خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,145
امتیاز واکنش
5,504
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
رهبر معظم انقلاب در دیدار گروهی از فعالان قرارگاه فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نوزدهم آبان ماه سال ١٣٩٥ در خصوص حوزه جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و آسیب های جبهه مجازی می فرمایند: «فضای مجازی حقیقتاً قتلگاه جوانان شده است. منطقه عظیمی از آن دست دشمن است؛ باید دشمن را از فضای مجازی برانید و بتارانید.»

همچنین معظم له در خصوص اهمیت فضای مجازی در مورخ بیستم مهرماه سال ١٣٩١می فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می شدم. رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمیشناسند برسانید! این فرصت فوق العاده ایست مبادا این فرصت را ضایع کنید که اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.» (برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی) به نشانی اینترنتی khamenei. ir، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی)

انتشار نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی در فضای مجازی، اهمیت جریان سازی روشنفکری دینی و بصیرت دهی در فضای سایبر و شبکه های اجتماعی را بیش از پیش مشخص می کند.

بر کسی پوشیده نیست که یکی از روش های خطرناک تهاجم فرهنگی برای نابودی فرهنگ جامعه و جایگزینی فرهنگ خویش، تدوین نظام آموزشی و مسائل تربیتی بر اساس فرهنگ استعماری است. هدف استعمار دوری نسل جوان از تربیبت صحیح و فرهنگ سالم اسلامی و انحراف و فساد جوانان و در نهایت نابودی اسلام میباشد.

اختصاص اعتبارهای هنگفت توسط قدرت های استعماری برای انحراف و ابتذال جوانان و نوجوانان کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران، شاهد عینی این مسئله است که دشمنان با برنامه های گوناگون به دنبال سست نمودن اعتقادات، ایجاد شبهه و انحراف در حوزه مسائل دینی و ترویج بی و بند و باری از طریق شبکه های ماهواره ای، فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند.

راهکارهای جذب نسل جوان و جلوگیری از انحرافات و تهاجم فرهنگی به طور اجمالی عبارتند از: شناخت احساسات ، خواسته ها و ویژگی های این نسل؛ دوستی ، محبت و احترام به جوانان؛ درک موقعیت و مراقبت و نظارت بر جوانان؛ دادن مسئولیت های اجتماعی به جوانان؛ پاسخ گویی به سؤالات و شبهات نسل جوان بویژه در حوزه دینی؛ بیان حکمت و فلسفه احکام ؛ نهادینه کردن دین در خانواده؛ بیان اهداف دین و نقش آن در زندگی؛ معرفی الگوهای موفق و آشنایی با سواد رسانه ای، استفاده از ابزار و تکنولوژی روز.

پایگاه های وسایل ارتباط جمعی
برای ارتباط جمعی تعاریف متعددی آمده است، به طور مثال ژان استوتزل در کتاب روانشناسی اجتماع، میگوید: «ارتباط جمعی یا بهتر بگوییم ارتباطات در میان توده ها عبارت از انتقال اندیشه ها به تعداد فراوانی از افراد در آن واحد است.» (شُکرخواه، ١٣٨٠: ٣٢)

محسنیان راد در تعریف ارتباط جمعی می گوید: «ارتباط جمعی عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرندگان، مشروط بر آن که درگیرندگان پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستندة پیام ایجاد شود.» (محسنیان راد، ١٣٩٠: ٤١)

ارتباط جمعی تعبیر جدیدی است که جامعه شناسان آمریکایی برای مفهوم Mass Media به کار برده اند. این واژه که از ریشه لاتین Media (وسایل) و اصطلاح انگلیسی Mass یا توده تشکیل شده است .


جایگاه رسانه در ترویج دین در بین عموم مردم بویژه جوانان

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,145
امتیاز واکنش
5,504
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
از مهم ترین وظایف و نقش های وسایل ارتباط جمعی می توان به برقراری ارتباط پویا و زنده با پیامگیران، حفظ تنوع و تازگی در تولیدات فرهنگی و مذهبی، فکری، سـ*ـیاسی و عرضه اندیشه های نوین همچنین حراست از محیط، ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه و انتقال میراث های فرهنگی و اسلامی از نسلی به نسل دیگر اشاره کرد.

جایگاه وسایل ارتباط جمعی در دنیای مدرن امروز، واسطه ای برای پیوند جامعه و فرهنگ و تمدن اسلامی میباشد. آثار ارتباطات جمعی امروزه همه جا در زندگی ما پیوند خورده و کاربرد دارند. پاسکال فیزیک دان و ریاضی دان فرانسوی افکار عمومی را ملکه جهان می داند و مارشال مک لوهان اندیشمند حوزه ارتباطات به اهمیت رسانه در جهانی کردن پیام اشاره می کند.

علی رغم پیشرفت و تغییرات اساسی درجوامع و شکل گیری ساختارها و مکاتب نوین اجتماعی، دین حضور مؤثری دارد و نهادهای دینی در فعالیت های مختلف مذهبی، سـ*ـیاسی و اجتماعی نقش آفرین هستند. رسانه با کارکردهای متناسب با نیاز جامعه و ارتباطات مستقیم میان ارتباط گران و مخاطبان با تعامل دو طرفه و دریافت بازخوردهای فوری و ایجاد شرایط روحی و روانی خاص برای پیرنده پیام، تأثیرات عاطفی و احساساتی دارد و بسـ*ـتری برای ایجاد شرایط روحی و روانی خاص برای مخاطب است. رسانه ها با آموزش، انتقال مفاهیم و معارف دینی می توانند بنیان های اساسی تمدن نوین اسلامی را پایه ریزی کرده و اشاعه و گسترش دهند.

تشریح معرفت و عقلانیت دینی در جامعه برای افکار عمومی توسط نخبگان و متولیان دینی با تولیدات علمی و معرفتی منطبق بر اصول دینی و متناسب با جهان نوین در عرصه ارتباطات به خوبی صورت می گیرد. در حقیقت رسانه ها در ایجاد ارتباط، حمایت، پشتیبانی و توسعه و رشد فرهنگ هویتی دینی تأثیرگذار هستند و توانایی ایجاد گفتمان غالب و رایج برای ایدئولوژی مذهبی، جلوگیری از حاشیه رفتن دین و جدایی از سـ*ـیاست و اجتماع و بالندگی، رشد و مقبولیت عمومی دینداری در بین عموم مردم را دارند.

دین مبین اسلام در میان ادیان الهی به عنوان کامل ترین برنامه زندگی دنیوی و اخروی است که در ادوار مختلف تاریخی، جغرافیایی و زمانی برخوردار از پویایی خاصی بوده و در همه دوران منجر به توسعه سـ*ـیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده و از سراسر دنیا پیروان بی شماری را به سمت خود کشانده است.

مسئولان و متولیان امور فرهنگی و دینی با مسلح شدن به سلاح تخصص در حوزه سایبری، هنر و استفاده از وسایل ارتباط جمعی می توانند نقش خود را در اشاعه ، توسعه و رشد فرهنگ اسلامی به صورت گسترده و کامل به انجام برسانند. یکی از راه های دستیابی به تمدن اسلامی، ایجاد زمینه مناسب برای ترغیب و سوق دادن افکار عمومی جامعه به سمت شناخت و معرفت عمیق دینی است. وقتی افکار عمومی جامعه ضرورت چنین موضوعی را درک کند، نخبگان و متولیان دینی چنینی نیازی را با تولیدات علمی و معرفتی پاسخ خواهند داد و بسـ*ـتر مناسب برای استقرار چارچوبهای نوین معرفتی که منطبق بر اصول دینی و متناسب با جهان نوین است، مهیا می شود. (امرایی، ١٣٩٥: ٣٠٣)

در حقیقت پایگاه های نوین ارتباطی و رسانه های جمعی همچون رادیو، تلویزیون و استفاده از بسـ*ـتر فناوری اطلاعات و فضای مجازی با ایجاد جذابیت های تصویری، انتشار اطلاعات و اخبار نقش مهمی در انتقال پیام های موردنظر از جمله برنامه ها، سـ*ـیاست ها و استراتژی های نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم و ایده های دینی ، هشیار سازی اجتماعی، اصلاح و تغییر ذهنیت مخاطبین با هدف گسترش تمدن اسلامی، ایجاد مدینه فاضله بر اساس تمدن اسلامی، گسترش سبک زندگی و فرهنگ دینی در ارتباط با جوانان، معرفی پیام ها و آموزه های دینی، احیای فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، اشاعه فرهنگ نماز و در حوزه های قرآنی، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و. . . را دارند.


جایگاه رسانه در ترویج دین در بین عموم مردم بویژه جوانان

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,145
امتیاز واکنش
5,504
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیام دارای کارکردهای متنوع آموزشی، فرهنگی، اطلاع رسانی، تبلیغی، اجتماعی، جهادی و. . . است و پیام های دینی می توانند دارای اثرات سازنده و مفید باشند. اگر شیوه انتقال پیام درست باشد و در مسیر درست منتشر گردد می تواند اهداف تبلیغی، اطلاع رسانی و آموزشی خود را تأمین کند و آثار فراوانی داشته باشد.

متأسفانه در حوزه های تبلیغ دینی در فضای مجازی، کاستی هایی وجود دارد از جمله شبهات زیادی که بدون پاسخ مانده است. در عصری که استفاده از ابزارهای الکترونیک و فضای مجازی با توجه به اقتضائات دنیای مدرن، امری ضروری و گریزناپذیر است، متولیان و مسئولان فرهنگی و مبلغان دینی می توانند با استفاده از بسـ*ـتر رسانه ها و پایگاه های وسایل ارتباط جمعی نوین با شناخت سواد رسانه ای، نوآوری و بهره گیری از هنر تبلیغات و ارتباطات تصویری و نوآوری در تبلیغ، ایجاد جاذبه و انتقال پیام ها و ارزش های اسلامی در کمترین زمان و گستردگی و مشمولیت بیشتر ضمن تشویق، ترغیب و اقناع مخاطبان بویژه جذب حداکثری نسل جدید و جوان، منجر به ارتقاء و رفعت جایگاه دین در بین عموم مردم بویژه جوانان شوند.

همچنین با استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی، ضمن مبارزه با خرافات و انحرافات، در پاسخ گویی و رفع شبهات، سبک دهی زندگی اسلامی و مدیریت امور مسلمانان تأثیرگذار بوده و می توانند در دستیابی به اهداف، برنامه ها و سـ*ـیاست های نظام اسلامی و آرمان های تمدن اسلامی موفق تر عمل کنند.

مسئولین امر بخصوص حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی مرتبط با بکارگیری استراتژی مناسب و محاسن ظرفیت عظیم رسانه ها در قالب های مختلف هنری و ارتباطات گرافیکی می توانند تهدیدهای موجود در زمینه تهاجمات فرهنگی را به فرصتی برای برنامه ریزی در ترویج فرهنگ اسلامی، ایرانی و مذهب تشیع تبدیل کرده و به اهداف والای سفیران هدایت و اولیای الهی در نیل به اهداف بلند تمدن نهضت اسلامی و اشاعه اسلام ناب محمدی(ص) بیش از پیش مثمرثمر بوده و در حوزه های عبادی، علمی، سـ*ـیاسی و اجتماعی گام بردارند.

منبع: حوزه


جایگاه رسانه در ترویج دین در بین عموم مردم بویژه جوانان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا