خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Aynaz1

همراه رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
10/12/21
ارسال ها
86
امتیاز واکنش
576
امتیاز
203
سن
17
زمان حضور
14 روز 17 ساعت 22 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خالق هفت‌تیر و قلم
نام رمان: ادوارد کلاه‌ به‌ سر
ژانر: اجتماعی/فانتزی
نویسنده: آیناز
منتقد: *NiLOOFaR*
سبک: سمبولیسم
زاویه دید: سوم‌شخص
نثر: ادبی
خلاصه: میان بوم‌های رنگ‌رنگ و شاهکارهای هنری افسانه‌ای، آدمکی بی‌هویت و ناشی از جنون حبس شده است‌. او اسیر شده، اسیر تفاوت‌هایش، اسیر بی‌هدفی خالقش که او را همچون خنده‌هایش از روی جنون خلق کرده، اسیر شاهکارهای گوناگون پیرامونش، اسیر دیده نشدن‌هایش. ادوارد نه از سرنوشت خود خبر دارد نه از هدف آفریده شدنش. او بی‌هویت‌ است مثل رعد و برق تابستانی. ادوارد نمی‌داند سرانجام کسی او را می‌پذیرد یا در چاله‌ی بی‌توجهی‌هایی که احاطه‌اش کرده‌اند غرق می‌شود. ادواردی که به افسردگی تن نمی‌دهد، نمی‌داند سرانجام می‌تواند راهش را پیدا کند و از این سردرگمی عذاب‌آور و زجردهنده فرار کند یا باید تا لحظه‌ی مرگ تاوان سلیقه‌ی خالق مرده‌اش را بدهد. ادوارد نمی‌داند در میان این دشواری‌ها گم می‌شود، می‌میرد یا زنده می‌ماند.


رمان ادوارد کلاه به سر | آیناز کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

*NiLOOFaR*

مدیر آزمایشی اقلیم جادوگران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
25/3/23
ارسال ها
1,175
امتیاز واکنش
3,086
امتیاز
203
محل سکونت
دنیا خیال‌پردازی + Overthink
زمان حضور
59 روز 3 ساعت 43 دقیقه
به نام خدا

نقد رمان ادوارد کلاه به سر
Aynaz1

هیچکس تو را به خاطر نخواهد آورد اگر افکارت را چون رازی در سـ*ـینه محفوظ داری.
خودت را مجبور به بیان آن‌ها کن.
- گابریل گارسیا مارکز
وقتی نویسنده می‌خواهد تجسم افکارش را به صورت نوشته به خواننده منتقل کند، نیاز به توصیفاتی دارد تا کمک کند تصویری از اثر در ذهن خود خلق کند.
در این اثر، بسیار توصیفات شخصیت‌ها، دیده می‌شد و به راحتی قابل تصور بود یا می‌توان گفت به خوبی انجام شده بود؛ اما باید تعادل را در توصیفات نگه داریم. اگر در پارتی توصیفات کم بود، در پارتی دیگر هم بایستی توصیفات کم باشد یا بلعکس.
می‌توان این ضعف را با اندکی ويرايش و اضافه کردن واژه‌ها، صفت‌ها و در صورت نیاز استفاده از آرایه‌های گوناگون توصیفات بیشتری را ایجاد کنید؛ در این صورت مشکل را رفع کنید.
شخصیت‌سازی همان لعاب ترویج یک اثر هنگام شکل‌گیری است که یکی از اصول مهم نویسندگی نیز می‌باشد و اکنون می‌توان گفت، شخصیت‌پردازی بی‌نظیر انجام شده بود! چه از نظر ظاهر، اخلاق، سلایق، اعتقادات و بیان احساسات شخصیت‌ها...
زاویه دید عنصری است که اهمیت فراوانی در نویسندگی دارد. در این اثر نویسنده از سوم شخص استفاده کرده است. سوم شخص یکی از رایج‌ترین زاویه دیدهای بکار رفته در داستان گویی است. در زاویه دید سوم شخص، راوی داستانی را در مورد شخصیت‌ها نقل می‌کند و آن‌ها را با ضمیر « او» و «آن‌ها» صدا می‌کند. در این نوع زاویه دید نویسنده باید مهارت کافی را داشته باشد؛ که نویسنده اثر، توانست مهارت کافی را برای بیان به عنوان شخص سوم داشته باشد. می‌توان این را به عنوان یک نقطه‌ی‌قوت در نظر گرفت.
رمانی خوب است که نامی نو داشته باشد و با پی‌رنگ داستان ارتباط داشته باشد؛ همچنین ارتباط داشتن عناصر شناسنامه همچو خلاصه و مقدمه که نویسنده در آن‌ها خوب عمل کرده است. همچنین شروع داستان هم نیز نو و خوب بود.
اجتماع هیچوقت درد جامعه کلیشه نمی‌شود. البته شاید در رمان نویسی شاهد باشیم؛ ولی با ایجاد ایده و اثری نو دیگر شاهد چنین چیزی نمی‌شویم!
در ادوارد کلاه به سر، به سبک سمبولیسم اشاره‌ای شده بود. سمبولیسم به معنای نمادگرایی است. سمبولیسم جنبشی نامنسجم در هنر بود. همین‌طور جنبش مذبور ارتباط نزدیکی با جنبش ادبی سمبولیستی در شعر فرانسه آن دوران داشته است. این جنبش را می‌توان واکنشی به اهداف طبیعت‌گرایانه مکتب امپرسیونیسم و نیز به اصول رئالیسمی که توسط کوربه وضع شده، دانست. کوربه معتقد بود: “نقاشی اساساً هنری عینی است و فقط می‌تواند شامل بازنمایی چیزهایی شود که واقعی و موجودند … شیء انتزاعی به قلمرو نقاشی تعلق ندارد”. بدین ترتیب سبک سمبولیسم را می‌توان به اجتماع ربط داد. در رمان نیز پیداست!
ادوارد نقاشی‌ای است که توسط نقاش روان‌پریشش ایجاد می‌شود و وقتی که نقاشش خودش را کشت وارد دنیای نقاشی‌ای شد که در آن بعضی از نقاش‌ها برای عدالت و... می‌خواهند چهره‌ی واقعی نقاشی‌های بزدل و پست را نشان مردم دهند.
قدرت تخیل یکی از محبت‌هایی است که به انسان بخشیده شده است. در رمان نویسی قدرت تخیل ما باعث می‌شود دنیا‌های گوناگونی و همچنین کاراکتر‌های عجیب و غربی را بنویسیم. دنیای‌هایی که در آن جادو، خون‌آشام، گرگینه و... است. ژانر فانتزی یعنی ساختن جهانی تخیلی و غیرواقعی.
این اثر، اثری است که وارد دنیای نقاشی می‌شوی و با نقاشی‌هایی که نقاششان مرده است ملاقات می‌کنی. همچنین صندلی و میز‌هایی که رو هوا معلق هستند!
رمان ادوارد کلاه به سر به عنوان یک ژانر فانتزی - اجتماعی خیلی موفق عمل کرده است. جوری که این دو ژانر در کنار هم، اثری زیبا و بدون کلیشه‌ای را به خواننده تحويل داده است. در باب ژانر‌ها خیلی قوی عمل کرده است؛ جوری که آن حس کنجکاوی خواننده و همراهی او را تا پایان داستان داشته باشد!
اما نیاز به کمی اصلاح و ویرایش دارد و با توجه به نکاتی که در بالا گفته شده امید می‌رود که نویسنده با قلم خوب و اطلاعات کافی در باب ژانر‌ها اقدام به ویراش رمان خود کند تا رمانی بدون نقص داشته باشد.
به طور کلی، ما شاهد زیبایی‌ها و نو بودن یک اثر هستیم. اثری که ما را در دنیای نقاشی می‌برد!
حال آنقدر بنویسید، بنویسید و بنویسید تا بتوانید آثاری زیبا خلق کنید.

با تشکر از انتقاد پذیری شما


تیم نقد رمان ۹۸
*NiLOOFaR*


رمان ادوارد کلاه به سر | آیناز کاربر انجمن رمان ۹۸

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا