M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
هدف اصلی در نظام آفرینش حیات برپایه کمال و بالندگی است. براین اساس ، نقشآفرین هستیدر تدارک این مقصود ،بهترین ابزار انتقال را در خدمت بشر قرار داده تا برای دریافت هدایت و سوق اودر طریق سعادت، به شایستگی، او را کفایت نماید. اینجاست که اهمیت قوه سامعه و نیروی شنوائیبه عنوان دریچهای برای دریافت حقایق و پلی ارتباطی بین جهان بیرون و عالم درون، برای بشر روشنمیگردد. از طرفی عمدهترین مراکز اداره زندگی بشر در درون وی ، یکی پایگاه تفکر و اندیشهیعنی «مغز» است که تدبیر زندگی به دست اوست و دیگری «قلب» است که مرکز رشد عواطف واحساسات و معنی و پایگاه تبلور عشق و ایمان میباشد و مجرای ورود به هر دوی اینها از طریق دوحس عظیم باصره و سامعه ممکن و مقدور میگردد. لذا قصور نسبت به هرکدام مسئولیتآور است وبه تعبیر قرآن کریم «ان السمع و البصر والفواد کل اولئک کان عنه مسوولا»(1) همانا گوش و چشم و دلانسان هر یک مورد سؤال قرار میگیرد.
از دیدگاه روانشناسی قرآنی گاه این مجاری با تعاملات ناشایست رفتاری مسدود میگردد و گاهعواملی موجب انبساط آن میشود و به تبع قبض و بسط این مجاری ، انبساط و انقباض در روان انسانایجاد میگردد.
بنابراین ممکن است یک شنیدنی موجب سرور و نشاط و از سویی عامل بسط شکوفایی ذوق وقریحه در انسان گردد و به گونهای که چشم جان او را بگشاید و نغمههای ملکوتی را پذیرا شود آنگونهکه مادر عیسی زمزمه زیبای ملایک را میشنید، یا به تعبیر قرآن کریم گاه یک نغمه الهی در درون بشر ،مبدأ تحول و دگرگونی میگردد به صورتی که «اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایماناً...»(2) یا «وجلتقلوبهم» و گاه آنچنان این دریچه مسدود میشود که روح هرگونه انبساط و شادابی را از دست می دهدو به قبض و کدورت میگراید، دیگر نه واجد ذوق است نه طالب رشد; بسط آن سطحی و قبضشدایمی، حظش از جمال ناقص و رضایت و بهرهمندی او کاذب است، شوقش به لهو است و میلش بهلغو. اینها هستند که موسیقی را به ابتذال مبدل میسازند و از مسیر حقیقی به انحراف میکشانند.
آنان که در برداشت از موسیقی هنر و انضباط نمیپذیرند ، روح آنان توان صعود ندارد اینجاست کهتن به شبیهسازی و تشبهی ناموزون دست میزند و از مواد افیونی و تخدیری کمک میگیرند تا لحظاتیجسم و نفس خود را ازدست رنجهای دنیوی رها سازند و در بیخیالی و غفلت به سر برند.
بشر از ابتداییترین زمان زندگی با موسیقیهای طبیعی در متن خلقت مانوس بوده است ، آهنگمرغان خوشالحان ، آب جویباران، ریزش آبشار، برخورد امواج با ساحل و... اولین آموزگار بشر درآموختن این هنر بوده است.
انسان وقتی آواز پرندگان را شنید مفتون نازک کاریها و ظرافت در طبیعت و شاهکارهای آفرینششد، در مقام تقلید و ترویج برآمد ، ابتدا از صدای خویش استفاده کرد و سپس از ابزارهای طبیعی چوننی و دمیدن هوا در چوب توخالی، و بعد ساختن سازها و ابزارهای مختلف موسیقی.
از دیدگاه روانشناسی قرآنی گاه این مجاری با تعاملات ناشایست رفتاری مسدود میگردد و گاهعواملی موجب انبساط آن میشود و به تبع قبض و بسط این مجاری ، انبساط و انقباض در روان انسانایجاد میگردد.
بنابراین ممکن است یک شنیدنی موجب سرور و نشاط و از سویی عامل بسط شکوفایی ذوق وقریحه در انسان گردد و به گونهای که چشم جان او را بگشاید و نغمههای ملکوتی را پذیرا شود آنگونهکه مادر عیسی زمزمه زیبای ملایک را میشنید، یا به تعبیر قرآن کریم گاه یک نغمه الهی در درون بشر ،مبدأ تحول و دگرگونی میگردد به صورتی که «اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایماناً...»(2) یا «وجلتقلوبهم» و گاه آنچنان این دریچه مسدود میشود که روح هرگونه انبساط و شادابی را از دست می دهدو به قبض و کدورت میگراید، دیگر نه واجد ذوق است نه طالب رشد; بسط آن سطحی و قبضشدایمی، حظش از جمال ناقص و رضایت و بهرهمندی او کاذب است، شوقش به لهو است و میلش بهلغو. اینها هستند که موسیقی را به ابتذال مبدل میسازند و از مسیر حقیقی به انحراف میکشانند.
آنان که در برداشت از موسیقی هنر و انضباط نمیپذیرند ، روح آنان توان صعود ندارد اینجاست کهتن به شبیهسازی و تشبهی ناموزون دست میزند و از مواد افیونی و تخدیری کمک میگیرند تا لحظاتیجسم و نفس خود را ازدست رنجهای دنیوی رها سازند و در بیخیالی و غفلت به سر برند.
بشر از ابتداییترین زمان زندگی با موسیقیهای طبیعی در متن خلقت مانوس بوده است ، آهنگمرغان خوشالحان ، آب جویباران، ریزش آبشار، برخورد امواج با ساحل و... اولین آموزگار بشر درآموختن این هنر بوده است.
انسان وقتی آواز پرندگان را شنید مفتون نازک کاریها و ظرافت در طبیعت و شاهکارهای آفرینششد، در مقام تقلید و ترویج برآمد ، ابتدا از صدای خویش استفاده کرد و سپس از ابزارهای طبیعی چوننی و دمیدن هوا در چوب توخالی، و بعد ساختن سازها و ابزارهای مختلف موسیقی.
آفاق موسیقی در اسلام
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com