- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف قرآن، قرآن به کدام معنا؟
آیا قرآن نیازمند تعریف است؟ این سئوال زمانی صحیح خواهد بود که ما از امری شناخته شده در نزد مردم، یعنی امری مشهور و متعارف پرسش میکنیم. همانطور که مثلاً در تعریف واژههای متداول در محاورات روزانهی مردم نظیر «انسان» و «زمین» و «درخت» و ... که اموری اظهر منالشمس و بدیهی مینمایند، چنین پرسشی قابل طرح است. اما هنگامی که مقصود آن باشد که با بیان صفات و ممیزات یا مشخص کردن ماهیت چیزی، ایدهای از آن به دست دهیم، مسئله فرق خواهد کرد.
1. نمونههایی از تعاریف ارائه شده از قرآن
الف: اگر بخواهیم قرآن را صرفاً با اشاره به آن- همچنانکه به چیزهای مألوف و مشهور اشاره میکنیم- تعریف کنیم، باید بگوییم: قرآن نصی است که «مسلمانان آن را میخوانند و در مصاحفشان مینویسند». این نوع تعریف دربارهی اموری به کار میرود که در میدان دید و ذهن مخاطباند و تعریفی بیطرفانه و عینی از شیء مورد اشاره است با همان صورتی که به بیننده نمایانده شده، بدون این که چیزی از پیش خود بر آن بیفزاید.
ب: اگر بخواهیم از قرآن تعریفی به دست دهیم که از آن صورتی ترسیم کند همانند آنچه غالباً به عنوان میراثی فرهنگی در ذهن یک مسلمان است باید بگوییم: «قرآن کریم همان کلام خداوند سبحان متعال است که جبرئیل (علیه السلام) آن را بر پیامبر ما محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل فرموده و آن به صورت مکتوب در مصحف از سورهی فاتحه آغاز میشود و به سورهی ناس خاتمه مییابد». تفاوت این تعریف با تعریف قبل آن است که در تعریف اخیر قرآن با «کلام خدا بدن و نزول به وسیلهی جبرئیل» توصیف شده است. بدیهی است که جز مسلمان معتقد به قرآن کسی در ابتدا نمیپذیرد که قرآن کلام خداوند است و جبرئیل آن را نازل کرده است. بنابراین اگر به این تعریف از منظری درون دینی و از دیدگاه اسلام و مسلمانان بنگریم میتوانیم آن را اسلامی و بیطرفانه بدانیم که بر ویژگیها و اوصافی از قرآن اشاره دارد که در حوزهی اسلامی متداول است. به دیگر سخن، این تعریف برآمده از موضعی مذهبی و فرقهای یا ایدئولوژیک در درون یا خارج از حوزهی اسلامی نیست.
آیا قرآن نیازمند تعریف است؟ این سئوال زمانی صحیح خواهد بود که ما از امری شناخته شده در نزد مردم، یعنی امری مشهور و متعارف پرسش میکنیم. همانطور که مثلاً در تعریف واژههای متداول در محاورات روزانهی مردم نظیر «انسان» و «زمین» و «درخت» و ... که اموری اظهر منالشمس و بدیهی مینمایند، چنین پرسشی قابل طرح است. اما هنگامی که مقصود آن باشد که با بیان صفات و ممیزات یا مشخص کردن ماهیت چیزی، ایدهای از آن به دست دهیم، مسئله فرق خواهد کرد.
1. نمونههایی از تعاریف ارائه شده از قرآن
الف: اگر بخواهیم قرآن را صرفاً با اشاره به آن- همچنانکه به چیزهای مألوف و مشهور اشاره میکنیم- تعریف کنیم، باید بگوییم: قرآن نصی است که «مسلمانان آن را میخوانند و در مصاحفشان مینویسند». این نوع تعریف دربارهی اموری به کار میرود که در میدان دید و ذهن مخاطباند و تعریفی بیطرفانه و عینی از شیء مورد اشاره است با همان صورتی که به بیننده نمایانده شده، بدون این که چیزی از پیش خود بر آن بیفزاید.
ب: اگر بخواهیم از قرآن تعریفی به دست دهیم که از آن صورتی ترسیم کند همانند آنچه غالباً به عنوان میراثی فرهنگی در ذهن یک مسلمان است باید بگوییم: «قرآن کریم همان کلام خداوند سبحان متعال است که جبرئیل (علیه السلام) آن را بر پیامبر ما محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل فرموده و آن به صورت مکتوب در مصحف از سورهی فاتحه آغاز میشود و به سورهی ناس خاتمه مییابد». تفاوت این تعریف با تعریف قبل آن است که در تعریف اخیر قرآن با «کلام خدا بدن و نزول به وسیلهی جبرئیل» توصیف شده است. بدیهی است که جز مسلمان معتقد به قرآن کسی در ابتدا نمیپذیرد که قرآن کلام خداوند است و جبرئیل آن را نازل کرده است. بنابراین اگر به این تعریف از منظری درون دینی و از دیدگاه اسلام و مسلمانان بنگریم میتوانیم آن را اسلامی و بیطرفانه بدانیم که بر ویژگیها و اوصافی از قرآن اشاره دارد که در حوزهی اسلامی متداول است. به دیگر سخن، این تعریف برآمده از موضعی مذهبی و فرقهای یا ایدئولوژیک در درون یا خارج از حوزهی اسلامی نیست.
قرآن چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com