- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
فِرَق جمع «فرقه» است و فرقه به معنی، دسته، گروه و طائفه آمده است. [۱] مذهب را اهل لغت به شعبهای از دین، روش، طریقه، دین و کیش معنی نمودهاند. [۲] در عربی نویسندگان کتابهای تاریخ ادیان و مذاهب از دو واژه «ملل و نحل» استفاده نمودهاند. ملت در لغت عربی، به معنی شریعت و دین است، آنچه را که خداوند برای رسیدنِ بندگانش به سعادت، بواسطه انبیاء وضع نموده است ملت است و جمع آن ملل است. [۳] نِحَل جمع نِحلَه به معنی دین و مذهب [۴] و ادعاء و یا ادعای باطل آمده است. [۵][۶]
واژه ملت در قرآن کریم مکرر مورد استفاده قرار گرفته است و به دو معنای آئین الهی و حق و یا باطل و غیر الهی بکار رفته است: در مورد آئین الهی میفرماید:
«ثُمَّ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ اَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ اِبْراهِیمَ حَنِیفاً؛ [۷] آنگاه به تو وحی کردیم که از آئین حنیف ابراهیم (آئین توحید) پیروی کن.»
و در مورد آئین غیر الهی میفرماید: «اِنِّی تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ؛ [۸] من آئین قومی را که به خدا ایمان نمیآورند و به آخرت کفر میورزند رها کردهام.»
قرآن در مقام استعمال پیوسته کلمه «ملة» را به گروهی یا شخصی اضافه میکند و نسبت میدهد» [۹]
موارد استعمال این واژه در قرآن کریم بیش از نه مورد میباشد. واژه نحله به معنی مورد بحث در قرآن کریم استعمال نشده است. در اصطلاح نویسندگان تاریخ ادیان و مذاهب هم این واژه به معنی لغوی آن بکار گرفته شده است.
این دانش همانگونه که از نام آن پیداست به بحث در مورد مکتبهای فکری و شعب درون یک دین میپردازد و تاریخ تولد و تطور آنها را مورد توجه قرار میدهد و «در قلمرو تاریخ علوم جا میگیرد» [۱۰] و بخشی از تاریخ ادیان و مذاهب است. قابل ذکر است که کلمه «مذهب» به معنی دین و آئین در اصطلاح علماء همانند معنای لغوی آن، استعمال شده است [۱۱] و بعضی دو واژه ملل و نحل در عربی را معادل فرق و مذاهب کلامی در فارسی دانستهاند. [۱۲]
واژه ملت در قرآن کریم مکرر مورد استفاده قرار گرفته است و به دو معنای آئین الهی و حق و یا باطل و غیر الهی بکار رفته است: در مورد آئین الهی میفرماید:
«ثُمَّ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ اَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ اِبْراهِیمَ حَنِیفاً؛ [۷] آنگاه به تو وحی کردیم که از آئین حنیف ابراهیم (آئین توحید) پیروی کن.»
و در مورد آئین غیر الهی میفرماید: «اِنِّی تَرَکْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ کافِرُونَ؛ [۸] من آئین قومی را که به خدا ایمان نمیآورند و به آخرت کفر میورزند رها کردهام.»
قرآن در مقام استعمال پیوسته کلمه «ملة» را به گروهی یا شخصی اضافه میکند و نسبت میدهد» [۹]
موارد استعمال این واژه در قرآن کریم بیش از نه مورد میباشد. واژه نحله به معنی مورد بحث در قرآن کریم استعمال نشده است. در اصطلاح نویسندگان تاریخ ادیان و مذاهب هم این واژه به معنی لغوی آن بکار گرفته شده است.
این دانش همانگونه که از نام آن پیداست به بحث در مورد مکتبهای فکری و شعب درون یک دین میپردازد و تاریخ تولد و تطور آنها را مورد توجه قرار میدهد و «در قلمرو تاریخ علوم جا میگیرد» [۱۰] و بخشی از تاریخ ادیان و مذاهب است. قابل ذکر است که کلمه «مذهب» به معنی دین و آئین در اصطلاح علماء همانند معنای لغوی آن، استعمال شده است [۱۱] و بعضی دو واژه ملل و نحل در عربی را معادل فرق و مذاهب کلامی در فارسی دانستهاند. [۱۲]
فرق و مذهب
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com