خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ĤaŊaŊeĤ~

دستیار تالار کتاب گویا
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
17/7/21
ارسال ها
731
امتیاز واکنش
9,739
امتیاز
263
سن
17
محل سکونت
فضول آباد
زمان حضور
61 روز 11 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
.
منظور از گویندگی چیست؟
گویندگی یعنی روخوانی از یک محتوای متنی با صدای دلنشین به منظور انتقال بهتر پیام و احساسات به مخاطب. نوع این نوع محتوای متنی می‌توانید هر چیزی باشد مثل: کتاب، مقاله، شعر، داستان، خبر و ... . به اشخاصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز گوینده یا نریتور می‌گویند.

گویندگی، حوزه بسیار وسیعی است و شاخه‌های مختلفی دارد. گویندگی خبر، کتاب صوتی، پادکست، دوبله، گویندگی رادیو و مجری‌گری مهم‌ترین بخش‌های این حوزه هستند (که در قسمت پایین به طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم) . فرقی نمی‌کند در کدام بخش مشغول به گویندگی هستند تنها نکته این است که اصول حرفه‌ای آن را رعایت کنید. مهم‌ترین اصلی که برای این حرفه وجود دارد داشتن صدای قوی (در قسمت پایین به طور کامل آن را تعریف کرده و توضیح داده‌ایم) و لحن مناسب است. بنابراین شما به عنوان یک گوینده باید تلاش کنید در هر موقعیتی که هستنید این دو اصل را رعایت کنید.



گویندگی رادیو: برنامه‌های رادیویی به دو صورت پخش زنده و از پیش ضبط شده تولید می‌شوند که البته بیشتر برنامه‌هایی که شما می‌شنوید پخش زنده هستند.یک از اصول گویندیگ رادیو این است که گویندگان رادیویی تسلط خوبی در حل مشکلاتی که در لحظه به وجود می‌آید داشته باشند زیرا صدای آن‌ها در لحظه شنیده می‌شود و امکان ضبط مجدد وجود ندارد.


منظور از گویندگی چیست؟! و انواع گویندگی

 
  • تشکر
Reactions: Zeynab.R

~ĤaŊaŊeĤ~

دستیار تالار کتاب گویا
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
17/7/21
ارسال ها
731
امتیاز واکنش
9,739
امتیاز
263
سن
17
محل سکونت
فضول آباد
زمان حضور
61 روز 11 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
گویندگی خبر: خبر یکی از مهم‌ترین بخش‌های کنداکتور یک شبکه را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین کسانی که به عنوان گوینده در این برنامه‌ها حضور دارند هم باید رفتاری متناسب با آن فضا داشته باشند. گویندگی خب را می‌توان پر استرس ترین نوع نریشن دانست زیرا حذف یا اضافه کردن یک بخش یا استفاده از لحن نامناسب می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.

گویندگی کتاب صوتی و پادکست: این دو نوع محتوای صوتی به یک صورت ضبط می‌شوند اما نوع انتشار آن‌ها با یکدیگر متفاوت است (اگر تمایل دارید در مورد تفاوت این دو بیشتر بدانید می‌توانید به صفحه تفاوت پادکست و کتاب صوتی مراجعه کنید) . گویندگی در این دو حوزه با اینکه نیاز به تسلط و استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای است اما حساسیت دو مورد قبل را ندارد.

صداگذاری و دوبله:یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های گویندگی و نریشن، دوبله است. در این بخش گویندگان صدای شخصیت‌های یک فیلم، تیزر، ویدیو تبلیغاتی، انیمیشن و ... را تولید می‌کنند. دوبله یا دوبلاژ با نام صدابازیگری نیز شناخته می‌شود زیرا در این بخش، گوینده باید تلاش کند از طریق تغییر صدا و لحن در قالب یک بازیگر ظاهر شده و با صدای خود بازی کند.



انواع گویندگی

در زبان فارسی، ما به همه انواع ضبط صدای افراد، گویندگی می‌گوییم اما در حالت تخصصی‌تر این عنوان به سه مفهوم: voice over، voice acting و dubbing تعریف می‌شود که هر کدام از این مفاهیم برای بخش مختلفی قابل استفاده است.

voice over: گویندگی محتواهای صوتی مثل پادکست، کتاب صوتی یا ویدیوهای تبلیغاتی که صدای شما پخش می‌شود اما تصویری از شما دیده نمی‌شود در این بخش قرار می‌گیرد.

voice acting: این عبارت به عنوان صدابازیگری یا بازیگری با صدا نیز شناخته می‌شود. این سبک از گویندگی با بازیگری بیشتری همراه است. یعنی گوینده باید تلاش کند تا تُن صدای خود را در بخش‌های مختلف داستان تغییر دهد. از این سبک سفارش نریشن و گویندگی برای صداگذاری بر روی شخصیت‌های کارتونی یا بازی‌های رایانه‌ای بیشتر استفاده می‌شود.

dubbing:دوبلاژ یعنی صداگذاری بر روی شخصیتی که قبلا صدایی داشته. به طور مثال گویندگی تغییر صدای بازیگران و شخصیت‌های کارتونی، دوبله نام دارد. صدابازیگری هم نوعی دوبله است.


منبع:انعکاس


منظور از گویندگی چیست؟! و انواع گویندگی

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Zeynab.R
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا