خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ĤaŊaŊeĤ~

دستیار تالار کتاب گویا
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
17/7/21
ارسال ها
728
امتیاز واکنش
9,747
امتیاز
263
سن
18
محل سکونت
فضول آباد
زمان حضور
61 روز 12 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه صدای خود را تقویت کنیم ؟

تقویت صدا یا به بیان بهتر تربیت صدا برای گویندگی حرفه‌ای چندین مرحله دارد. مهم‌ترین اصل برای داشتن صدای دلنشین، تقویت حنجره به منظور تنفس درست در حین گویندگی است. نفس‌گیری درست کمک می‌کند جملات را به خوبی ادا کنید پس یکی از مهم‌ترین اصول اولیه گویندگی، تمرین نفس‌گیری یا تنفس صحیح است. اما جنجره قوی یا صدای قوی چه ویژگی‌هایی دارد؟ بیشتر افراد تصور می‌کنند منظور از صدای قوی صدای بسیار بلند یا بَم است. در صورتی که صدا یا حنجره‌ای قوی است که دارای قدرت زیادی باشد. به بیان ساده‌تر صدای قوی صدایی است که بعد از هر بار گویندگی یا خوانندگی دچار گرفتگی نشود یا اصطلاحا زود نگیرد. برای داشتن چنین صدایی باید آموزش دید و تمرین‌های زیادی انجام داد. مراحل زیر مهم‌ترین تمرین‌های تقویت حنجره هستند.

گرم کردن صدا: در ابتدا سعی کنید در محلی آرام قرار گرفته و ریلکس باشید سپس سعی کنید تا جاایی که بازدم شما اجازه می‌دهد، در پایین‌ترین پرده حرف «آ» را ادا کنید. در قدم بعدی چند نفس عمیق بکشید و دوباره حرف «آ» را به صورت کشیده تکرار کنید. با تکرار این تمرین به مدت 5 دقیقه می‌توانید به خوبی صدای خود را گرم کنید. بعد از آن حرف «آ» را در یک پرده بالاتر تکرار کنید. تکرار این روند تا جایی که صدای شما به خوبی گرم شود باعث می‌شود در زمان گویندگی یا اجرا آسیبی به حنجره وارد نشود. فراموش نکنید که صدای شما وقتی به پختگی کامل می‌رسد که تمرین را از پرده‌های پایین شروع کرده باشید.

در حین تمرین اگر دچار سوزش، خارش گلو و سرفه شدید به این دلیل است که برای بالا بردن پرده‌ها عجله‌ کرده‌اید. برای حل چنین مشکلی باید به پرده قبلی برگشته و 5 دقیقه تمرین کنید. برای پر و خالی کردن ریه‌هایتان عجله نکنید. سعی کنید این روند را به آرامی و سرحوصله انجام دهید تا ریتم نفس‌گیری در هنگام تمرین به‌هم نریزد. برای اینکه این کار را به درستی انجام داده باشید ابتدا شکم و سپس سـ*ـینه‌ها را پر از هوا کنید. پرده‌های پایین را در فضای باز اجرا کنید و پرده‌های بالا را در محیط‌های باز. برای اینکه بهترین نتیجه را از این تمرین بگیرید آن را دو ماه به صورت پیوسته انجام دهید تا صدایتان از حالت ناپختگی خارج شود.


چگونه صدای خود را تقویت کنیم؟!

 

~ĤaŊaŊeĤ~

دستیار تالار کتاب گویا
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
17/7/21
ارسال ها
728
امتیاز واکنش
9,747
امتیاز
263
سن
18
محل سکونت
فضول آباد
زمان حضور
61 روز 12 ساعت 48 دقیقه
نویسنده این موضوع
زنگ‌دار شدن صدا: در مرحله بعدی باید بتوانید که صدای خود را پرحجم یا زنگ‌دار کنید. صدای پرحجم صدایی ایست که در همه جا به صورت یکنواخت و بدون گرفتگی شنیده شود. صدایی که چنین ویژگی دارد بر روی فضا احاطه پیدا می‌کند در نتیجه می‌تواند به راحتی کنترل جو آن محیط را به دست بگیرد. این تکنیک یکی از روش‌هایی است که به مجریان کمک می‌کند نظم برنامه خود را حفظ کنند. برای اینکه صدای پرحجمی داشته باشید باید ابتدا نفس عمیق کشیده و ریلکس باشید سپس کلماتی که در انتهای آن‌ها حروف «نْگ» وجود دارد را به صوت تودماغی تلفظ کنید. مثل: هنْگ و منْگ. این کلمات باید به صورت کشیده ادا شوند.

بعد از این کار یک شعر را انتخاب کرده و با صدای زیر بخوانید. برای اجرای بهتر می‌توانید حرف «ر» را به صورت «رررر» تلفظ کنید. برای اینکه صدای زنگ‌داری داشته باشید باید از روش‌های زیر استفاده کنید: در ابتدا چند نفس عکیق بکشید به طوزی که ریه‌ها کاملا پر شود بعد از آن هوا را به آهستگی بازدم کنید و به صورت پیوسته از عبارت‌هایی مثل: اوه، ایه و ... را تکرار کنید. در این مرحله دقت کنید که حتما بازدم آهسته‌ای داشته باشید. در مرحله بعد فک پایین خود را شل کرده و با دهان شروع به نفس کشیدن کنید. در این تمرین، نفس‌ها باید کوتاه و سریع باشد.

تمرین بعدی برای افزایش ظرفیت ریه‌ها است. در این تمرین باید ابتدا عضلات بدن را شل کرده و دم بکشید به طوری که ریه‌ها پر از هوا شوند. سپس یک شمع را در مقابل دهان خود قرار داده و سعی کنید هوای درون ریه‌ها را به صورت یکنواخت خارج کنید. این کار را باید طوری انجام دهید که شعله تکان نخورد. در انتها با یک فوق قوی شمع را خاموش کنید. تکرار این تمرین به صورت پیوسته باعث می‌شود صدای یکنواخت و زنگ‌داری داشته باشید.



اگر قصد تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را دارید در قدم اول باید با مهم‌ترین نکات این حرفه یعنی اصول گویندگی و فن بیان آشنا شوید. داشتن مهارت فن بیان و گویندگی به شما کمک می‌کند احساسات خود را راحت‌تر انتقال دهید.

منبع:انعکاس


چگونه صدای خود را تقویت کنیم؟!

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا