خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
نفت یکی از نیرو‌های بسیار مهم و انرژی بخش طبیعی بوده که از زمان به وجود آمدن آن تا به امروز، میلیون‌ها سال می‌گذرد. لایه‌های مختلف زمین هر یک پذیرای نوع خاصی از جانوران و گیاهان بوده و با مرگ و انباشته شدن این گیاهان و جانوران به روی هم و تحت فشار قرار گرفتن آنان، باعث شده تا ماده‌ای به وجود آید که می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ساخت و تولید بسیاری از محصولات مورد نیاز انسان مدرن را تامین کرده و زندگی انسان را به شکل محسوسی راحت‌تر نماید. اگرچه برای محیط زیست و حیوانات صدمات فراوان و جبران ناپذیری از مشتقات نفتی به وجود آمده، اما این روغن سیاه همچنان مورد توجه دولت‌ها و کشورها بوده و بسیاری از افراد، با فروش این ماده ارزشمند و نایاب، ثروت بسیاری به دست آورده‌اند. اما چطور می‌توان تشخیص داد که در یک منطقه، نفت وجود دارد؟

نفت چیست؟
نفت از انباشته شدن بقایای اجساد گیاهان و حیواناتی که میلیون‌ها سال پیش در دریا زندگی می‌کردند تشکیل شده است. با ته‌نشین شدن اجساد آنان به روی هم و قرار گرفتن لایه‌های سنگ‌ رسوبی به روی این اجساد، فشار قابل توجهی به این بقایا وارد شده و با افزوده شدن این لایه‌ها، دمای آن‌ها در طول زمان بیشتر می‌شود. هر چه دما بیشتر شده، شرایط به وجود آمدن یک منبع نفتی بهتر گشته و با گذر زمان، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های موجود در این رسوبات توسط باکتری‌ها به طور کامل از بین رفته و تنها نوعی روغن که در برابر فشار، دما و عوامل باکتریایی از مقامت لازم برخوردار است باقی می‌ماند. این روغن در گذر زمان به درون نوعی سنگ که به سنگ مخزن معروف بوده و در لایه‌های بالاتر از روغن وجود دارد نفوذ می‌کند و در آن جمع می‌شود. سنگ مخزن نیز پس از ورود روغن نفوذ ناپذیر شده و از پراکنده شدن نفت در بین لایه‌های زمین جلوگیری می‌کند و باعث به وجود آمدن یک منطقه نفت‌خیز می‌گردد.

طلای سیاه در کدام لایه از سطح زمین قرار دارد؟
همان طور که گفته شد، نفت در لایه‌های بسیار زیرین زمین، در نزدیکی دریاها یا مکان‌هایی که در گذشته دریا بوده به وجود می‌آید. زمین از سه قسمت کلی به نام پوسته، گوشته و هسته تشکیل شده و قسمت پوسته که سطح قاره‌ها و اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهد، در به وجود آمدن نفت تاثیر مهمی داشته است. پوسته از انواع سنگ‌ها تشکیل شده و تنها با کمک علم زمین شناسی می‌توان سنگ مخزن را در لایه‌های رسوب کرده‌ی پوسته یافت و به استخراج نفت از این سنگ پرداخت. علم زمین شناسی با بررسی منطقه و سنگ‌های موجود، می‌تواند تشخیص دهد که میلیون‌ها سال پیش، آن منطقه در سطح خشکی قاره‌ها قرار داشته یا در زیر آب‌ها صفحات پوسته‌ی اقیانوسی را تشکیل می‌داده؛ علاوه بر این، زمین‌شناسان می‌توانند قدمت یک منطقه را نیز بسنجند و وجود نفت از میلیون‌ها سال پیش را احتمال دهند. اما به طور کلی برای دسترسی به لایه‌هایی که امکان وجود نفت در آنان هست، باید به ۵۹۶۴ فوت پایین‌تر از سطح زمینی که به روی آن زندگی می‌کنیم سفر کرد.


چطور به نفت‌خیز بودن یک منطقه پی می‌برند؟

 

-FãTéMęH-

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
  
عضویت
28/5/23
ارسال ها
2,769
امتیاز واکنش
10,741
امتیاز
328
محل سکونت
بوشهر
زمان حضور
44 روز 17 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه محل وجود نفت در زمین را پیدا می‌کنند؟
زمین شناسان با مطالعه به روی لایه‌های پوسته‌ی زمین در یک منطقه و کمک از تجهیزات مربوطه، مثل دستگاه لرزه نگار، به احتمال وجود سنگ مخزن می‌پردازند. سنگ‌های مخزن عموما نوعی سنگ نایاب رسوبیست که کاملا از سنگ‌های آذرین و دگرگونی متفاوت بوده و قابل تشخیص است. این سنگ‌های رسوبی عموما از نوع سنگ ماسه، سنگ آهک و سنگ رسی بوده و در حواشی صفحات اقیانوسی زمین مثل مکزیک یا خلیج فارس پیدا می‌شود. علاوه بر نفت، امکان وجود ذغال سنگ و گاز نیز در این سنگ‌های رسوبی وجود دارد. با مشخص شدن مکان وجود سنگ مخزن، به کمک دستگاه‌های حفاری، به ایجاد چاه‌های بسیار عمیق در زمین پرداخته و دکل‌های نفتی به وجود می‌آید و با عملیات خاصی به استخراج نفت از اعماق این لایه‌های سنگی می‌پردازند.

خطرات وجود دکل نفتی بر محیط زیست
برای احداث دکل‌های نفتی، باید به حفاری زمین پرداخت. پس‌مانده‌های این حفاری می‌تواند باعث از بین رفتن محیط زیست یا جانواران مفیدی مثل باکتری‌های مفید موجود در سطح زمین گردد. همچنین وجود این دکل‌های نفتی در سطح دریاها، باعث نابودی جانواران بومی آن منطقه شده و پوشش گیاهی منطقه نفت‌خیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی ‌می‌تواند باعث از بین رفتن مواد غذایی مورد نیاز حیوانات آن منطقه شود. همچنین آتش گرفتن و حوادثی که برای یک دکل نفتی می‌تواند به وجود آید نیز بر محیط زیست و حیوانات منطقه تاثیرگذار بوده و می‌تواند انقراض گیاهان و حیوانات خاص بومی منطقه را در پی داشته باشد.

منبع: سایا شیمی پارت


چطور به نفت‌خیز بودن یک منطقه پی می‌برند؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا