايى از درسهاى اين سوره را ترسيم نموده و در صفحات بعد به شرح آن مى پردازيم؛
1- انسان در تلاوت سوره ى حمد با «بسم اللَّه» از غير خدا قطع اميد مى كند.
2- با «ربّ العالمين» و «مالك يوم الدين» احساس مى كند كه مربوب و مملوك است و خودخواهى و غرور را كنار مى گذارد.
3- با كلمه «عالمين» ميان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مى كند.
4- با «الرّحمن الرّحيم» خود را در سايه لطف او مى داند.
5 - با «مالك يوم الدين» غفلتش از آينده زدوده مى شود.
6- با گفتن «ايّاك نعبد» ريا و شهرت طلبى را زايل مى كند.
7- با «ايّاك نستعين» از ابرقدرت ها نمى هراسد.
8 - از «انعمت» مى فهمد كه نعمت ها به دست اوست.
9- با «اهدنا» رهسپارى در راه حقّ و طريق مستقيم را درخواست مى كند.
10- در «صراط الّذين انعمت عليهم» همبستگى خود را با پيروان حقّ اعلام مى كند.
11- با «غير المغضوب عليهم» و «لا الضّالّين» بيزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى دارد.
در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه ى آنهاست، شروع مى كنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى كنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى كنند. چنانكه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خداصلى الله عليه وآله بر زمين زد.(7)
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود.
حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10)
تفسیر قران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: